گزارش نشریه آمریکایی از توان موشکی «غیر قابل کنترل» ایران

نشریه نیویورکر در گزارشی به توان موشکی ایران پرداخته و تاکید می‌کند که ایران به مرحله‌ای رسیده است که عملا بازداشتن آن ممکن نیست.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، نشریه‌ی نیویورکر در بخشی از یک گزارش به قلم رابین رایت، تحلیل‌گر آمریکایی درباره اقتدار نظامی ایران با اشاره به انتقام سخت ایران در پی دستور دونالد ترامپ برای به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی و بمباران عین‌الاسد، پایگاه نظامی آمریکا در عراق نوشت: کنت مک کنزی فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه به من گفت درس‌هایی که از عین‌الاسد گرفتیم این است که موشک‌های ایران نسبت به اعتماد نو به نقل از برنامه هسته‌ای‌اش، به تهدید قریب‌الوقوع‌تری تبدیل شده‌اند. دهه‌ها بود که راکت‌ها و موشک‌های ایران به طور  گسترده‌ای فاقد دقت بودند. مک کنزی ادامه داد، در عین‌الاسد، «تقریبا به همان جایی خوردند که آن‌ها می‌خواستند بخورد». به گفته او، «حالا [این موشک‌ها] می‌توانند به گونه‌ای موثر به نقاط مختلفی در گستره و در عمق خاورمیانه اصابت کنند. اصابتشان به نقاط مختلف دقت زیادی دارد».

نیویورکر همچنین در این گزارش آورده است: ایران بر تولید موشک‌هایی با برد بالاتر، دقت بالای اصابت و قدرت تخریب بیشتر تمرکز کرده است. آژلانس اطلاعات دفاعی گزارش داده است که ایران در حال حاضر، یکی از برترین تولیدکنندگان موشک جهان و زرادخانه آن بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه در خاورمیانه است.

این نشریه می‌افزاید: ایران بیش از چیزی که دشمنانش، از جمله آمریکا و اسراییل بتوانند قدرت تخریب آن را داشته باشند، می‌تواند موشک شلیک کند. مک‌کنزی در این باره می‌گوید، تهران در این زمینه به مرحله‌ی «برتری» رسیده است، یعنی سطحی از توانمندی که کشوری وقتی به آن برسد، به خاطر تسلیحاتی که در اختیار دارد، غیرقابل کنترل یا شکست دادن می‌شود. به گفته او، «ظرفیت استراتژیک ایران در حال حاضر بسیار بزرگ است».

سند همکاری‌های ایران و چین؛ شاه‌بیت سیاست نگاه به شرق
هم اکنون بخوانید

رابین رایت در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: یوزی روبین، اولین رئیس سازمان دفاع موشکی اسراییل می‌گوید، اعتماد نو به نقل از برنامه موشکی ایران «بسیار پیش‌رفته ‌تر از اعتماد نو به نقل از برنامه موشکی پاکستان است». کارشناسان اعتماد نو به نقل از برنامه موشکی ایران را با اعتماد نو به نقل از برنامه موشکی کره شمالی مقایسه می‌کنند که در دهه هشتاد میلادی به پایه‌گذاری اعتماد نو به نقل از برنامه تهران کمک کرد. جفری لوییس، کارشناس اندیشکده مطالعات بین‌الملل میدلبری در این باره به من گفت، برخی موشک‌های ایران از موشک‌های کره شمالی بهترند. برخی کارشناسان هم بر این عقیده‌اند که احتمال دارد کره شمالی در حال واردات فناوری موشکی از ایران باشد.

گزارش رایت همچنین مطرح می‌کند: طبق ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، ایران هزاران موشک بالستیک دارد که می‌توانند تا سیزده مایل در هر جهتی برسند، تا قلب هند و چین در شرق، تا روسیه در شمال،‌ تا یونان و دیگر کشورهای اروپایی در غرب و تا اتیوپی،‌ نقاط دوردست جنوب و در شاخ آفریقا. حدود صد موشک می‌تواند به اسراییل برسد.

نیویورکر ادامه داد: ایران همچنین صدها موشک کروز دارد که می‌توانند از روی زمین یا دریا شلیک شوند، در ارتفاع کمی به پرواز در بیایند و از چند جهت حمله کنند. ردیابی این موشک‌ها برای رادارها و ماهواره‌ها دشوارتر است، چون برخلاف موشک‌های بالستیک، موتورشان فاقد گرمای زیاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 12 =

دکمه بازگشت به بالا