ام اس در دوران بارداری فروکش می‌کند

متخصص مغز و اعصاب گفت: تحقیقات نشان داده که بیماری ام اس در دوران بارداری فروکش می کند و این بیماری، مانع بارداری نیست.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، «امیررضا عظیمی»، متخصص مغز و اعصاب در اعتماد نو به نقل از برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که وراثت در‌ام اس نقشی جزیی دارد و یک عامل محیطی ناشناخته در این زمینه موثر است و ۳ درصد تنها امکان دارد که فرزند یک بیمار‌ام اس، به این بیماری مبتلا شود. 


وی ادامه داد: بیشتر مبتلایان به‌ام اس خانم‌ها هستند و سه برابر مبتلایان به این بیماری در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. ما امروز نگرانی ناتوانی آینده نیستیم و می‌توانیم بیماری‌ام اس را کنترل کنیم. 


متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: ۵۰ سال پیش بررسی کردند و دیدند که در بارداری بیماری‌ام اس فروکش می‌کند و سه ماه اول بعد از زایمان ریسک افزایش بیماری را داریم. در مجموع این موضوع در تحقیقات مشخص شد که بارداری در‌ام اس تاثیر منفی ندارد. 


عظیمی ادامه داد: نگرانی ما ۳ ماه پس از زایمان است و از طرفی مصرف داروها نیز در زمان بارداری اهمیت داشت. اگر خانم مبتلا به‌ام اس می‌خواهد باردار شود بهتر است یکسال پس از مصرف دارو اقدام به بارداری کند. 


وی توضیح داد: برخی داروهای‌ام اس هم در دوران بارداری مجوز مصرف دارند پس نگرانی برای قطع دارو در دوران بارداری از بین رفته است. این داروها که مجوز مصرف دارند به جنین آسیبی نمی‌رساند و اگر یکسال به طور مدام داروی‌ام اس مصرف شده باشد نگرانی‌ها بابت سه ماه پس از بارداری کمتر است. 

شناسایی۲۳ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور/ ۱۷ هزار نفر خدمات درمانی دریافت می‌کنند
هم اکنون بخوانید


متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: اگر نوزاد از شیر مادر استفاده کند به فروکش کردن‌ام اس مادر کمک می‌کند. در شش ماه اول این شرایط حاکم است و پس از بارداری تا ۶ ماه هم می‌توان دارو استفاده نکرد. امروز البته آمپول‌ها نیز در دوره شیردهی نیز مجوز دارد اما پس از شش ماه باید حتما دارو مصرف شود. در کسانی که درگیر‌ام اس شدید هستند باید بلافاصله پس از‌ام اس دارو شروع شود و این افراد ممکن است نتوانند شیر به فرزندان خود بدهند. 


عظیمی گفت: باورهای غلطی داریم که می‌گویند باردار نشوی که فلج می‌شوی این باورها اشتباه است با مصرف داروها بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. مشکل ما برای کسانی است که یکسال مدام دارو را پیش از بارداری مصرف نمی‌کنند و یا اینکه پس از زایمان براساس شدت بیماری، دارو را مصرف نمی‌کنند. 


وی یادآور شد: براساس تحقیقات، خانم‌های مبتلا به‌ام اس که زایمان دارند نسبت به کسانی که زایمان ندارند شرایط بهتری در قبال این بیماری دارند و عاقبت بهتری در انتظار آن‌هاست. مراقبت بارداری برای خانم‌های مبتلا با‌ام اس و دیگر خانم‌ها فرقی ندارد و از نظر ما متخصص زنان در این باره می‌تواند درباره زایمان طبیعی یا غیرطبیعی نظر بدهد و مراقبت بارداری و نوع زایمان و تغذیه برای بیماران مبتلا به‌ام اس فرقی ندارد اما بیمار‌ام اس باید در آرامش دوران بارداری را طی کند. همچنین داروهای‌ام اس مشکلی را در پدر شدن ایجاد نمی‌کند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا