اعضای ستادهای انتخاباتی می‌توانند به ما تذکر دهند/ شهادت حضرت فاطمه(س) نقاب چهره نفاق را کنار زد/ سال ۱۴۰۱ می‌توانیم به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم

رئیس جمهور با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ می‌توانیم به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم، گفت: دولت پرهزینه نمی‌تواند رشد اقتصادی ایجاد کند.


به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا در قم، آیت الله سیدابراهیم رییسی، عصر پنجشنبه ۹دیماه۱۴۰۰ در جمع اقشار مختلف مردم در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم، اظهار داشت: روز نهم دیماه، روز رقم زدن امنیت، اقتدار و عزت برای ایران اسلامی و پایان دادن به فتنه و فتنه‌ها بود؛ باید این روز را گرامی  داشت و از زمان شناسی مردم عزیزمان تقدیر کرد که توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند.


وی با بیان این که امروز جامعه ما بیش از هر چیز نیازمند بصیرت است، گفت: آنچه بعنوان داروی دردها از سوی رهبری بیان شده، بصیرت است و همیشه هم بصیرت می تواند راه را برای ما باز کند.


*حاج قاسم نماد بصیرت بود


رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: سردار سلیمانی وقتی از امنیت منطقه دفاع می کرد و با داعش دست پرورده آمریکا مقابله می کرد، بسیاری افراد گول آمریکا در مقابله با داعش را می خوردند؛ اما او نماد بصیرت بود و بعنوان مجاهد فی سبیل الله نقش‌آفرینی کرد.


وی با بیان این که اگر کسی برای خداوند متعال کار کرد، خداوند به او عزت می دهد، گفت: خون شهید حاج قاسم سلیمانی از مردم مسلمان دنیا جهل زدایی کرد و اصولا خون شهدا از جامعه جهل زدایی می کند همچنان که خون مطهر سیدالشهدا جهل زدایی کرد.


*شهادت حضرت فاطمه(س) نقاب چهره نفاق را کنار زد


رییسی با بیان این که امروز با یک جاهلیت مدرن طرف هستیم که هم ثروت دارد، هم علم و فن آوری و هم قدرت بسیار عظیم رسانه ای، گفت: جاهلیت مدرن همان جاهلیت قدیم است که امروزه با ایسم هایی خود را نشان می دهد و الا همان رفتار و اخلاق جاهلی و اندیشه و عمل جاهلی با همان خصوصیات است.


وی در ادامه با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابل جاهلیت قدیم ایستادگی کرد و خون مطهرش را در همین مسیر داد؛ ولی شهادت فاطمه اطهر(س) نقاب را از چهره نفاق کنار زد و چهره نفاق را بر ملا کرد.


*قم نماد بصیرت آفرینی در جهان اسلام است


رییسی در ادامه با اشاره آمار ۶ هزار نفری شهدای قم و ۱۲ هزار نفری جانبازان قم، گفت: این آمار ویژگی خاصی به قم می دهد و نشان از صدق قمیون است؛ ایستادگی شان در مسیر انقلاب و پیشتازی شان در امور را نشان می‌دهد.


وی افزود: قم نماد بصیرت و بصیرت آفرینی برای کشور و جهان اسلام است؛ قم را همه مردم دنیا با این عنوان می شناسد؛ قم را باید حفظ کرد، همچنان که رهبری فرمودند خدمت به قم خدمت به جهان اسلام است؛ قم در جهان اسلام بعنوان پایتخت تشیع و به عنوان مهمترین حوزه جهان اسلام معرفی شده است؛ امروز قم در حوزه نرم افزاری کار تحقیقاتی و علمی و حرکات بزرگ می کند و علاوه بر آن در حوزه سخت افزار به تربیت نیرو می پردازد.


رئیس جمهور گفت: مسئولیت سنگینی برای دولت است که وظیفه اش را نسبت به قم انجام دهد؛ نسبت به قم که مردمش نشان دادند نسبت به انقلاب و ارزش ها و دفاع از وطن و قرآن و اهل بیت(ع) همواره در صحنه حضور دارند.


*تولید کننده باید احساس آرامش کند


وی در ادامه با اشاره به سخنان نمایندگان اقشار مختلف مردم در این جلسه و با بیان این که ما همواره به مشورت و راهنمایی نخبگان نیاز داریم، گفت: در خصوص مسئله تولید و دغدغه‌هایی که مطرح شد، باید بگویم که دولت خود را موظف به انجام این دغدغه‌های مطرح شده می‌داند؛ بنده به همه فعالان اقتصادی قم می‌گویم، در مسئله تولید، مجدانه حضور پیدا کنید و انشاالله موانع رفع خواهد شد.

دیدار سفیر جدید ایران با رییس‌جمهور عراق
هم اکنون بخوانید


رئیسی خطاب به استاندار قم و دیگر مسئولان این استان گفت: همه مسئولان باید برای رفع موانع تولید اقدام کنند و اصولا تولیدکننده باید احساس آرامش و بازار هم احساس ثبات کند. چرا که اگر بازار احساس بی‌ثباتی کند و مسائل بازار برای مردم و تولید کننده قابل پیش بینی نباشد، وضع بسیار خطرناک خواهد شد.


وی با بیان این که باید فعالان اقتصادی را با ثبات تصمیم‌گیری‌ها کمک کرد، گفت: باید تولیدکننده را نسبت به پرداخت تسهیلات به او و یا مهلت دادن به او در شرایط خاص مثل شرایط کرونایی، همراهی کرد.


*دریافت سود بانکی خارج از قانون مجاز نیست


رئیس جمهور افزود: دریافت سود بانکی از تولید کننده بیش از آن چه در قانون شورای پول و اعتبار مقرر شده مجاز نیست و هر بانکی غیر از آن اقدام کند و از مشتریان و تولید کننده سود بیشتر بگیرد، باید به او برگرداند؛ بانک ها باید به قانون عمل کنند و الا منجر به بی‌انضباطی در اقتصاد می شوند.


وی در ادامه با اشاره به دغدغه نماینده دانشجویان قم برای احداث پارک علم و فن آوری در قم گفت: باید با سرعت این کار انجام شود و البته این کار در قم بسیار مهمتر است؛ از استاندار قم می خواهم زمین این پارک علم و فن آوری را هرچه زودتر مشخص و آماده ساخت کند، چرا که پارک علم و فن آوری زمینه ای برای رشد علمی کشور است.


*استقلال کشاورزی مقدمه استقلال سیاسی است


رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دولت برای تهیه نهاده های دامی گفت: راه همین است که نهاده های دامی در کشور تولید شود و ما سمت و سو را به سمت تولید این نهاده ها گذاشتیم؛ زمینه های مناسبی هم داریم و نباید این طور باشد که برای تأمین نهاده‌های دامی دنبال دیگران برویم، چون این کار مخالف استقلال کشور است؛ استقلال کشاورزی مقدمه استقلال اقتصادی و سیاسی است و انشاالله دولت هم اهتمام به این موضوع دارد.


وی در ادامه با اشاره به دغدغه های مطرح شده در خصوص اتمام پروژه های نیمه تمام در قم، گفت: اگر بخواهیم کل پروژه های نیمه تمام کشور را تمام کنیم شاید به اندازه ده ها سال کار داشته باشیم؛ پروژه هایی که با ۱۰ تا ۲۰ درصد کار رها شده است؛ در هر صورت اولویت ما در کشور، اتمام این پروژه های نیمه  تمام است؛ ما از تمام افرادی که در کشور وجود دارند و امکان سرمایه گذاری دارند دعوت می کنیم تا نسبت به اتمام این پروژه ها اقدام کنند و ما از ایشان حمایت می کنیم.


*مردمی سازی حکمرانی در کشور مورد تأکید دولت است


رئیس قوه مجریه افزود: اصولا در هر عرصه ای که مردم ما به میدان آمدند ما پیروز شدیم مانند پیروزی های ما در دفاع مقدس یا در بحث دفاع از حرم که دیدیم حاج قاسم سلیمانی مردم را به میدان آورد؛ برای پیروزی در عرصه های تولیدی هم همین خواهد بود؛ اصلا یکی از تأکیدات ما در دولت، مسئله مردمی سازی حکمرانی و مردمی سازی همه بخش ها در کشور است؛ چرا که مشارکت مردم می تواند بسیاری مسائل را حل کند.


وی تصریح کرد: به همه مسئولین دولتی می‌گویم زمینه حضور مردم را در تمام عرصه‌های اقتصادی گرامی بدارید و گرامی داشتن هم به سخنرانی نیست؛ یک فعال اقتصادی و سرمایه گذار باید احساس کند در این عرصه موثر است.


رئیسی با اشاره به دغدغه های مطرح شده از سوی نماینده خیرین مدرسه ساز هم گفت: اگر خیری هست که زمین می خواهد باید برای او فراهم کرد، چرا که با این همه زمین که در اختیار دولت وجود دارد، این کار امکان پذیر است و اصولا هرجا مشارکت مردم باشد کارها بهتر انجام می شود.


*معیشت و جایگاه معلم باید مورد توجه باشد


وی در ادامه با اشاره به مطرح شده دغدغه های نماینده معلمان هم گفت: ما در دولت برای معلمان نقشی مهم قائل هستیم؛ می دانیم که ایشان در تربیت آینده سازان کشور نقش آفرین هستند و جایگاه و منزلت و مقام معلم هیچ وقت بر ما پوشیده نیست؛ باید این جایگاه حفظ شود و مسائل مالی یکی از مسائل ایشان است؛ اما باید هم معیشت هم منزلت او، و ارتقای او و جایگاه او باید مورد توجه باشد؛ ما هر چه داریم در پرتو کار اساتید و معلمان است.

گشایش دفتر یاد بود سردار شهید سلیمانی در سفارت ایران در هلند
هم اکنون بخوانید


*آسیب های اجتماعی زیبنده قم نیست


رئیس جمهور با اشاره به دغدغه های مطرح شده از سوی نماینده خانواده های شهدا در خصوص وجود آسیب های اجتماعی در شهر قم، گفت: برخی از آسیب های اجتماعی واقعا خانواده های شهدا را رنج می دهد که از آن جمله مسائل طلاق، فقر، مسائل مربوط به زنان و خانواده است؛ البته در جای جای دولت مسئله زن و خانواده مهم دیده می شود و ما ساز و کارهایی داریم که در دولت فعال هستند.


وی افزود: از آن بخش هایی که باید روی آن زیاد کار شود، بحث آسیب های اجتماعی است که متأسفانه در قم هم دیده می شود؛ همینجا از استاندار قم و دیگر مسئولان این استان می خواهم که همه پای کار بیاییم؛ یعنی علاوه بر مسئولان اجتماعی، مسئولان فرهنگی، اقتصادی و همه باید پای کار رفع آسیب های اجتماعی بیایند، چرا که ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی مسائل اقتصادی یا فرهنگی است؛ و این آسیب های اجتماعی زیبنده قم نیست.


*اعضای ستاد انتخاباتی می‌توانند به ما تذکر دهند


رییسی در پاسخ به نماینده فعالان ستادهای انتخاباتی خود در ایام انتخابات هم گفت: ضمن تشکر از ایشان، باید بگویم این دوستان خوب بهترین کسانی هستند که می توانند در کنار دولت، به ما تنبه و تذکر بدهند.


وی افزود: چه افرادی که ستاد ما فعال بودند و چه نبودند و چه افرادی که به بنده رأی دادند یا ندادند، باید بدانند که دولت متعلق به همه جمهور و همه مردم است؛ اگر ما حزبی و گروهی به مسائل نگاه کنیم، کارها سامان پیدا نمی کند.


*سال۱۴۰۱ می توانیم به رشد اقتصادی ۸درصد برسیم


رئیس دولت سیزدهم با بیان این که ظرفیت ها و امکانات کشور کم نیستند و فقط باید بهره وری مشکلات را کم کنیم، گفت: این امکان وجود دارد که در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸درصد شود.


*دولت پرهزینه نمی‌تواند رشد اقتصادی ایجاد کند


وی افزود: اگر مصارف را در کشور پایین بیاوریم و هزینه های دولت را کم کنیم، حتما می توانیم در اقتصاد موفق شویم، و بدانیم که دولت پرهزینه نمی تواند رشد اقتصادی ایجاد کند.


*خرید محصولات کشاورزی روستاییان باید تضمین شود


رییسی در ادامه سخنان خود با اشاره به مسئله حاشیه نشینی در قم گفت: یکی از مسائل مهم برخی شهرها از جمله قم، تهران و مشهد، بحث حاشیه نشینی است؛ سؤال این که مگر در روستاها، آب، گاز، برق، مدرسه و خانه بهداشت و جاده نداریم که روستایی ما می آید و در حاشیه شهر ساکن می شود؟ اما روستایی پاسخ می دهد اقتصاد روستا برای من صرف نمی کند. می گوید با وجود کار همه خانواده در زمین کشاورزی، اما محصول کشاوری روی دست مان می ماند؛ برای رفع این مشکل باید خرید محصولات کشاورزی و باغداری روستاییان تضمین شود.


وی افزود: یکی از جاهایی که باید امتیازات و تسهیلات بدهیم، همین کشاورزان و باغدران روستایی هستند. و اگر ما بعنوان دولت الگوی کشت مناسب را در روستاها تنظیم کردیم، چرا روستایی در روستا نماند؟ روستا همانند کارخانه های عظیمی هستند که باید حفظ شوند؛ ما باید کاری کنیم که کشاورزی برای کشاورز صرف کند؛ آن وقت او به حاشیه شهر نمی آید.


 رییس جمهور در پایان گفت: از مردم قم عذرخواهی می کنم که امکان دیدار همه ایشان و شرکت در اجتماعات عظیم به دلیل شرایط کرونایی وجود نداشت.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا