رئیسی: هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست و همه ایرانیان می‌توانند به کشور تردد کنند

 

رئیس جمهور، ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت و فرصت بزرگ توصیف، و بر بازنگری و تحول در ساز و کار پیگیری و رسیدگی به امور آنان تاکید کرد و گفت: مجموعه تصمیم‌گیری و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی برای ایرانیان خارج کشور باید این حس را در آنان ایجاد کند که مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دنبال حل مسائل و رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان هستند.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه در جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بر تلاش همه جانبه برای رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج، تاکید کرد و گفت: نخستین گام تحول در ساختار و سازوکار تصمیم گیری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دبیرخانه این شورا است.

 

رئیس جمهور، ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت و فرصت بزرگ، توصیف کرد و اظهارداشت: دستیابی به نتیجه مطلوب در اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها برای ایرانیان خارج کشور، نیازمند تحول در فرآیند است تا براساس آن، ایرانیان به این ادراک برسند که مسئولان جمهوری اسلامی ایران قصد دارند به حقوق آنان توجه کنند.

 

رئیسی گفت: لازم است در فرآیند تصمیم‌گیری تا اجرا، تحول ایجاد شود و اگر این فرایند با عمل و اقدام همراه نباشد، اتفاق قابل توجهی ایجاد نخواهد شد.

 

رئیس جمهور دغدغه‌مندی درخصوص مشکلات و نگرانی‌های ایرانیان خارج کشور را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: باید این احساس در بین دست‌اندرکاران و مسئولان مربوطه باشد که موفقیت ایرانیان خارج از کشور، موفقیت ایران است و هر آسیبی که آنها ببینند، به نوعی آسیب به کشور است و نیز این تلقی شکل بگیرد که آنها آبروی نظام و کشور هستند.

جزئیات مکالمه تلفنی مکرون و روحانی در آستانه گام دوم تهران
هم اکنون بخوانید

 

رئیسی آمار دقیق از شمار و وضع ایرانیان خارج از کشور را برای تصمیم‌گیری در این زمینه ضروری دانست و گفت: یکی از نکات مهمی که باید شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دبیرخانه آن با جدیت پیگیری کند، کسب آمار دقیق از شمار و وضع ایرانیان خارج از کشور است.

 

رئیس جمهور افزود: براساس قانون مدنی ایران که تابعیت را ریشه در خون و خاک می‌داند، نسل‌های دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور نیز ایرانی تلقی می‌شوند، هر چند تابعیت کشور دیگری را نیز داشته باشند.

 

رئیسی با تأکید بر تلاش برای تقویت هویت اسلامی- ایرانی در بین ایرانیان خارج از کشور، گفت: احساس تعلق خاطر به وطن و دین در وجود همه ایرانیان موج می‌زند و از جمله وظایف دستگاه‌های مسئول این است که این هویت را در بین ایرانیان خارج از کشور تقویت کنند.

 

رئیس جمهور بر ضرورت تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل تأکید کرد و گفت: هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست و همه ایرانیان می‌توانند به داخل کشور تردد کنند و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این زمینه به نحوی باشد که ایرانیان بدون مانع و به راحتی بتوانند به وطن خود تردد کنند.

 

رئیسی گفت: شرایط انتقال پول به داخل کشور و افتتاح حساب از سوی ایرانیان خارج از کشور از دیگر اموری است که پیگیری و رفع مشکلات آن ضروری است و خبر تصمیم‌گیری دراین باره باید بلافاصله به اطلاع ایرانیان خارج از کشور برسد.

 

رئیس جمهور گفت: تدوین قانون جامع برای ایرانیان خارج از کشور که بتوانند از همه بایدها و نبایدها اطلاع یابند، کاملاً ضروری است و لازم است این قانون هر چه زودتر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

ایران آماده احیای برجام نیست
هم اکنون بخوانید

 

رئیسی در ادامه بر ضرورت پیگیری و فعال کردن مدارس خارج از کشور تأکید کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش مشکلات این حوزه را با دقت پیگیری کند تا فرزندان ایرانیان خارج از کشور بتوانند در این مدارس تحصیل کنند.

 

رئیس جمهور با اشاره به تلاش و جوسازی بدخواهان ملت ایران در ایجاد ترس و ناامیدی در بین ایرانیان خارج از کشور برای مراجعه نکردن آنان به ایران، تصریح کرد: صدا و سیما و دستگاه‌های فرهنگی، با فعالیت رسانه‌ای و تبلیغی این ادراک را ایجاد کنند که همه ایرانیان می‌توانند به راحتی به داخل کشور مسافرت کنند.

 

رئیسی همچنین بر اهمیت تسهیل در سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد و گفت: این نوع‌سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند حمایت، تضمین سود و امنیت است و سرمایه‌گذاران باید در عمل مشاهده کنند که از فعالیت آنها حمایت می‌شود.

 

رئیس جمهور از سفرا و رایزنان فرهنگی نیز خواست فعال باشند و منتظر نباشند ایرانیان به آنان مراجعه کنند، بلکه خود در اجتماعات ایرانیان حضور یابند و خواسته‌ها و مشکلات آنها را پیگیری کنند.

 

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت روز بصیرت و میثاق با ولایت، اظهار داشت: بصیرت، هدیه الهی است که می‌تواند مسیر درست را به انسان بنمایاند و یکی از الگوهای این عرصه شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی است.

 

رئیسی تأکید کرد: امروز بیش از همیشه نیازمند بصیرت هستیم و ضرورت دارد همه به ویژه دست‌اندرکاران، همواره با بصیرت و دشمن‌شناسی حرکت کنند.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا