دانش بنیان‌ها توان حل تنش آبی ایران را دارند

به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از برنا؛ اگر قرار باشد یکی از مهم‌ترین نقاط اشتراک برای زنده بودن همه کائنات را نام ببرید اولین کلمه‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟


درست است آب! البته ممکن است هوا هم به ذهن‌تان رسیده باشد اما موضوع این گزارش درباره آب، این نعمت خدادادی، است که در تک تک لحظات تمامی موجودات زمین جاری است و شاید بتوان گفت تنها ماده‌ای است که هیچ جنبنده‌ای نمی‌تواند بدون آن زنده بماند.


این روزها همه ما در هر سن و سالی و در هر کجای جهان که زندگی کنیم، مسئله کمبود آب و تنش آبی به گوش‌مان خورده است اما مسئله این است که برای جلوگیری از این تنش‌ها چه اقدامی انجام شده، آیا به فکر حفظ و نگهداری درست این نعمت هستیم یا فقط یکدیگر را محکوم می‌کنیم؟


امروزه از آب در مصارف خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود. باران، رودخانه، قنات‌ها، چاه‌ها و در آخر دریاها و اقیانوس‌ها محل تامین آب‌ هستند.


متاسفانه ایران پس از قطر و لبنان جایگاه سوم از نظر تنش آبی در منطقه را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که ما در شمال و جنوب کشور خود دارای منابع آبی فراوانی هستیم.


این البته اولین‌بار نیست که نام ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای تنش آبی مطرح می‌شود. از ابتدای دهه ۹۰ بارها برخی مسئولان کشور هم این موضوع را تائید کردند.


تنش آبی تعاریف مختلفی دارد اما طبق همه این تعاریف ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با این موضوع است در این خصوص سیدحسین هاشمی، دانشیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اجتماعی اعتماد نو به نقل از برنا گفت: تنش آبی تعاریف متعددی دارد، برخی تنش آبی را بر این اساس محاسبه می‌کنند که طبق آب موجود چند درصد از آن مصرف می‌شود. برخی دیگر معتقدند سرانه آب تجدیدپذیر از یک رقمی پائین‌تر بیاید. همچنین شاخص دیگری وجود دارد که حکمرانی آب را بررسی می‌کند و معتقد است امکان دارد آب کم وجود داشته باشد اما مهم این است که چقدر از آن بهره برده شود یعنی چه پولی از آب به دست می‌آید.

سیاه بازی به بهانۀ تیک آبی اینستاگرام!
هم اکنون بخوانید


دانشیار پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه وضعیت کشور از نظر هر ۳ تعریف نامطلوب است خاطرنشان کرد: از جنبه استفاده، بهره وری و حکمرانی وضعیت مناسبی نداریم اما از نظر سرانه آب تجدید پذیر نسبت به برخی کشورهای منطقه اوضاع مطلوب‌تری داریم.


وی درباره تاثیر شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی ها در کاهش تنش آبی موجود اظهار کرد: این شرکت‌ها می‌توانند تاثیر مطلوبی برای کاهش تنش آبی داشته باشند. در دنیا فاصله بین تقاضا و منابع در دسترس و افزایش بهره‌وری را اقدام‌های مبتنی بر علم و دانش که بخشی از آن‌ها را شرکت‌های دانش بنیان برعهده دارند می‌توانند پر کنند.


هاشمی تصریح کرد: برای بهبود حکمرانی آب، کاهش میزان برداشت از منابع طبیعی، بهبود وضعیت محیط زیست و در حالت کلی در جنبه‌های مختلف نیازمند همکاری شرکت‌های دانش بنیان هستیم.


نقش شرکت‌های دانش بنیان در پیشبرد اهداف کشور و حمایت از آنان انکار ناپذیر است چراکه حمایت از آنان یعنی حمایت از جوانان پرشور و با انگیزه و افزایش ثروت و حفظ منابع طبیعی با استفاده از روش های نوین.


معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار و نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اجتماعی اعتماد نو به نقل از برنا در خصوص حضور شرکت‌های دانش بنیان در موضوع کاهش تنش آبی گفت: فلات ایران اقلیم بسیار خشک و نیمه خشکی دارد و ما هیچ راهی جز ارائه راهکارهای پایدار برای تامین منابع آب نداریم و حتما باید از روش های جدید در این خصوص استفاده شود.

چگونه از فیشینگ جلوگیری کنیم؟
هم اکنون بخوانید


سعیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون از چه ظرفیت‌هایی استفاده شده است؟ تصریح کرد: تا این لحظه به‌رغم ضرورتی که وجود دارد متاسفانه آنگونه که باید و شاید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان جهت رفع مشکلات تنش آبی استفاده نشده است. ۶۲ درصد از آب شیرین کن‌های دنیا در حوزه خلیج فارس هستند که سهم ما کمتر از ۲ درصد است. باتوجه به مشکلات عمده حوزه آب ما راهی جز توسعه شبکه آب شیرین کن در کشور نداریم.


وی تصریح کرد: عمده ماموریت‌های شرکت‌های دانش بنیان باید براساس مسائل روز کشور باشند و چه موضوعی مهم‌تر از مبحث آب را داریم؟ بنابراین ما از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انتظار بیشتری داریم و همچنین وزارت نیرو در این خصوص تکلیف قانونی دارد.


مبحث تنش آبی سالیان سال است که طرح شده اما هیچ اقدام درخوری برایش صورت نگرفته، درصورتی‌که این مسئله در زندگی روزمره همه مردم وجود دارد. حتی نگرانی‌های درخصوص نسل آینده و گاهی صحبت از جیره‌بندی و جنگ در قرن‌های آینده نقل مجلس بحث‌های خانوادگی و دوستانه است. اما وظیفه همه ما این است که در این خصوص بی تفاوت نباشیم به عبارتی هروقت جلوی ضرر را بگیریم منفت است!


مسئولان و همچنین وزارت نیرو با استفاده از بازوی کمکی شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی‌های روز امکان حل این مشکل را خواهد داشت.


انتهای پیام//

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا