تحقیق و تفحص از عملکرد وزرات نفت در دولت یازدهم و دوازدهم تصویب شد

نمایندگان مردم در مجلس با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد وزرات نفت در دولت دوازدهم موافقت کردند.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براین اساس این تحقیق و تفحص از دوره وزارت زنگنه بر این وزارتخانه انجام خواهد شد.


مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون را درخصوص تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت که به امضای ۳۹ نفر از اعضا رسیده است، در صحن علنی تشریح کرد و گفت: بازگشت به نامه شماره ۱۴۳۲۳۳۴ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۲ در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم (مذکور در ذیل گزارش) برای «تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت» به استحضار می‌رساند در اجرای ماده (۲۱۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، موضوع درجلسه رسمی تاریخ ۱۴۰۰/۵/۴ ‌این کمیسیون که با حضور ۱۷ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون و نماینده منتخب متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح شد و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.


وی محورهای تحقیق و تفحص را بدین شرح قرائت کرد:


۱-علت اهمال، قصور و ترک فعل در عدم توسعه برخی میادین مشترک با عدم النفع و خسارت فراوان چند ده میلیارد دلاری ( چند صد هزار میلیارد تومانی) چیست؟


۲-دلایل عدم توفیق در دیپلماسی انرژی و عدم پیگیری و عقد قراردادهای نفتی و گازی در عرصه بین الملل و منطقه با توجه به خسارات فراوان مالی و پولی برای کشور چه بوده است؟

تلاش‌ برخی جریان‌ها برای دلسرد کردن مردم با ادعای ولایتمداری آنان همخوانی ندارد
هم اکنون بخوانید


۳-علت شتابزدگی در واگذاری بلا وجه بسته های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و لحاظ صلاح و صرفه کشور با توجه به تکلیف قوانین بالا دستی چیست؟


۴-اجرای طرح های پتروشیمی فاقد زنجیره لازم و تخصیص خوراک به طرح های غیراولویت دار در مناطق فاقد سند توسعه و آمایش سرزمین با چه توجیهی انجام می پذیرد؟


۵-علت حذف سهمیه بندی سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالی و پولی به نظام اقتصادی کشور چه بوده است؟


۶-علت پافشاری بر شیوه نامه دستوری O&M و عدم التزام به شرایط آن و فلج سازی تولید بر چه مبنایی صورت می گیرد؟


۷-دستاوردهای طرح های پژوهشی با هزینه های گزاف چه بوده و تشکیل شتابزده پارک های نوآوری و شکوفایی و تعجیل در واگذاریها بروش BOO با چه هدفی دنبال می شود؟


۸-دلایل اهمال و عدم اهتمام در صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه بین الملل و منطقه چیست؟


۹-علت تغییرات ساختاری در سازمان وزارت نفت بدون مطالعه و پشتوانه علمی چه توجیهی دارد؟


۱۰- به کارگیری و استخدام نیرو در وزارتخانه بر چه مبنایی صورت گرفته است؟


۱۱- علت حذف شتابزده و غیر کارشناسی و بدون مطالعه چندین هزار سمت در وزارت نفت با توجه به آینده روشن صنعت نفت و گاز در تولید صیانتی حداکثری و نیاز مبرم به وجود نیروهای متخصص و تکنسین چه بوده است؟


یک فوریت استفساریه درخصوص گازبهای کوره های آجرپزی تصویب شد
هم اکنون بخوانید

۱۲- علی رغم گذشت ۸ سال از وزارت جناب زنگنه و در راستای کاهش خام فروشی چرا هیچگونه ظرفیت پالایشی جدید احداث نشده است؟


۱۳- با توجه به سپری شدن روزهای پایانی عمر دولت تدبیر و امید علت انعقاد شتابزده قراردادهای نفتی و گازی چیست؟


۱۴- با توجه به فرسوده بودن تاسیسات نفتی و گازی علت متوقف شدن پروژه های مربوطه در مناطق نفتخیز جنوب و فلات قاره چه بوده است؟


۱۵- بررسی نحوه و چگونگی عملکرد در صندوق بازنشستگی صنعت نفت


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا