برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم خواستار استیضاح وزیر صمت شده‌ام/ با ممنوعیت واردات خودرو برای انحصارطلبان رانت ایجاد شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بانک در دنیا صرفا یک واسطه است و سرمایه‌گذار و بنگاه‌دار نیست، گفت: سود بانکی کشور از سود تولید بیشتر است و همین مانع رونق تولید خواهد شد چرا که بانک صرفا به سود خود فکر می‌کند.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، لطف‌اله سیاه‌کلی در نشست علنی صبح امروز(سه شنبه، ۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه این روزها مسأله خودرو یکی از مسائل مهم مردم شده است، گفت: خودرو و پشت پرده های آن از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و چند دهه است مافیای خودرو میدان داری کرده و ادبیات غلطی را در ذهن مسئولان و حتی نمایندگان جاسازی می کنند.


نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله آن واردات را ضد تولید می خوانند. ما باید بدانیم واردات بی رویه و غیر عقلانی ضد تولید بوده و وارداتی که در جهت تنظیم بازار، ایجاد رقابت و حذف انحصار باشد نه تنها غلط نیست بلکه مفید هم است. عدم واردات به معنای رانت برای گروهی انحصارطلب بوده که ضد تولید است و هزینه آن از جیب مردم گرفته شده و افزایش نارضایتی دارد. این رانت هم خودروسازان را تنبل کرده و هم خودرو را بی کیفیت ساخته و قیمت آن را نیز ناعادلانه افزایش داده است.


وی در ادامه با اشاره به اشتباه دومی که خودروسازان انحصارگر در ذهن ما جاسازی کرده اند، گفت: این غلط تولید خودروی ملی است یک دروغ است که در بیان خودروسازان نمایان شده است. آنها در مقابل این سوال که چرا خودروهای تولید شده واگذار نمی شود می گویند حداقل ارز مورد نیاز هر خودرو ۱۵۰۰ دلار است که نمی توانند تأمین کنند و یا می گویند برخی از قطعات مورد نیاز خودرو را نمی توانند وارد کنند.

امکان افزایش سقف تجاری ایران و ازبکستان به بیش از دو میلیارد دلار
هم اکنون بخوانید


سیاهکلی ادامه داد: این موضوع به این معنا است که خودروی تولید داخل نداشته بلکه میزان مونتاژ خودروها متفاوت است. یکی خودرویی را با ۲۰ درصد و دیگری با ۸۰ درصد تولید می کند. پس بعد از چند دهه انحصار و خالی کردن جیب مردم برای تولید خودرو، به افتخار مونتاژ خودرو نائل شده و خودروهایی تولید می کنیم که مصرف زیاد داشته، گران هستند، کیفیت ندارند و فروشنده از قیمت فروش آن ناراضی و خریدار از قیمت خودرو ناراضی است؛ دولت هم ناراضی است و عرضه و تقاضا نابرابر بوده و رقابتی وجود ندارد. در این بین مردم نیز بی توجهی به حقوق مصرف کننده را از چشم دولت و نظام می بینند پس به کدام حُسن این رویه باید ادامه پیدا کرده و حمایت شود.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: از یکی از دو مدیرعامل خودروساز سوال کردم که مردم یک سال پول قابل توجهی را برای خرید خودرو به شما داده اند و شما با پول مردم خودرو تولید کرده اید و حالا باید ۵۰ میلیون تومان اضافه تر به شما پرداخت کنند و آیا این معامله شرعی، عقلی و قانونی است؟ خیلی ها قادر به پرداخت این مبلغ نیستند که او در پاسخ گفت اگر کسی نتوانست خودروی ثبت نامی خود را بخرد، یک خودروی ارزان تر و در کلاس پایین تر بخرد. ببینید گستاخی تا کجا رسیده و بی حرمتی به ساحت مشتری تا کجاست؟ من به طنز به او گفتم چون مردم نمی توانند ۴چرخ شما را بخرند به او ۲ چرخ بدهید. یا موتور و یا دوچرخه بدهید که برای شما آورده بیشتری دارد.


وی افزود: برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم خواستار استیضاح وزیر صمت شده ام که در کارتابل نمایندگان وجود دارد. اگر واقعا به قیمت جدید خودرو معترض هستید، استیضاح را امضا کنید. البته وزیر صنعت آنقدر خیالش راحت است که گفته استیضاح من جدی نیست. شاید هم درست می گوید. امیدوارم وزیر این مطلب را تکذیب کند اما مجلس باید برای وضعیت خودرو کار اساسی کند.

بحران صندوق های بازنشستگی ابرچالش اقتصاد کشور است
هم اکنون بخوانید


سیاهکلی با اشاره به وضعیت نابسامان بانک و بانکداری گفت: بانک در دنیا فقط یک واسطه بوده و تصدی گر و سرمایه گذار و بنگاه دار نیست. این روش بانکداری مسائلی را برای کشور ما ایجاد کرده که برخی را می گویم. نخست اینکه سود بانکی کشور از سود تولید بیشتر است. تا زمانی که این شرایط برقرار باشد، تولید در کشور رونق نخواهد گرفت.


عضو مجمع نمایندگان استان قزوین ادامه داد: بانک با کارآفرین و تولیدکننده قرارداد مشارکت کننده انعقاد می کند اما در عمل صرفا در سود با شریک خود شراکت دارد و نه در ضرر. آیا تا کنون بانکی بوده که در یک قرارداد مشارکتی ضرر کرده باشد؟ حتما نه! بانک خودش سرمایه گذار را ارزیابی می کند، خودش سیاستگذاری می کند، خودش عقد قرارداد کرده و نظارت می کند و هنگامی که اشکالی پیش آید از هر ۳ قوه دست یاری می طلبد و جالب است قوه قضائیه و دیگر بخش های نظام به دنبال اخذ خسارت وارده برای او هستند و کسی نیست بپرسد چرا بانک باید طرف پیروز و جانب حق باشد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: چرا نباید سیستم و عامل اشکال در بانک مورد بازخواست قرار گیرد و یا در زمان زیان دهی تولیدکننده، چرا بانک نباید شریک باشد. بدانیم که بانک فقط به سود خود فکر می کند، نه به موفقیت شریک به همین دلیل برای بانک اهمیتی ندارد تولید صورت گیرد یا خیر چرا که بانک وثائقی دارد که سال ها برای او کار می کند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا