راهکارهایی جهت ورود مقتدرانه به بازارکار

به گزارش اعتماد نو به نقل از برنا، در این مقاله سعی داریم راهکارهایی جهت حضور پر رنگ و قدرتمندانه در بازارکار را به شما ارائه دهیم. این راهکارها شامل مواردی کاربردی از جمله نوشتن یک رزومه موثر و چگونگی شرکت در مصاحبه‌های کاری است. همچنین در خصوص مهارت‌های نرم مذاکره، حل مسئله و آداب و معاشرت کاری صحبت خواهیم کرد. پیش از هر چیز خوب است اطلاعاتی در خصوص مهارت نرم کسب کنید.


مهارت نرم چیست؟


مهارت‌ های  سخت شامل مهارت‌ هایی هستند که از طریق تحصیل، اعتماد نو به نقل از برنامه ‌های آموزشی، گواهینامه‌ ها و آموزش حین استخدام کسب می‌شوند. این مهارت ‌ها معمولاً به راحتی قابل اندازه گیری و ارزیابی هستند. به طور مثال مهارت سخت برای یک متخصص آی تی مهارت اعتماد نو به نقل از برنامه نویسی و کار با کامپیوتر است و برای یک نجار دانش ساخت سازه‌های چوبی است. از طرف دیگر مهارت‌ های نرم، مهارت‌ های درون فردی است که معمولاً به سختی ارزیابی می‌شوند. مهارت‌ های  نرم شامل مهارت‌ های ارتباطی، مهارت‌ های شنیداری و مهارت درک متقابل در میان بقیه افراد است.


رزومه کاری موثر


داشتن رزومه خوب و جذاب را می‌توان اولین گام برای استخدام شدن دانست.

از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید آماده سازی یک رزومه کاری موثر است. رزومه معمولاً به دست کارفرما یا فرد مصاحبه‌کننده می‌رسد تا وی بر اساس مندرجات آن، نسبت به مراحل بعدی کار تصمیم‌گیری کند.


شاید در نگاه اول نوشتن رزومه‌ی کاری به نظر آسان بیاید ولی واقعیت آن است که این کار با ظرافت‌های زیادی همراه است و فوت و فن‌های فراوانی دارد.


مصاحبه کاری


حال که رزومه کاری موثر خود را نوشتید نوبت به آماده سازی برای مصاحبه‌های کاری است، بایدها و نبایدهایی که مصاحبه موفق کاری موفق را رقم میزنند.


ابتدا مطمئن شوید که از زمان مصاحبه، محل مصاحبه، نام و عنوان شغلی شخصی که با شما مصاحبه می‌کند، و اینکه آیا لازم است چیزی برای مصاحبه بیاورید یا خیر، اطلاعات کافی دارید. سپس تا آنجا که می‌توانید در مورد شرکت اطلاعات جمع آوری کنید.


داشتن این اطلاعات پیش زمینه فکر کردن در مورد سوالاتی که می‌توانید در هنگام مصاحبه از کارفرما بپرسید آسان می‌کند. عناصر اساسی کار را بیابید و در مورد چگونگی مطابقت آنها با مهارت‌ها و علایق خود فکر کنید.

مراکز پاسخگویی اپراتورها افراد کافی ندارد/اپراتورها موظف‌به حل مشکلات شدند
هم اکنون بخوانید


اطلاع داشتن از محل مصاحبه از قبل اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و احتمال دیر رسیدن را کاهش می‌دهد. برای تأخیرهای غیرمنتظره وقت اضافی در نظر بگیرید. اگر مکان مصاحبه در یک قسمت شلوغ شهر یا جایی که مکان‌های پارک محدود است، قرار دارد ممکن است بخواهید از وسایل حمل و نقل عمومی‌استفاده کنید.


مهارت‌های نرم ضروری برای کارجویان و کارشناسان پس از استخدام


مذاکره


مذاکره محدوده گسترده‌ای از فعالیت‌ها و روابط مختلف را شامل می‌شود؛ از تنظیم یک قرارداد تجاری بین‌المللی گرفته تا گفتگوی مجدد دو دوست که با هم قهر کرده‌اند. بخش زیادی از رابطه‌های ما در زندگی از جنس مذاکره است و ما چه در زندگی شخصی و چه در محیط کسب و کار خود، با انواع و اقسام مذاکرات سر و کار داریم. این در حالی است که وقتی سخن از مذاکره و متقاعد کردن به میان می‌آید، ذهن‌ها معمولاً به سمت مذاکرات هیات‌های سیاسی و یا گفتگوی تجاری میان شرکت‌ها می‌رود و حال آن که ما در زندگی روزمره خود نیز با مذاکرات ریز و درشت زیادی روبرو هستیم.


اینها چند مثال ساده از انواع مذاکرات سطح پایین است:


• یک استاد هستید و از مدیر دانشگاه درخواستی دارید.


• ترم آخر دانشگاه هستید و معدل شما تنها به یک درس وابسته است و باید با استادتان مذاکره کنید.


• یک نیروی حرفه‌ای می‌خواهد از سازمان‌تان جدا شود ولی شما می‌دانید که توانمندی‌های او برای مجموعه‌تان بسیار ضروری است.


• موقعیت شغلی مناسبی در شرکتی دیگر برای شما فرآهم شده و میخواهید از شرکت فعلی خود خارج شوید.


مذاکره مهارتی است که از بدو ورود به بازارکار به آن نیاز دارید، از مذاکره برای کسب جایگاه شغلی و مسائل حقوق و دستمزد گرفته تا مذاکره برای جلسات کاری و یا حتی مذاکره برای ارتقای شغلی یا خروج از سازمان. از این رو شما برای حضور پر رنگ در بازارکار باید یک مذاکره کننده حرفه‌ای باشید.


داشتن اخلاق حرفه ای و کاری


استخدام فردی با اخلاق حرفه ای و کاری بالا باعث موفقیت و پیشرفت هر کارفرمایی خواهد شد. هیچ موسسه و آموزشگاهی دوره‌های اخلاق کاری برگزار نمی‌ کنند اما دوره‌هایی با مضمون آداب و معاشرت کاری موفق در این حوزه وجود دارد.

همایش ملی «اصلاح قوانین پولی و بانکی کشور» برگزار می‌شود
هم اکنون بخوانید


راهکارهایی جهت ورود مقتدرانه به بازارکار + نوشتن رزومه کاری


فاکتورهای متعددی از جمله آداب برخورد با مدیران، آداب گفتار و نوشتار، آداب حضور در جلسات رسمی و غیر رسمی، آداب سفر و ماموریت‌‎های کاری و… در وجود اخلاق کاری دخیل هستند. از این رو داشتن مهارت نرم آداب و معاشرت کاری در بدو ورود به سازمان و در ادامه راه به کمک شما خواهد آمد.


مهارت حل مسئله


از آنجایی که مشکلات در طول کار پیش خواهد آمد و اجتناب از آن امکان پذیر نیست، کارمندانی که راه حل‌هایی موثر برای رفع چالش‌ها و مشکلات روزمره می‌یابند در زمره با ارزشترین کارکنان یک سازمان قرار می‌ گیرند. از طرفی دیگر کارمندانی که قدرت و توانایی حل مسئله را ندارند ولی پذیرای مشاوره و راهنمایی سایرین هستند کارکنان مورد اعتماد مجموعه خواهند شد. به عبارتی با توجه به وجود تفاوت ارزش‌ها، اولویت‌های کاری و مسائل مختلف احتمال بروز تعارض وجود دارد، از این رو مهارت حل مساله و تعارض یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز کارکنان است.


حرف آخر


در این مقاله مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز جهت ورود به بازارکارگفته شد. اینکه چگونه رزومه‌ای تاثیرگذار ارائه کنید و در ادامه برای مصاحبه‌های کاری چگونه آماده شوید. مهارت مذاکره و هنر مذاکره که در کلیه امور بدو استخدام و پس از استخدام از اهمیت بالایی برخوردار است و با تقویت این مهارت می‌توانید شغل رویایی خود را به دست آورید. همچنین پس از استخدام باید بدانید که آداب و معاشرت کاری چیست و سعی در بهبود این مهارت داشته باشید. در صورت بروز مشکل و تعارض راه‌حل‌های شما برای حل مسائل شما را به یک نیروی متمایز در سازمان بدل می‌کند.


هر یک از مهارت‌ها و اقدماتی که در بالا آمده شد قابل یادگیری هستند. شما میتوانید با جست و جو در گوگل و یا مشاهده فیلم‌های آموزشی ترفندهای زیادی در این حوزه فرا گیرید. راهکار دیگر اما این است که در موسسات آموزشی که این دوره‌ها را برگزار میکنند ثبت نام کرده و این دوره ها را به صورت آکادمیک فراگیرید، مزیت این دوره ها گواهینامه‌های شرکت در دوره است که خود به نوعی برگ برنده شما برای ورود به بازارکار خواهد بود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا