تشکیل اتاق فکر فعالیت‌های فرهنگی در خانه کتاب و ادبیات ایران


تشکیل اتاق فکر فعالیت‌های فرهنگی در خانه کتاب و ادبیات ایران

محمد مهدی اسماعیلی در «نشست هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران» با بیان معیارهای خود برای انتخاب هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: جمع برگزیده هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران افرادی با تجربه، ذوابعاد و علمی هستند. از این رو که بتوانند اتاق فکری برای حوزه فعالیت‌های فرهنگی و به طور خاص در حوزه نشر، ادبیات و کتاب باشند.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، «نشست هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» شامگاه چهارشنبه (اول دی‌ماه ۱۴۰۰) در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و علی اکبر اشعری، محسن پرویز، محسن مومنی‌شریف، عادل پیغامی، علیرضا قزوه، محمدرضا محمدخانی، مریم جدلی، علی‌محمد مودب، سیدمحمود اسلامی، علی رمضانی و یاسر احمدوند که به تازگی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اعضای هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب شدند، حضور داشتند.

لزوم ملی کردن صنعت نشر کشورتولید متن، عامل حل مشکلات فرهنگی

در این نشست محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه نگاه بنده در زمان انتخاب هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران این بود که جمع با تجربه، ذوابعاد و علمی گردهم بیایند، عنوان کرد: از این رو که بتوانند اتاق فکری برای حوزه فعالیت‌های فرهنگی به معنای عام و معنای اخص آن در حوزه نشر، ادبیات و کتاب باشند این جمع برگزیده شدند.

وی افزود: نگاه دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که کتاب حوزه پیشران در فعالیت‌های وزارتخانه است. یعنی اگر قصد داریم مشکلات حوزه سینما را که در نگاه اول توجه بیشتری به خود جلب می‌کند و اصلاحاتی در آن ایجاد کنیم حتما باید آن را به چرخه تولید کتاب متصل کنیم. به‌واقع اگر می‌خواهیم اثر سینمایی فاخری تولید شود پایه اصلی آن متن قوی است که باید در این حوزه‌ها نوشته شود. به همین دلیل نگاه ما به این حوزه محوری است.

او با اشاره به این‌که به دلایل مذکور باید بیشترین تمرکز را بر این مجموعه داشته باشیم، اظهار کرد: اگر نقصی در حوزه فرهنگ هست و می‌خواهیم اصلاح شود، باید در حوزه ادبیات و متن تولید با کیفیت داشته باشیم و بیشترین زمان خود را نیز صرف این حوزه کنیم به این دلیل که می‌تواند حوزه اصلی و بنیادین برای تحول قابل انتظار در سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین مطرح کرد: به دلیل اهمیت حوزه کتاب به ساختار، بودجه و منابع انسانی این مجموعه تاکید خاصی داشته و آن‌ها را حل خواهیم کرد. با وجود همه مضایق بودجه‌ای که وجود دارد ما کمک‌های بیشتری به آن می‌کنیم.

انتقاد نماینده ولی فقیه در امر حج از رفتار عربستان
هم اکنون بخوانید

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سخنان رئیس جمهوری مبنی بر ملی کردن صنعت نشر کشور اشاره کرد و یادآورشد: با همه این اوصاف امید است تحولی با صفت جهشی ایجاد شود؛ به‌واقع عقب‌افتادگی‌هایی داریم که نمی‌توان منتظر تحول عادی ماند.

محمد مهدی اسماعیلی در پایان سخنان خود با اشاره به موضوع ادغام موسسات و شکل‌گیری خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: این جمع جایی است که باید در آن فکر تولید شود. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به شور گذاشتن ایده‌های کلان تحولی، شنیدن دیدگاه‌ها و نکات عمیقی که هر کدام از اعضا مطرح می‌کنند، داریم. امیدواریم در این فرصت به دست‌آمده تحولات بنیادین و خوشایندی را در این حوزه به سرانجام برسانیم و بتوانیم در دولت مردمی و با حمایت رئیس جمهوری مردمی مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی) در حوزه کتاب را که بیش از هر حوزه دیگر به آن اشاره دارند برآورده کنیم.

خانه کتاب و ادبیات ایران، موسسه محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در بخش بعدی این نشست یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با اشاره به این‌که خانه کتاب و ادبیات ایران از موسسات محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، عنوان کرد: این موسسه از ادغام بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، موسسه خانه کتاب و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تشکیل شده است که به نوعی موتور محرک و بخش فعال اجرایی حوزه نشر و کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ امیدواریم در دوره جدید فعالیت با حضور هیئت امنای کاردان، متخصص، آگاه و دغدغه‌مند نسبت به حوزه فرهنگ شاهد اتفاقات خوب و جهش فعالیت‌های این موسسه باشیم.

وی در ادامه ضمن بیان این‌که اعضای تعیین شده هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران صاحب تجارب و سوابق ارزشمند در حوزه فرهنگ هستند، اظهار کرد: بهره‌مندی از حضور آن‌ها فرصت مغتنمی برای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امیدوارم جلسات هیئت امنا، کاری و نتیجه‌بخش باشد. موضوعات مهمی پیش روی موسسه قرار دارد؛ وضعیت فرهنگی کشور، نشر و کتاب شرایط ویژه‌ای است که نیاز به سیاست‌گذاری و بحث‌های کلان دارد.

یاسر احمدوند در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم این جمع بتواند محل بحث و گفت‌وگو درباره این دغدغه‌ها و پیدا کردن راه‌حل برای حل برخی از مشکلات حوزه فرهنگ باشد.

صنعت نشر کشور پویا است

خلاقانه‌ترین مجسمه‌های شهری دنیا کدامند؟ + تصاویر
هم اکنون بخوانید

در ادامه این نشست علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) به تجارب هیات امنای تعیین شده برای خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره کرد و ادامه داد: این حوزه مسائل چند دهه‌ای دارد که برای حل آن به بررسی تجربه­های­ گذشته و متفاوت فکر کردن نسبت به آینده نیاز است.

او به موضوع ادغام سه موسسه اشاره کرد و یادآور شد: اگر این مجموعه‌ها ادغام نشده بودند برخی از مسائل تحولی که کرونا هم ضرورت آن را بیشتر نشان داد و سال‎ها مورد دغدغه اهالی نشر و کتاب بود، صورت عملی به خود نمی‌گرفت. سال‌ها این مجموعه‌ها وجود داشتند و در مسائل اجرایی با یکدیگر همکاری می‌کردند ولی این همکاری منجر به هیچ ارزش افزوده‌ای که اکنون برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاست‌گذارها شده است، نمی‌شد. داده‌هایی که در این مجموعه تولید می‌شود، می‌تواند ابزار راهبری باشد و گزارش‌های راهبردی می‌تواند پشتیبان سیاست‌های آموزشی و توزیع امکانات باشد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: صنعت نشر پویا است و این بزرگترین صنعت فرهنگی کشور تاب‌آوری قابل ملاحظه‌ای از خود در برابر تکانه‌های اقتصادی و عمومی نشان داده است.

علی رمضانی در پایان سخنان خود گفت: ما همیشه در کشور به سمت تشویق برای تولید آثار چاپ اول حرکت کردیم و این مطلب موجب شده نرخ تجدید چاپ در کشور پایین باشد. بحث تحول خواهی در سیاست‌ها، روش‌ها و فعالیت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی پررنگ است و برای تحقق آن در خانه کتاب و ادبیات ایران نیز نیاز به یک اراده جمعی داریم.

در بخش دیگر «نشست هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» هریک از اعضای هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران به بیان دیدگاه‌های مختلف همچون توجه و تبادل کتاب‌های سنگی و نسخ قدیمی موجود در کشور افغانستان، حل مشکلات شاعران و نویسندگان در خانه کتاب و ادبیات ایران، حل معضل نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف ۵۰ درصد در سطح شهر، توجه به اقتصاد کتاب، ایجاد دفتر کودک و نوجوان در موسسه، تاسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌های کتاب داخلی و خارجی، تقویت بنیه علمی ناشران، واسپاری برخی از فعالیت‌های فرهنگی به تشکل‌ها، استفاده از تجارب دیگران در خانه کتاب و ادبیات ایران، تحلیل اطلاعات خام موجود در موسسه و تحلیل آن‌ها برای اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی آینده پرداختند.

در پایان این نشست، احکام اعضای هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران به صورت جداگانه از سوی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا