نقد باعث باز تولید یک اثر می‌شود/ تقویت جایگاه منتقدان با برگزاری جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

بهمن ارک می‌گوید جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران می‌تواند جایگاه منتقدان را قوی‌تر کند.


به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، بهمن ارک (فیلمساز و فیلمنامه نویس سینما) با اشاره به اینکه متاسفانه در ایران نقد امری تخصصی نیست، منتقدان به جایگاه تخصصی خودشان دست پیدا نمی‌کنند و حقشان خورده می‌شود، اظهار کرد: بزرگترین آثار هنری ما با نقد به بزرگی می‌رسند چراکه یک اثر به تنهایی ممکن است این قابلیت را نداشته باشد اما ما در ایران خیلی به نقد توجهی نداریم، تصور می‌کنیم تنها خود اثر مهم است و به کارهای تالیفی بعد از آن که به خود اثر معنا می‌دهد، توجه نمی‌کنیم. 

وی با بیان اینکه نقد یک اثر را بازتولید می‌کند، گفت: این موضوع در حالی‌ست که در ایران میزهای نقد به عنوان یک شو برگزار می‌شود و عده‌ای به مخاطبان می‌گویند یک اثر خوب است یا بد در حالیکه جایگاه نقد به خوب و بد بودن اثر کار ندارد بلکه یک اثر را با زیرساخت‌های متنی، غیر متنی و بینامتنی تحلیل واکاوی می‌کند. 

یکی از کارگردانان «پوست» ادامه داد: در حال حاضر نقد ما به این تقلیل پیدا کرده است که بگوییم یک اثر خوب است یا بد و ببینید یا نبینید. 

ارک با بیان اینکه برگزاری جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اتفاق خوبی برای سینمای ایران است، تصریح کرد: برگزاری این جشن باعث رجوع دوباره به منتقدان می‌شود که چگونه آثار را بررسی و یادآوری می‌کنند نقد چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد. 

وی افزود: یک منتقد به عنوان کسی که اثرش نقد است، کتاب می‌خواند، آثار مدرن را می‌بیند، مدام در حال بررسی است، کتاب چاپ و ترجمه می‌کند و… در حقیقت کارش ساده نیست و با دیدن ۲ فیلم منتقد نمی‌شود البته این روزها افراد زیادی به اسم منتقد وجود دارند در حالی که یک منتقد باید به گونه‌ای نقد کند تا مخاطبان جلوه دیگری از اثر را ببیند. 

کارگاه هنری نقاشیخط کاتبان وحی در باغ موزه هنر ایرانی
هم اکنون بخوانید

یکی از کارگردانان فیلم  تحسین شده «حیوان» با اشاره به اینکه جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران می‌تواند جایگاه منتقدان را قوی‌تر کند، یادآور شد: ما به این جشن نیاز داریم در حقیقت نه تنها به خود جشن بلکه باید به حاصل آن نیز توجه شود یعنی کتابش چاپ و جایگاهش به گونه‌ای تثبیت شود که جایزه‌اش به لحاظ کیفی برای فیلمسازان مهم باشد. 

ارک افزود: برای تثبیت جایگاه این جشن نیاز است که از سوی متولیان فرهنگی و هنری حمایت‌هایی صورت بگیرد و به جشن منتقدان کمک شود تا مهجور برگزار نشود چرا که جشنواره‌های ایران فقط جشنواره ملی فیلم فجر نیست. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت انتظار من از منتقدان این است که سالم نقد کنند و نگاهی آزاد به فیلم‌ها داشته باشند؛ یعنی نگران این نباشند که فیلمساز اثر کیست بلکه خود اثر را ببینند. 

چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، به دبیری جعفر گودرزی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا