امید است با حل مسائل سیاست خارجی بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست داخلی محقق شود/ صدور تضمین عدم خروج از سوی سایر طرفین مذاکره حق مشروع ایران است


امید است با حل مسائل سیاست خارجی بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست داخلی محقق شود/ صدور تضمین عدم خروج از سوی سایر طرفین مذاکره حق مشروع ایران است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: ما به تمام وظایف خود در چارچوب برجام عمل کرده ایم و طرف عهد شکن روبرویمان ایستاده و همچنان طلبکار است.


مهدی شاه میرزا ، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با اعتماد نو به نقل از ایلنا درخصوص دور جدید مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو برجام، گفت: از منظر علمی یکی از مهمترین ابزار و تاکتیکهای دیپلماسی اهرم «مذاکره» بوده و همه میدانیم که سلاح دیپلمات یا بهتر بگویم سرباز عرصه دیپلماسی «مذاکره» است. بهترین روش برای مدیریت سیاست خارجی در هر کشوری ، دیپلماسی فعال است. یعنی در هر موردی برای خود تابو سازی نکند و پای میز مذاکره بنشیند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما برخی فکر میکنند مذاکره یعنی پذیرش بی چون و چرای خواسته طرف مقابل. این تعریفی غلط از مذاکره است.مذاکره بده – بستان است و می توان تا به نتیجه دلخواه و به حق و بر اساس اصل احترام متقابل نرسید ، ان را تعطیل و یا انقدر ادامه داد تا نتیجه «برد-برد» حاصل شود.

عضو حزب ندای ایرانیان افزود: دور جدید مذاکرات وین در کمتر از چند روز دیگر اغاز می شود و امید است با حل مسائل سیاست خارجی بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست داخلی محقق شود.

شاه میرزا در ادامه بیان کرد: یکی از مهمترین چالش های البته عقلانی و به حق پیش رو مطالبه «تضمین اجرایی تعهدات» از سوی طرف ایرانی است. در سنوات گذشته مکررا شاهد بد عهدی طرف خارجی بودیم و صدور تضمین اجرایی از سوی سایر طرفین مذاکره حق مشروع ایران است و این خواسته کاملا معقولانه و به حق است.

رئیس جمهور چهارشنبه به ترکمنستان می‌رود
هم اکنون بخوانید

وی همچنین تصریح کرد: ما به تمام وظایف خود در چارچوب برجام عمل کرده ایم و طرف عهد شکن روبرویمان ایستاده و همچنان طلبکار است. اگر امروز شاهدیم که دموکراسی در کشور چه در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در زمان انتخابات ریاست جمهوری سالهای ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ دچار نارسایی هایی شده ، عمده تقصیر بر سر همین حکمرانان و سیاستگذاران خارجی به واسطه هرچه بیشتر کردن بی اعتمادی حاکمیت کشور به انان است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نگاه کشورهای مختلف به منافع ملی، خاطرنشان کرد: به شخصه  معتقدم همه کشور ها به دنبال منافع ملی خود هستند و این اصل درستی است و در صورت تضاد منافع اخوتی بین هیچ کشوری نیست.پس در سیاست خارجی دوست وجود ندارد ، هم پیمان می تواند باشد که اصل هم پیمانی هم بده-بستان و حفظ منافع مشترک است. پس هیچ کشوری نباید برای دیپلمات های ما دوست تلقی شود ، حتی روسیه و چین. دوست وجود ندارد. مرام ، وفا و اخلاق پاک ایرانیان جایی در دیپلماسی اجنبی ندارد.تنها حفظ منافع ملی اولویت است و برای ما نیز باید چنین باشد.حفط منافع ملی ما ، تعامل گسترده با اغلب کشورهای این کره خاکی است.

وی اضافه کرد: امروز شاهد نگرانی اجتماعی به واسطه وضعیت اقتصادی و معیشتی هستیم و اکثریت این موضوع ناشی از عدم تولید و تجارت و رشد لجام گسیخته واسطه گری و متعاقب ان فساد حجیم برخی است .درست است که نارسایی مدیریتی و فساد برخی افراد خدا نشناس و حقیر ، در داخل امان مردم را بریده، اما در حال حاضر پای منافع ملی به واسطه مذاکرات در میان است. همه اساتید اقتصاد و سیاست معتقدند که با ادامه تحریم ها ، وضعیت هر روز بدتر خواهد شد. تحریم ها مانع اصلی شفافیت و پویایی اقتصاد است . اقتصاد پویا نیازمند تقویت دو اصل تولید و تجارت بوده و غیر از این اقتصاد خرد و کلان کشور روند نزولی هر روزه خواهد داشت.

مذاکرات با گروسی شکست نخورده است/ آن‌هایی که در برجام بی‌تعهدی کرده و از آن خارج شده‌اند حق اظهارنظر درباره تاسیسات کرج را ندارند
هم اکنون بخوانید

شاه میرزا در پایان، گفت: در نهایت انعطاف و جدی بودن دو طرف مذاکره امری ضروری برای حل بحران ها و حرکت به سوی ارامش ، توسعه و از همه مهمتر امید اجتماعی است. چه در ایران و چه در منطقه و جهان.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا