بررسی تامین آب شرب شهرها و روستاها با حضور وزیر نیرو در کمیسیون عمران


بررسی تامین آب شرب شهرها و روستاها با حضور وزیر نیرو در کمیسیون عمران

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از راه های تامین آب شرب شهرها و روستاها با حضور وزیر نیرو در این کمیسیون خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در توضیح نشست سه شنبه شب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور «علی اکبرمحرابیان» وزیر نیرو در این کمیسیون به پایگاه خبریان گفت: در این نشست موضوع تامین آب شرب شهرها و روستاها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از ظرفیت سدهای کشور دارای آب است، افزود: ۶۰ درصد از ظرفیت سدها خالی است و امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد ظرفیت سدها کاهش یافته که نشان دهنده دقت و توجه بیشتر همه ما در توزیع آب است.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰۰ شهر کشور دچار تنش و بحران آبی هستند، ادامه داد: همچنین در تامین آب شرب بیش از ۵ هزار روستا نیز امکان بحران وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره راهکارهای تامین آب شرب که امروز در کمیسیون بررسی شد، گفت: انتقال آب از دریا، انتقال آب از مناطق دارای آب ژرف،  مهار آب‌های سطحی با تزریق منابع مالی برای ایجاد یا اتمام سدهای بزرگ از جمله راهکارهایی هستند که می تواند سبب بهبود تامین آب شرب شهرها و روستاها شود.

وی صرفه جویی توسط مشترکان پرمصرف را از دیگر راهکارهای تامین آب شرب برشمرد و افزود: مشترکانی هستند که از یارانه بیشتری استفاده می کنند ولی جزء مشترکان پرمصرف محسوب می شوند. در حالی که فقط یک چهارم قیمت تمام شده آب از مردم دریافت می شود و این موضوع سبب شده عده ای بامصرف غیرمعقول از این یارانه بیشتر استفاده کنند.

استان‌های با بیشترین و کمترین تعداد ثبت پرونده در دیوان عدالت اداری
هم اکنون بخوانید

رضایی کوچی ادامه داد: اگر برای مشترکان پرمصرف جریمه درنظر گرفته شود یا قیمت تمام شده آب از آنها اخذ شود، طبیعی است مجبور به صرفه جویی در مصرف آب خواهند شد.

وی با اشاره به موضوع قطعی برق و بررسی این مشکل در کمیسیون عمران اظهار داشت: زمانی که برق قطع می شود، بسیاری از پمپ ها برای تامین آب شرب غیرفعال می شوند که راه های برون رفت از این مشکل نیز بررسی شد.

نماینده جهرم در مجلس یادآور شد: برای جهش تولید مسکن که قرار است یک میلیون واحد مسکونی در سال ساخته شود؛ این واحدها نیاز به برق دارند و در حال حاضر بیش از هزار کیلو وات کمبود برق در کشور وجود دارد که با ساخت مسکن این نیاز بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد در این زمینه جلسه مشترکی در هفته های آینده با حضور وزرای نیرو،راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت برگزار شود تا وزرا وظایف خود را درباره طرح جهش تولید و تامین مسکن انجام دهند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا