ایران و ترکیه؛ مقصد اصلی مهاجران افغان


ایران و ترکیه؛ مقصد اصلی مهاجران افغان

نشنال نیوز در تحلیلی به هجوم مهاجران افغان به ایران و ترکیه پرداخت.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا به نقل از نشنال نیوز، تسلط سریع طالبان بر افغانستان، ایران و ترکیه را با دردسرهای سنگینی روبرو کرده است؛ هر دو کشور ممکن است فرصتی برای افزایش نفوذ خود ببینند، اما هیچ کدام خواهان هجوم بیشتر پناهندگان افغان نیستند.

این امر به ویژه در حال حاضر در شرایطی اتفاق می‌افتد که هر دو کشور در حال مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا هستند و با مشکلات اقتصادی روبرو هستند.

تحلیلگران می‌گویند همه چیز به عامل مهمی  بستگی دارد، آیا طالبان موضع معتدل‌تری برای همکاری بین‌المللی دارند یا به افراط‌گرایی افسارگسیخته‌ای که منجر به سرنگونی آنها در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شد، باز می‌گردند.

یک عضو ارشد شورای اروپایی امور خارجه، گفت: “وضعیت برای ترکیه یک خطر بزرگ است، هیچ شکی وجود ندارد. اگر طالبان به روش‌های قدیمی خود بازگردد، ترکیه و ایران نیز متحمل ضرر خواهد شد.” 

ایران و ترکیه هر دو در معرض ورود موج قابل توجهی از پناهندگان هستند که بسیاری از آنها به امید رسیدن به اروپا از ایران وارد ترکیه می‌شوند.

هر دو میزبان جمعیت زیادی از پناهندگان – ۳.۶ میلیون سوری در ترکیه و ۳.۵ میلیون افغان در ایران – هستند و توان میزبانی از مهاجران جدید برایشان سخت است‌.

همه‌گیری کووید به شدت به ایران ضربه زده است و کشور تحت فشار تحریم‌ها را بیشتر به بحران کشانده است، در حالی که در ترکیه رشد اقتصادی که همیشه پشتوانه محبوبیت اردوغان بود، از بین رفته است.

رئیس‌جمهور ترکیه، هفته گذشته گفت که وی آماده دیدار با رهبری طالبان در راستای برقراری صلح است، در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، گفت که “شکست” ارتش آمریکا در افغانستان فرصتی برای ایجاد صلح در این کشور است.

آغاز رزمایش سراسری «کمک مومنانه» از روز شنبه
هم اکنون بخوانید

مولود چاووش اوغلو ، وزیر امور خارجه ترکیه هم  در مورد “پیام‌های مثبت” طالبان در زمینه حفاظت از غیرنظامیان و خارجی‌ها صحبت کرد و ابراز امیدواری کرد که آنها اقدامات مثبت خود را ادامه دهند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا