تصویب قانون جنجالی رسانه‌ای در لهستان؛ از چالش سیاست داخلی تا تنش با آمریکا و اتحادیه اروپا

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، هشدارهای مخالفان، اتحادیه اروپا و واشنگتن تاثیری در روند تصمیم‌گیری درباره این لایحه نگذاشت و نمایندگان پس از ۲۴ ساعت کشمکش و جلسه طولانی بحث و مناظره با ۲۲۸ رای موافق در مقابل ۲۱۶ مخالف این قانون را تصویب کردند تا برای تائید به مجلس سنای لهستان برود.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۱۲ اوت، با «سیگنال منفی» توصیف کردن این قانون برای آزادی مطبوعات، تصویب آن توسط نمایندگان پارلمان لهستان را محکوم کرد.

ورا ژوروا ، معاون رئیس کمیسیون در امور ارزش‌های اروپایی و شفافیت در حساب توئیتری خود نوشت: «لهستان با تصویت لایحه رسانه‌ای علامتی منفی به ما فرستاد. ما برای دفاع از آزادی رسانه و حمایت از حاکمیت قانون به قانون سراسری آزادی مطبوعات در اتحادیه اروپا نیاز داریم.»

قانون رسانه‌ای مصوب پارلمان لهستان شرکت‌های خارج از منطقه اقتصادی اروپا را از مالکیت یا جایگاه سهامدار اصلی رسانه‌های داخلی لهستان منع می‌کند.

اما زیان دیده اصلی این قانون یک شرکت آمریکایی است. گروه رسانه‌ای ارتباطات دیسکاوری (Discovery Inc) سهامدار اصلی شبکه تی‌وی‌ان TVN، پربیننده‌ترین رسانه لهستان و رسانه منتقد ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر راست‌گرای این کشور است.

این گروه رسانه‌ای آمریکایی با وجود اینکه از سال ۲۰۱۵ با ثبت یک شرکت در هلند سعی کرد تا الزامات قانونی مالکیت شبکه تی‌وی‌ان را برآورده کند، با تصویب قانون جدید قادر به تجدید قرارداد در این کشور نخواهد بود. پیش از این نیز شرکت‌های خارج از اتحادیه اروپا نمی‌توانستند بیش از ۴۹ درصد از سهام رسانه‌های لهستانی را در دست داشته باشند اما مجوز پیشین گروه دیسکاوری با تی‌وی‌ان نیز ۲۶ سپتامبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.

حشد شعبی خروج نیروهای آمریکایی از الانبار را تکذیب کرد
هم اکنون بخوانید

روابط واشنگتن و ورشو از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده از به خطر افتادن سیستم دموکراتیک لهستان تا موضوع حقوق دگرباشان، سرمایه‌گذاری خارجی و برخورد با بازماندگان هولوکاست با چالش‌های بسیاری روبرو بوده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود که واشنگتن اقدامات ورشو، یکی از متحدان اصلی ایالات متحده در ناتو را از نزدیک دنبال می‌کند و از لهستان خواست تا پایبندی خود به ارزش‌های مشترک دموکراتیک را نشان دهد.

از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز شامگاه چهارشنبه نسبت به تصویب قانون رسانه‌ای واکنش نشان داد و آن را «به شدت نگران کننده» توصیف کرد.

تصویب قانون رسانه‌ای لهستان پس از برکناری یاروسلو گوین، معاون نخست وزیر و رهبر حزب آکورد، یکی از سه حزب دولت ائتلاف به رهبری حزب راستگرای قانون و عدالت روی داد. حزب گوین از مخالفان تصویب این قانون بود.

اما فروپاشی ائتلاف به معنای سقوط دولت نیست زیرا این امر به رای عدم اعتماد پارلمان به دولت ماتئوش موراویه‌تسکی نیاز دارد. بنابراین دولت می‌تواند با داشتن اقلیت کرسی‌ها در پارلمان به کار خود ادامه دهد اما به شکننده بودن قدرت دولت می‌انجامد.

وضعیتی که باعث شد دونالد توسک، سیاستمدار لهستانی و رئیس سابق شورای اروپا نسبت به از دست رفتن ائتلاف و اکثریت پارلمانی و تمایل دولت به راست افراطی ابراز نگرانی کند.

این موضوع نه تنها سیاست داخلی لهستان را به سمت گرایش بیشتر به نیروهای رادیکال ناسیونالیست سوق می‌دهد بلکه مخالفان ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را قدرتمند می‌سازد.

وزیر خارجه ایتالیا مداخله خارجی در امور لیبی را رد کرد
هم اکنون بخوانید

لهستان به همراه مجارستان در سال‌های اخیر بر سر استقلال قضایی و استقلال رسانه با اتحادیه اروپا درگیر بوده است.

حزب حاکم قانون و عدالت که ۶ سال است در لهستان کنترل دولت را برعهده دارد، بارها بدلیل مداخله در آنچه به «حاکمیت قانون» معروف است از سوی اتحادیه اروپا مورد مواخذه قرارگرفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا