مقام سابق اطلاعات نظامی: نتانیاهو در همه چیز مقابل حماس شکست خورد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، عاموس یدلین، فرمانده سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در این مقاله آورده است: یکی از دستاوردهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل نکشاندن اسرائیل به جنگ‌های بزرگ و پر هزینه بود. در دوره وی سه دور بزرگ از جنگ در ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ با حماس رخ داد که وی تلاش می‌کرد به اندازه کافی در مقابل حماس سپر ایجاد کند اما آنچه اتفاق افتاد این بود که سپر مقاومتی متقابل بود. نتانیاهو تلاش می‌کرد ذهنیت “جنگ بین جنگ‌ها” به عنوان یک مفهوم ابتکاری به جای گزینه جنگ گسترده قرار بگیرد. هدف اصلی وی ممانعت از ایجاد زیرساخت نظامی در مرزهای شمالی فلسطین بود اما موفقیت این طرح نسبی بود و وی نتوانست مانع حضور نظامی ایران در سوریه یا پیشرفت در پروژه موشک‌های هوشمند حزب الله لبنان شود.

وی گفت: از جمله مهمترین شکست‌های نتانیاهو عدم توانایی‌اش برای ممانعت از افزایش قدرت حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان بود. به رغم عملیات ارتش اسرائیل دو طرف توانستند سامانه‌های سلاح و توانایی‌های تکنولوژی خود را به صورت حیرت آوری در زمینه‌های دقیق بودن موشک و پهپادها و دفاع هوایی تقویت کنند. نتانیاهو در ممانعت از مسلح شدن جنبش‌های مقاومت در منطقه که تهدید امنیتی بزرگی است شکست خورد. اما در مقابل وی و گادی آیزنکوت، رئیس ستاد سابق ارتش تونل‌های حماس در مرز غزه و تونل‌های حزب‌الله در مرزهای لبنان را منهدم کردند. عملیات بازدارندگی و دستاوردها علیه حماس در مقایسه با آنچه در شهرک‌های غلاف غزه رخ داد محدود بود و به رغم اینکه همواره وعده می‌داد که علیه حماس قوی است در بازداشتن حماس از طریق سه عملیات نظامی شکست خورد.

دیدار امیر قطر و رئیس‌جمهوری فرانسه
هم اکنون بخوانید

یدلین گفت: نتانیاهو به جای سرنگونی حماس که بارها در کمپین‌های انتخاباتی وعده آن را داده بود در تمام طرح‌هایش علیه حماس شکست خورد. همچنین به صورت شرم آوری در برابر خواسته‌های حماس در معامله گلعاد شلیت و آزادی صدها اسرایی که به حبس ابد محکوم شده بودند تسلیم شد. نتانیاهو در قانع کردن تعداد زیادی از کشورها برای انتقال سفارتخانه‌هایشان به قدس شکست خورد. انتفاضه چاقوها ثابت کرد که سیطره کامل بر این شهر غیرممکن است. عملیات شمشیر قدس معادله دیگری را به تعامل با قدس اضافه و قدرت حماس و محبوبیت آن را بیشتر کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا