دیده‌بان حقوق بشر از فاش شدن جزئیات جدیدی از شکنجه زندانیان سیاسی در عربستان خبر داد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه العهد، دیده‌بان حقوق بشر به پیامک‌های بدون اسمی در ژانویه ۲۰۲۱ از فردی که خود را زندانبان یک زندان عربستانی معرفی می‌کند، دست یافت. در این پیام‌ها آماده است که وی و دیگر زندانبانان شاهد شکنجه فعالان برجسته سعودی از سوی بازپرسان از اواسط تا اواخر ۲۰۱۸ بوده‌اند. وی نام خود را فاش نکرده است.

مایکل پیچ، معاون مدیر خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: اسناد جدیدی که نشان می‌دهد عربستان مدافعان حقوق زنان و دیگر فعالان برجسته را به شکل وحشیانه شکنجه می‌کند که خوار شمردن مسئله حاکمیت قانون توسط عربستان و انجام ندادن تحقیقات معتبر در این باره را نشان می‌دهد. رها کردن متجاوزان بدون مجازات این پیام را می‌رساند که آن‌ها می‌توانند شکنجه کنند و بدون مجازات از زیر بار محاکمه در بروند.

این شهادت‌ها از زندان ذهبان در شمال جده و یک زندان محرمانه دیگر است. زندانبانان اعلام کردند که بازداشت شدگان از جمله لجین الهذلول، فعال عرصه حقوق زنان و محمد الربیعه، فعال حقوقی دیگر در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

در یکی از پیامک‌ها زندانبان نام یک مدافع مشهور حقوق زنان را که مه ۲۰۱۸ بازداشت شده، آورده است اما دیده بان حقوق بشر آن را فاش نکرد. نگهبان در این پیام می‌گوید: در یکی از جلسات شکنجه این زندانی بیهوش شد و همگی ترسیدیم از اینکه نکند مرده باشد و مسئولیت آن را گردن ما بیندازند چراکه دستور داده شده بود که هیچ کدام از بازداشت شدگان را نکشید.

در پیام دیگری زندانبان به آزار و اذیت جنسی الهذلول توسط بازپرسان اشاره می‌کند. این زندانبان گفت: آن‌ها او را به گونه‌ای مورد آزاد و اذیت قرار دادند که نظیر آن را قبلا مشاهده نکرده بودم. از توهین کردن به او لذت می‌بردند. او را مسخره می‌کردند.

برقراری خطوط تسویه حساب موقت میان بانک‌های کره‌جنوبی و شعبه‌های‌شان در روسیه
هم اکنون بخوانید

نهادهای حقوقی نوامبر ۲۰۱۸ گزارشاتی را درباره شکنجه و آزار و اذیت جنسی چهار فعال زن توسط بازپرسان عربستانی دریافت کردند. ژانویه ۲۰۱۹ دیده بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل اعلام کردند که مقامات عربستان باید به ناظران بین‌المللی اجازه ورود به کشور و تحقیق درباره ادعاها درخصوص شکنجه را بدهند.

دادستانی عربستان مارس ۲۰۱۹ اعلام کرد که دفترش تحقیقاتی را درباره ادعاها درخصوص شکنجه انجام داده است اما هیچ سند و مدرکی در این باره وجود ندارد.

در پیامک دیگری آمده است که یکی از فعالانی که شکنجه شد الربیعه بود. بازپرس زمانی که فهمید وی درد زانو دارد شروع به شکنجه او کرد درحدی که دیگر او قادر نبود تنهایی حمام برود.

یک منبع دیگری نیز به دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده بود که مسئولان زندان برای چند ماه الربیعه را شکنجه کردند. این منابع اعلام کردند که آن‌ها او را در مکان‌های تنگی نگه می‌داشتند که نمی‌توانست برای چند روز بخوابد. همچنین یک سال اول بازداشتش به او غذای درست نمی‌دادند. الربیعه مه ۲۰۱۸ بازداشت شد و همچنان در زندان است.

در یکی از پیامک‌ها زندانبان می‌گوید که تا حدی یکی از فعالان را شکنجه کردند که من فکر می‌کردم مرده است اما بعد پزشک آمده و با دارو و مسکن به او کمک کرد تا سرپا بماند و بعد دوباره بازپرسان شروع به شکنجه او کردند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: با توجه به تمایل نداشتن عربستان برای انجام تحقیقات مستقل وجهه این کشور همچنان مخدوش خواهد ماند تا زمانی که اجازه ورود ناظران بین‌المللی مستقل و تحقیقات را بدهند. رهبران سعودی باید تمام اتهامات و محکومیت‌ها و احکام صادره علیه فعالان زن و دیگر فعالانی را که تنها به دلیل بیان مسالمت آمیز نظراتشان بازداشت شده‌اند، باطل کنند.

ابراز امیدواری بوررل نسبت به دستیابی به توافق طی روزهای آینده/ حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی حلب/ گفت‌وگوی تلفنی لاپید و بایدن درباره ایران
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا