بیمه پارامتریک؛ ناجی مشاغل در برابر حوادث آب‌وهوایی

به نقل از ویفروم، حوادث شدید آب‌وهوایی (وضعیت جوی غیرعادی)، شبکه‌های الکتریکی، خطوط انتقال گاز و سایر زیرساخت‌های انرژی را تحت فشار قرار داده و آسیب‌پذیری‌ آنها را برجسته کرده است. این حوادث خطری یکسان برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه (به ویژه در مکان‌هایی با عدم سرمایه‌گذاری کافی برای به‌روزرسانی و مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها) محسوب می‌شود.

بلایای طبیعی سراسر جهان در سال ۲۰۲۰، ۲۶۸ میلیارد دلار خسارت اقتصادی به همراه داشته و برآورد خسارات بیمه‌شده از فاجعه‌های بزرگ طبیعی در این سال نیز حدود ۷۸ میلیارد دلار بوده که بیمه فقط بخش کوچکی از این رقم را پوشش داده است.

با افزایش سریع خسارات اقتصادی ناشی از فجایع نسبت به خسارات بیمه شده، سازگاری اقتصاد با تاثیرات مربوط به آب‌وهوا به یک اولویت اصلی اجتماعی تبدیل شده است. شرکت بیمه سوئیسی، سوئیس ری (Swiss Re) تخمین زده است که شکاف حمایت جهانی در سال ۲۰۲۰،   ۱۱۳ میلیارد دلار بوده است (کمتر از میانگین ۱۰ ساله ۱۴۳ میلیارد دلار) که سطح قابل‌توجهی از خسارات بیمه نشده ناشی از حوادث را بیان می‌کند.

اگرچه آب‌وهوای شدید غیرقابل کنترل است اما شرکت‌ها می‌توانند از طریق بیمه، تاثیر مالی آن را کاهش دهند یکی از این موارد بیمه پارامتریک است که رشد سریعی داشته است. بیمه پارامتریک در ابتدا به‌عنوان شکلی از بیمه فاجعه ایجاد ‌شد اما از دیگر کاربردهای آن، محافظت در برابر آب‌وهوای شدید، خطرات ناشی از بلایای طبیعی، خطر سایبری و تروریسم است. در اقتصادهای توسعه‌یافته، راه‌حل‌های پارامتری لزوما جایگزین بیمه سنتی نیستند بلکه مکمل آنها هستند، اما در اقتصادهای در حال توسعه که ممکن است پوشش بیمه سنتی وجود نداشته باشند روشی موثر خواهند بود.

جاذبه های گردشگری برزیل معرفی 10 مکان شگفت انگیز برزیل
هم اکنون بخوانید

آب‌وهوای شدید می‌تواند بسیاری از صنایع را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به درآمد ناپایدار، هزینه‌های بیشتر، درآمد پایین یا حتی ورشکستگی شود و  صنایعی که بیشتر در معرض خطر هستند شامل موارد ذیل است:

کشاورزی

آسیب‌های مرتبط با سرما، امواج گرما، سیل، تگرگ و آتش‌سوزی می‌توانند محصولات کشاورزی را از بین ببرند. حدود ۷۵ درصد از محصولات کشاورزی جهانی بیمه نیستند، حتی اگر خطرات آب‌وهوایی با ۶۰ درصد عملکرد محصولات مرتبط باشد، این مورد به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار بر تولید موادغذایی و درآمد کشاورزان خواهد بود.

ساخت‌وساز

پروژه‌های ساختمانی با خطرات مختلف آب‌وهوایی مانند طوفان، رعدوبرق، باران شدید، گردباد و امواج گرما یا سرما مواجه هستند حتی اگر این پروژه‌ها تحت تاثیر آسیب فیزیکی قرار نگیرند این حوادث منجر به تاخیر در آماده‌سازی آنها و خسارات شدید مالی خواهد شد.

گردشگری

صنعت گردشگری نیز در برابر طوفان، سیل و گردباد حساس است. تاثیر طوفان می‌تواند ماه‌ها و یا سال‌ها ادامه داشته باشد، برای مثال، گردشگری ۶.۵ درصد از اقتصاد پورتوریکو (امریکای لاتین) را تشکیل می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ شاهد رکود جمعیت ۸.۱ میلیون نفری بود. طوفان ماریا در اکتبر ۲۰۱۷ این جزیره را ویران کرد و تعداد گردشگران این جزیره در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۶، ۳۶ درصد کاهش داشت و افراد بیمه‌شده نیز نتوانستند به راحتی از مزایای بیمه خود استفاده کنند.

انرژی تجدیدپذیر

با تغییر قابل‌توجه تولید انرژی از منایع طبیعی مانند باد، خورشید و آب، خطرات آب‌وهوایی عاملی مهم است. تولید انرژی تجدیدپذیر می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی تحت تاثیر حوادثی مانند طوفان، تگرگ، خشکسالی، سیل یا حوادثی مانند تخریب الگوهای باد قرار گیرد. از دیگر خطرات دوره‌های طولانی‌مدت نبود باد یا منابع خورشیدی ناکافی است.

کامیون‌داران در بن‌بستی به نام نوسازی!
هم اکنون بخوانید

بزرگترین مزیت بیمه پارامتریک در یک رویداد شدید آب‌وهوایی سرعت پرداخت آن است. عدم پرداخت نقدی پس از یک فاجعه طبیعی، چالشی بزرگ برای مشاغل است و می‌تواند منجر به ورشکستگی یا ادامه کار شود و بیمه پرامتریک این پرداخت را تسریع خواهد کرد.

بیمه پارامتریک برای اقتصادهای در حال توسعه مناسب است. از آنجا که برای ارزیابی ضرر و زیان می‌توانیم از داده‌های سازمان هواشناسی کشوری یا داده‌های ماهواره‌ای استفاده کنیم، پرداخت سریع می‌تواند به بیمه‌شدگان صعب‌العبور در مکان‌های دور به‌راحتی انجام شود. بسیار مهم است که محافظت در برابر خطرات غیرقابل پیش‌بینی اما با آسیب‌زایی بیشتر که پرداخت آن با بیمه‌های سنتی غیرقابل تصور بود، در این بیمه به صورت آنی و در هر مکانی امکان‌پذیر باشد.

شایان‌ذکر است، این نوع بیمه به افزایش انعطاف‌پذیری شرکت‌ها و اقتصادها در برابر افزایش خطرات آب‌وهوایی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دو =

دکمه بازگشت به بالا