دفعات و زمان قطعی برق افزایش می یابد

هیوا لهونیان صبح امروز چهارشنبه (۱۶ تیر ماه) در نشستی خبری با اصحاب رسانه و پایگاه خبریان استان کردستان با اشاره به کاهش بارندگی در سال زراعی جاری اظهار کرد که سال گذشته بارندگی‌ها کاهش یافته و نیروگاه‌های برق آبی که ۱۳ هزار مگاوات ظرفیت داشتند از مدار خارج شدند زیرا آبی برای مصرف وجود ندارد.

وی افزود که سیستم‌های سرمایشی وزن زیادی در مصرف برق دارند و در سال‌های گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد مصرف، به سیستم‌های سرمایشی اختصاص یافت که این میزان حدود ۳۰ هزار مگاوات از ۶۶ هزار مگاوات را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان تصریح کرد که مانور بر سیستم‌های سرمایشی می‌تواند بسیار کمک کننده یا فاجعه آفرین باشد با صرفه‌جویی ۵ هزار مگاواتی در کشور کلیه مشکلات قطعی مرتفع خواهد شد.

وی عنوان کرد که بنا به گفته هواشناسی امسال گرمترین تابستان ۵۰ سال اخیر بوده و در هر یک درجه افزایش میانگین دما، یک هزار مگاوات بر مصرف برق کشور افزوده خواهد شد.

لهونیان با بیان اینکه نیروگاه‌های برق با ۳۸ درصد راندمان درحال فعالیت هستند و این عدد نیز در رنج قابل قبول بین‌المللی قرار دارد ادامه داد که رفتار مشترکین در تابستان مورد مطالعه قرار گرفته است و با مدیریت بار می‌توان بسیاری از مشکلات قطعی را رفع کرد.

وی خاطرنشان کرد که پیش‌بینی می‌شود در سطح کشور ۳۵۰۰ تا ۵ هزار مگاوات برق توسط ماینرها در کشور مصرف می‌شود و این موضوع داده‌های اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی توانیر را مختل می‌کند و درنتیجه کمبودها و قطعی برق نمایان شد هرچند برخوردها با ماینرها و افزایش تولید برق در اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های سال آینده قابل دستیابی خواهد بود اما در کوتاه مدت با اطلاع‌رسانی مناسب و کافی می‌توان صرفه‌جویی را نهادینه کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: ماینرها ۴۰ تا ۵۰ مگاوات برق در استان مصرف می‌کنند و مراکز مجاز استخراج رمز ارزها که تاکنون درخواست‌هایی برای احداث آن‌ها مطرح شده ایجاد نشده‌اند و مرکز مجاز استخراج رمز ارز در استان وجود ندارد.

وی اظهار کرد که از اسفند ماه سال سال گذشته تاکنون ۷۶۳ دستگاه ماینر در کردستان کشف شده که ۲.۳ مگاوات برق مصرف می‌کرده‌اند. از روی تحلیل‌های مصرف برق وجود تعداد زیاد ماینر محرز شده اما مکان این مزارع همچنان مشخص نیست.

تکذیب استعفای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری
هم اکنون بخوانید

لهونیان با بیان اینکه نگرانی از ورود ماینرها به بخش خانگی وجود دارد که در این صورت امکان کشف آن برای ماموران و بازرسان وجود ندارد و متاسفانه با تعداد زیاد ماینرها وارد خانه‌ها شده‌اند افزود که به ازای هر ماینر ۳۰۰ هزار تومان پاداش به کسانی‌که مکان مزارع را به پلیس یا اداره برق معرفی کنند پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بار در نتیجه ارائه اطلاعات دقیق در حوزه تولید و مصرف برق به مردم است، تصریح کرد که روزانه میزان تولید برق کشور اندازه‌گیری می‌شود و نیروگاه‌های که احتمال خروج از مدار را دارند نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و سهمیه خاموشی استان‌ها نیز طبق آن اندازه‌گیری و اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان عنوان کرد که برای هر استان میزانی از مصرف تعیین شده و درصورت رد شدن از این میزان مصرف سیستم دیسپاچینگ ملی خاموشی‌های گسترده را اعمال می‌کند پس باید فشار را به صورت محله‌ای مدیریت کرد تا قطعی‌های بزرگ پیش نیاید.

وی ادامه داد که درصورت خاموشی یک شهرستان امکان اتصال برق آن ظرف مدت ۲۰ دقیقه ممکن است ولی در صورت خاموش شدن کل کشور امکان اتصال به شبکه برق تا ۲ روز وجود ندارد پس در مواقعی که افزایش ناگهانی بار پیش می‌آید قطعی های خارج از اعتماد نو به نقل از برنامه تنها گزینه برای جلوگیری از قطع کل برق کشور است.

لهونیان خاطرنشان کرد که برق بیمارستان‌های استان بر روی خط عمومی قرار دارد و درصورت قطعی برق محله‌ برق مراکز درمانی نیز قطع خواهد شد و ژنراتور بیمارستان در بهترین حالت تنها نیم ساعت جوابگو خواهد بود پس درصورتی که برق منطقه‌ای قطع نمی‌شود به دلیل وجود مراکز بیمارستانی یا سایر مراکز حیاتی است.

وی گفت: کسب و کار بسیاری از مردم به اینترنت بستگی دارد پس قطعی برق مراکز اینترنت می‌تواند زندگی مردم را دچار مشکل کند، با احتساب مراکز حساس، برای ۶۰‌ مسیر برقی استان امکان قطعی وجود ندارد زیرا برق مراکز حساس مثل مخابرات، پمپاژ آب و بیمارستان‌ها از آن خصوط تامین می‌شود.

هدایت بساط‌گستران مترو از روی سکو به سمت لابی ایستگاه‌ها/ اولین واگن‌های قرارداد با چین، حداقل ۱۵ ماه بعد از ارائه پیش‌پرداخت وارد کشور می‌شود
هم اکنون بخوانید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهار کرد که در بسیاری از موارد تماس‌های زیادی با اداره برق گرفته می‌شود و اعتراضات زیادی مطرح می‌گردد که چرا در برخی از محلات برق قطع نمی‌شود که این موضوع به دلیل وجود بیمارستان، مراکز اینترنت و پمپاژ آب در آن محله قرار دارد که امکان قطع آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تاخیر در قطع و وصل مسیرهای برق به دلیل وجود فرایندهای فیزیکی ممکن است با تاخیر چند دقیقه‌ای مواجه شود که امری عادی است افزود که امیدواریم در ۱۰ روز آینده خاموشی‌های شب به پایان برسد اما خاموشی‌های طول روز تا پایان فصل گرما ادامه خواهد داشت.

لهونیان با بیان اینکه کردستانی‌ها ۴۵۰ مگاوات برق در روز و ۵۲۰ مگاوات در طول شب مصرف می‌کنند تصریح کرد که مراکز پمپاژ آب باید ژنراتور و یا باتری‌های مخصوص برای مواقع حساس داشته باشند که متاسفانه هیچ کدام از مراکز ژنراتور ندارد و حتی بیمارستان‌ها توانایی تولید برق بیشتر از نیم ساعت در خوشبینانه‌ترین حالت را ندارند.

وی با اشاره به احتمال وارد آمدن خسارت به مردم در نتیجه قطع و وصل برق عنوان کرد که شرکت توانیر در حدود ۵ سال اخیر کلیه‌ آسیب به وسایل برقی و موارد برق گرفتگی و آتش‌سوزی مشترکین خانگی و تجاری در عرصه و اعیان خودشان تا سقفی معین بیمه می‌کرد اما اکنون شرکت بیمه‌گر مشخص نشده است‌ اما افراد خسارت دیده می‌توانند درصورت بروز خسارت مدارک خود را ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه در هفته‌های آینده به دلیل افزایش دمای هوا، مدت قطعی برق و دفعات آن ممکن است افزایش یابد در پایان یادآور شد که در هفته آینده به دلیل ورود موج گرما به کشور و افزایش میزان مصرف قطعی‌های برق رخ خواهد داد اما با مدیریت مصرف می‌توان از دفعات و ساعات قطعی برق کم کرد و یا حداقل ثابت نگاه داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =

دکمه بازگشت به بالا