حمله چین به اظهارات وزیر دفاع ژاپن درباره تایوان

به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، یاسوهیده ناکایاما، وزیر دفاع ژاپن در سخنرانی خطاب به  اندیشکده محافظه کار آمریکایی موسوم به انستیتوی هادسون طی روز دوشنبه صحبت از تهدید فزاینده ایجاد شده از بابت همکاری چین و روسیه کرده و گفت، باید نسبت به فشارهای پکن بر تایوان “بیدار شده” و از این جزیره به عنوان یک “کشور دموکراتیک” محافظت کرد.

این اظهارنظرهای این مقام ژاپنی فورا باعث خشم پکن شده و چین به طرح اعتراض دیپلماتیک از بابت این توصیف ناکایاما از تایوان به عنوان یک کشور پرداخت. روز سه شنبه وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهارات ناکایاما را یک “نقض جدی” توافقات دو کشور خواند.

وانگ ونبین بیان کرد: ما نسبت به اظهارات غلط مقام ارشد دولت ژاپن تاسف میخوریم و به طرح اعتراض دیپلماتیک پرداختیم. این شدیدا نادرست، خطرناک و غیرمسئولانه است. این سیاستمدار همچنین علنا تایوان را یک کشور خواند که نقض جدی بیانیه مشترک چین- ژاپن است.

این دومین بار در عرض یک ماه اخیر است که پکن و توکیو درگیری لفظی بر سر تایوان پیدا کرده‌اند. اوایل ژوئن نیز یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن تایوان را در کنار نیوزیلند و استرالیا به عنوان “کشورهایی” که تدابیرسختگیرانه‌تر برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ اتخاذ کرده‌اند، نام برد.

پکن با طرح اعتراض خود گفت، سوگا “وعده طولانی مدت ژاپن برای آنکه تایوان را به عنوان یک کشور در نظر نگیرد، شکسته است”. ملی گراهای چینی نیز در فضای مجازی خواستار پاسخی قاطع به ژاپن شدند.

این مناقشه جدید بار دیگر حساسیت شدید پکن در قبال تایوان را برجسته می‌سازد.

استعفای مقام عراقی در اعتراض به رفتار غیراخلاقی پلیس با نوجوان تظاهرکننده
هم اکنون بخوانید

چین، تایوان را به عنوان یک استان جداافتاده خود و نه یک کشور، در نظر میگیرد که یک روز در صورت لزوم با توسل به زور با سرزمین اصلی چین اتحاد مجدد پیدا خواهد کرد.

ژاپن در سال ۱۹۷۲ اصل موسوم به “سیاست یک چین واحد” را پذیرفته و پکن را به عنوان تنها دولت قانونی چین به رسمیت شناخته و روابطش با تایوان را به سطح غیردولتی کاهش داد.

اما روز دوشنبه ناکایاما این که این سیاست قدیمی کشورش همچنان از آزمون زمان موفق بیرون می‌آید را زیر سوال برد و پرسید: آیا درست بود؟ من نمی‌دانم!

ناکایاما خاطرنشان کرد، کشورهای دموکراتیک باید از یکدیگر محافظت کنند و متذکر شد که در گذشته به تایوان به عنوان یک “خط قرمز” اشاره کرده است. او گفت، به سبب نزدیکی جغرافیایی چنانچه اتفاقی در تایوان بیفتد این همچنین بر جزیره اوکیناوای ژاپن که محل استقرار نیروهای آمریکایی است نیز تاثیر می‌گذارد.

برخی می‌گویند دو مناقشه دیپلماتیک ماه جاری بین توکیو  و پکن تغییر احساس ژاپن در قبال چین را برجسته می‌سازد.

اقدامات اخیر بین پکن و مسکو همچنین زنگ خطر را برای ژاپن به صدا در آورده است. ناکایاما روز دوشنبه گفت لازم است که به هر دو کشور بازدارندگی نشان داده شود. او اظهار کرد: شما می‌توانید ببینید که چین و روسیه به هنگام اجرای رزمایش نظامی پیرامون همسایه‌های ما با یکدیگر همکاری می‌کنند. او خواستار آن شد که آمریکا “قدرتمندتر، قدرتمندتر و قدرتمندتر” شود و تصریح کرد، ژاپن نیاز به صرف هزینه بیشتر برای تسلیحات از جمله موشکها دارد و واشنگتن و توکیو باید همکاری تکنولوژیکی خود را در مواجهه با همکاری نزدیکتر چین و روسیه تقویت کنند.

حقوق زنان افغان به شدت کاهش یافته است
هم اکنون بخوانید

این در حالی است که به گزارش ینی شفق، چین همچنین آمریکا را متهم به “از بین بردن” نظم جهانی کرد.

چین روز سه شنبه آمریکا را متهم کرد به این که “بزرگترین از بین برنده” نظم جهانی است.

وانگ ونبین بیان کرد: آمریکا با ترک گروه‌ها و وضع تحریمها و تهدیدات نظامی علیه دیگران بزرگترین از بین برنده نظم جهانی است.

این سخنگو اضافه کرد: نظم جهانی یک مساله هژمونیک یا ساخته شده توسط یک دار و دسته تحت رهبری آمریکا نیست. همه کشورها باید چندجانبه گرایی واقعی را به کار بگیرند، دموکراتیزه سازی روابط بین‌المللی را به پیش ببرند و جامعه‌ای با یک آینده مشترک برای بشریت بسازند.

وانگ ونبین با اشاره به تعامل اخیر روسای جمهور چین و روسیه بیان کرد: روابط روسیه-چین، تحت راهنمایی راهبردی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد بهترین دوران در تاریخ همراه با اعتماد دوجانبه سیاسی و مزایایی دو جانبه محکم شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا