خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۶ تیر

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی های مربوط به طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه مجددا درگذشت تلخ سرباز معلم‌ها و پایگاه خبریان ایسنا و ایرنا را در سوانح جاده‌ای به ملت ایران و بازماندگان مرحومین تسلیت گفت و تاکید کرد که کمیسیون‌های عمران و حقوقی مجلس علل واژگونی اتوبوس حامل پایگاه خبریان و سرباز معلمان را بررسی و گزارش دقیق و شفاف آن را به مردم ارائه خواهند کرد.

رییس مجلس همچنین با بیان اینکه تسریع در روند واکسیناسیون و جلوگیری از وقوع موج‌های بعدی همه‌گیری انتظار به حق مردم از مسئولین اجرایی است، گفت: بر اساس گزارش‌های مردمی در برخی مراکز برای تزریق نوبت دوم واکسن صف‌های طولانی تشکیل شده که مسئولین اجرایی باید هر چه سریع‌تر نسبت به سامان‌دهی این وضعیت اقدام کنند.

ناطقین مجلس

رئیسی: مردم در این انتخابات بر فسادستیزی و پاکدستی صحه گذاشتند

رسولی نژاد: لغو کلیه تحریم‌های ظالمانه مورد اجماع همه دلسوزان نظام است

نوباوه وطن: هر نوع سهم‌خواهی از رییس جمهور منتخب مطرود است

فلاحی: باید تیغ تیز نقد و نظارت مجلس بر گلوی دولت سیزدهم باشد

***

در جلسه علنی امروز تقاضای دو فوریت طرح الزام دستگاه های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان توسط محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز مطرح شد که نمایندگان با ۱۶۶ رای تصویب کردند که این طرح با قید دو فوریت بررسی شود.

تلاش ترامپ برای ایجاد ائتلاف علیه ایران در خلیج فارس ناموفق بود
هم اکنون بخوانید

نمایندگان همچنین با ارجاع طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی به کمیسیون کشاورزی جهت بررسی بیشتر موافقت کردند.

در ادامه قالیباف با اشاره به اینکه ادامه بررسی مواد این طرح با اشکالات زیادی روبرو خواهد شد، افزود: ابهامات و اشکالات زیادی در این طرح وجود دارد که کمیسیون کشاورزی باید آن را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس هم خواستار بررسی وضعیت خرید تضمینی سیب زمینی و پرداخت کلزا در استان گلستان شد و خطاب به امیری معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: نمایندگان از استان گلستان یادداشتی در خصوص خرید تضمینی سیب زمینی و پرداخت کلزا داده اند مبنی بر اینکه تاکنون پرداختی صورت نگرفته است آن هم علی رغم قول هایی که دولت داده است.

محسن زنگنه در تذکری با اشاره به بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در چند جلسه اخیر مجلس گفت:  رهبر انقلاب تاکید داشتند که در مورد بحث های مهم، دولت لایحه بدهد. با توجه به اینکه رییس جمهور و دولت آینده دغدغه اش با مردم و نمایندگان هماهنگ است از هیات رییسه انتظار می‌رود طرح های مهم را وارد صحن نکنید و به دولت اجازه بدهید اقدام به ارائه لایحه کند، این کار پاسخ عملی به منویات رهبری است و آثار و برکات خوبی دارد.

قالیباف در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه در موضوعات مهم و سرنوشت ساز لایحه محوری بر طرح محوری اولویت دارد، افزود: مجلس زمانی کارش مفید و موثر است که سهم تعداد لوایح از طرح‌ها بیشتر باشد، از این جهت ما ضعف داریم که تعداد طرح‌ها در مجلس از تعداد لوایح بیشتر است.

تثبیت حدود ۳۱ میلیون هکتار از اراضی دولتی و مردمی در طرح کاداستر طی ۸ ماه اخیر
هم اکنون بخوانید

در ادامه جلسه مجتبی یوسفی، عضو هیأت رئیسه مجلس از اعلام وصول طرح استفساریه مربوط به تامین قیر رایگان خبر داد. تامین قیر رایگان برای دستگاه‌های اجرایی جهت انجام پروژه‌های عمرانی و آسفالت جاده‌های روستایی موضوع این استفساریه است.

همچنین نمایندگان گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه احداث پتروشیمی الوند را بررسی کرده و در نهایت با ۱۵۱ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع با آن موافقت کردند.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح الزام به ثبت رسمی معمالات اموال غیر منقول نیز در جلسه امروز بررسی شد و با رای نمایندگان مقرر شد که تعرفه دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی با رعایت ضوابط و معیارهایی تعیین شود.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

دلخوش: مصوبه اختصاص قیر رایگان بعد از ۴ ماه اجرایی نشده است

تذکر نماینده زاهدان به وزیر بهداشت در مورد “ویروس هندی سیستان و بلوچستان”

قالیباف در پاسخ به تذکر سلیمی: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دقیقا در حال اجراست

آصفری: چرا طرح تفحص از دانشگاه آزاد در دستور کار مجلس قرار نگرفته است؟

پاکمهر: فرصت خدمت تا آخرین لحظه امانت الهی است

محمودوند: شایعاتی مانند قیمت واکسن کار اجانب است

محمودی: مشکل لاستیک و روغن رانندگان رفع شود

انتقاد ذاکر از به تاخیر افتادن تصویب طرح رفع موانع تولیدات کشاورزی

***

در پایان علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهام پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا