راهبرد تازه اتحادیه اروپا در قبال روسیه؛ اقتدار بیشتر و پاسخ‌ به "تلاش‌های مخرب"

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، جوزپ بورل، عالی‌ترین دیپلمات اتحادیه اروپا این موضع را روز چهارشنبه در جریان سخنانی که با هدف تشریح و ارائه راهبرد سیاسی کمیسیون اروپا در قبال روسیه تدوین شده، مطرح کرد.

گزینه‌های پیشنهادی کمیسیون اروپا در خصوص روابط اتحادیه با روسیه که در چارچوب راهبرد تدوین شده، به گفته جوزپ بورل بر سه محور «عقب راندن، محدود کردن و تعامل» استوار شده است.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه یادآور شد: «در شرایط کنونی به نظر نمی‌آید که یک مشارکت بازنگری شده و نوین میان اتحادیه اروپا و روسیه که بتواند امکان همکاری نزدیک‌تر میان دو طرف را فراهم کند در دورنمای نزدیکی قرار داشته باشد.»

بورل افزود: «هدف ما باید یافتن مسیری باشد که بتواند به تغییر تدریجی ظرفیت‌های فعلی به رابطه و تعاملی قابل پیش‌بینی و پایدار کمک کند.»

وی همچنین تصریح کرد که اتحادیه اروپا بر اساس درک مشترک قوی از اهداف روسیه و اتکا به یک رویکرد اصولی و مبتنی بر عمل‌گرایی به طور همزمان روسیه را عقب خواهد برد و در جهت تعامل با این کشور تلاش خواهد کرد.

روابط اتحادیه اروپا و روسیه که پیش‌تر بر سر موضوعات مختلف از جمله بحران اوکراین و حملات سایبری به برخی شخصیت‌ها و نهادهای اروپایی متشنج شده بود پس از دستگیری و بازداشت الکسی ناوالنی،‌ سرسخت‌ترین چهره مخالف ولادیمیر پوتین در مسکو بسیار وخیم‌تر شد.

جوزپ بورل در حالی بر لزوم اتخاذ یک رویکرد «قوی و مقام‌تر در قبال تهدیدهای روسیه» تاکید کرده که اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز چهارشنبه روابط میان بروکسل و مسکو را «پیچیده» توصیف کرد.

پوتین نظریه‌پرداز کرملین و مشاورش در امور اوکراین را برکنار کرد
هم اکنون بخوانید

خانم فون‌ در لاین در این خصوص بر لزوم شناسایی چالش‌های موجود بر سر روابط دو طرف و نیز استفاده از فرصت‌های احتمالی تاکید کرد و گفت: «انتخاب‌های آگاهانه و اقدامات تهاجمی دولت روسیه طی سال‌های گذشته بستری نامناسب و منفی در روابط دو طرف ایجاد کرده است. مدیریت روابط بروکسل و مسکو همچنان یک چالش اساسی استراتژیک برای اتحادیه اروپا است.»

وی افزود: «اتحادیه اروپا باید با وحدت و یکپارچگی به دفاع از ارزشها و منافع بنیادی خود ادامه دهد.»

سیاست و راهبرد تدوین شده از سوی بروکسل برای نحوه ارتباط و تعامل با روسیه چند ماه پس از ملاقات جوزپ بورل و سرگئی لاوروف در مسکو اعلام و رسانه‌ای می‌شود.

بسیاری از قانون‌گذاران اروپایی دیدار یاد شده میان دو دیپلمات عالی اتحادیه اروپا و روسیه را که به دلیل اخراج همزمان چند دیپلمات اروپایی از مسکو با انتقادهای شدید همراه شد «یک فاجعه کامل» توصیف کرده بودند.

راهبرد تازه اتحادیه اروپا برای تعامل با روسیه که کلیات آن در یک گزارش ۱۴ صفحه‌ای تنظیم و ارائه شد همچنان «دخالت مسکو در کشورهای همسایه و تلاش در جهت بی‌ثبات کردن کشورهای عضو» را به عنوان «چالش اساسی استراتژیک» در روابط دو طرف مطرح و در عین حال بر «پتانسیل قابل توجه همکاری اتحادیه با روسیه» تاکید کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد به صورت نظام‌مند مقابل هرگونه مورد نقض حقوق بشر بایستد و از ارزش‌های دموکراتیک دفاع کند.

محکومیت آنچه نقض مداوم قوانین بین‌المللی از سوی روسیه در اوکراین،‌ گرجستان و دیگر کشورها خوانده شده به انضمام حمایت از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین و نیز توجه ویژه به جامعه مدنی در روسیه از جمله محورهای کلی راهبرد تازه اتحادیه اروپا در قبال مسکو عنوان شده است.

اظهارات ضدایرانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس
هم اکنون بخوانید

همکاری، مشارکت و هم‌فکری بیشتر با شرکایی چون ناتو و گروه هفت بخشی دیگر از این راهبرد است که هدف از آن قوی و مقاوم‌تر شدن اتحادیه و پاسخ به تهدیدها و اقدامات مخربی است که گفته می‌شود به صورت سیستماتیک و هماهنگ از سوی روسیه در پیش گرفته می‌شود.

در این رویکرد تازه همچنین تقویت امنیت سایبری و توان دفاعی و نیز توسعه ارتباطات استراتژیک با هدف مقابله با حملات سایبری و کارزارهای نشر اطلاعات جعلی و فریبنده از سوی روسیه مورد تاکید قرار گرفته است.

این سند در انتها پیشنهاد همکاری و تعامل با مسکو بر سر چندین چالش اساسی مانند بهداشت عمومی و تغییرات آب و هوایی را مطرح و تاکید کرده که اتحادیه اروپا برای انجام این کار باید از «مزیت رقابتی» خود استفاده کند.

روسیه پنجمین شریک تجاری بزرگ اتحادیه اروپا است به نحوی که این کشور سال گذشته میلادی ۴.۸ درصد از کل تجارت کالاهای اتحادیه اروپا با جهان را به خود اختصاص داد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا با اختصاص ۳۷.۳ درصد از کل تجارت کالا بزرگترین شریک تجاری برای روسیه محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا