لزوم آینده‌نگری و آینده‌نگاری جمعیتی توسط دولت آینده/حمایت مجلس از مراکز درمان ناباروری

فاطمه محمد بیگی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به معضل کاهش نرخ جمعیت در کشور، در پیشنهاد به دولت آینده به جبران این کاهش، اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت قطعا می تواند ابزار و اهرم بسیاری خوبی برای دولت آینده باشد، در ۱۰ سال گذشته این قانون وجود نداشت و در واقع در بحث جمعیت با خلاء قانونگذاری روبرو بودیم، بنابراین ریل گذاری که باید توسط مجلس انجام می‌شد تا لوکوموتیو دولت بر روی این ریل حرکت کند در اختیار نبود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با پیگیری قانون جوانی جمعیت، این ریل گذاری از سوی مجلس در حال نهایی شدن است و دولت آینده می تواند بیشترین بهره برداری را از این قانون داشته باشد، گفت: قانون جوانی جمعیت سراسر تسهیلات بیمه ای، مالیاتی، شغلی، بانک مسکن، اداری و … است و قشر ۱۵ تا ۴۵ سال را مخاطب خود قرار داده است.

محمد بیگی تصریح کرد: در این قانون احکام اداری متعددی دیده شده است که براساس آن، خانواده های چند فرزندی مشوق دریافت می کنند و در واقع این مشوق های جمعیتی در کنار فرهنگ سازی و اقدامات تبلیغی می تواند منجر به افزایش فرزندآوری شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت آینده باید در قبال جمعیت آینده نگری و آینده نگاری داشته باشد، گفت: دولت سیزدهم باید برای مسئله جمعیت سندهای مختلف تدوین کند، شورای عالی جمعیت و خانواده را تشکیل دهد، ساختار جمعیت وزارتخانه را ایجاد کند و نهاد بالادستی تحت عنوان ستاد عالی جمعیت تشکیل دهد تا به کمک این ستاد و ارتقای جنبه های اداری و اجرایی و نظارتی شاهد یک جهش در مسئله فرزندآوری شویم که به پویندگی، بالندگی و افزایش کیفیت جمعیت بینجامد.

لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ پیدا شد
هم اکنون بخوانید

رییس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال جمعیت سالم، متحرک، اندیشمند و باهوش هستیم، گفت: ایران اسلامی باید با ذخایر ژنتیکی خوب و انسان های مدیر و مدبر اداره شود.

وی تصریح کرد: جمعیت در فرآیند رشد اقتصادی نقش مهمی دارد، متاسفانه سیاست گذاران معتقدند که اقتصاد، دلیل اصلی عدم فرزندآوری است، اما پیمایش های اجتماعی و پژوهش های اقتصادی نشان می دهد که نگرش ها سایه سنگینی را بر عدم تمایل به ازدواج و فرزندآوری ایجاد کرده است و مباحث اقتصادی در جایگاه های بعدی قرار می گیرد، البته عوامل اقتصادی بسیار موثر است، اما علت اصلی نیست.

محمد بیگی بیان کرد: به عنوان مثال، در استان های برخوردار کشور مانند تهران، گیلان، البرز، قزوین و … کمترین رشد جمعیت وجود دارد، اما در مقابل، استان های فقیر رشد جمعیت بیشتری دارند و اینجاست که نگرش ها خودنمایی می کنند هرچند که با مشوق های اقتصادی می توان روند جمعیتی را افزایش دهیم.

وی تامین مسکن، شغل، عبور از بیکاری و … را از عوامل موثر و مشوق های اقتصادی برای حل مشکلات جوانان و ترغیب به ازدواج و فرزندآوری دانست.

این عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت مجلس شورای اسلامی از موضوع درمان ناباروری اظهار کرد: در قانون ۷۴ ماده ای جوانی جمعیت، پوشش ۹۰ درصدی بیمه تامین اجتماعی دیده شده است که می تواند در امر ناباروری مورد استفاده قرار گیرد و مجلس در قالب این قانون مراکز درمان ناباروری از جمله مراکز درمانی جهاد دانشگاهی را مورد حمایت خود قرار داده است، بودجه را افزایش داده و مقرر شده است که به ازای هر استان مراکز درمان ناباروری را افزایش دهد تا شهرستان ها نیز از امکانات درمان ناباروری بهره مند شوند.

پروژه زورخانه رشت در زمره پروژه های مناسب حوزه ورزش باستانی
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 15 =

دکمه بازگشت به بالا