بیخیال مبارزه ریشه‌ای با فساد شده‌ایم و مدام دزد می‌گیریم


بیخیال مبارزه ریشه‌ای با فساد شده‌ایم و مدام دزد می‌گیریم

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بالاخره یک دولتی نباید ریشه‌ها را درست کرده و با فساد اداری و ساختاری برخورد کند؟ ما این را بیخیال شده‌ایم و مدام دزد می‌گیریم.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز در دیدار با مردم مشهد اظهار کرد: ۱۳ سال نماینده مردم مشهد در مجلس هستم. در تمام این ۱۳ سال تلاشم این بوده که از مردم جدا نشوم. در همان سال نخستی که وارد مجلس شدم، مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان تاکید داشتند که نمایندگان مجلس ارتباطشان با مردم قطع نشود. نمایندگان وکیل مردم هستند و باید مرتبا در میان مردم جای داشته باشند.

وی افزود: بنده دولت آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی را تجربه کردم. در دولت گذشته از زاویه همراهی با مردم امکان کارگشاِیی برای نمایندگان فراهم بود اما کار نمایندگان مجلس این بوده که با مدیران و استانداران از این دستگاه به آن دستگاه و از این وزارت‌خانه به آن وزارت‌خانه سر بزنند تا سرمایه‌گذار پیدا شده و شغلی ایجاد شود. مردم نیز وقتی به دستگاه‌های مختلف مراجعه می‌کردند عموما جواب خوبی دریافت نمی‌کردند.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مجلس قانون تصویب می‌کردیم و در دولت اجرا نمی‌شد. بودجه تصویب می‌کردیم، تخصیص داده نمی‌شود. این نظام عریض و طویل دولت است که برای هر کار ساده ۱۵ تا ۲۰ متولی درست شده و هرکسی هم باید اظهار نظری کند.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از نظام اداری کشور خاطرنشان کرد: در دوران کرونا موسسه رازی و برکت برای تولید واکسن که فاز حیوانی آن را طی می‌کردند برای اخذ مجوزی چهار ماه با وزارت‌ بهداشت مکاتبه کردند اما وزارت‌خانه جواب نداده است. پس از پیگیری‌ها متوجه شدیم که کارشناس مربوطه دو هفته مرخصی گرفته و چنین موضوع مهمی دو هفته در میز این کارشناس باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: میلیاردها دلار نفت و سنگ‌های معدنی فروختیم. در طی ۴۰ سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار مس فروخته‌ایم اما وقتی موشکافی می‌کنیم همانند داستان یخ رضاخانی می‌شود. وقتی می‌خواهند این یخ را از تهران بفرستند، تنها ذره کوچکی از آن به شهرستان‌های پیرامونی می‌رسد. در هر جا یک مرکز پیرامونی درست شده است. یک تبعیض طبقاتی گسترده ساختارمند شده ایجاد شده است. ما در مجلس نیز قانون اعتماد نو به نقل از برنامه پنجم و ششم نوشته‌ایم اما برای نظام اداری بی‌تفاوت است. جناح‌های مختلف سیاسی هم روی کار می‌آیند، اما باز هم بدنه تکان نمی‌خورد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه استعدادهای مردم باید به رسمیت شناخته شود، بیان کرد: دولت و تشکیلاتی درست کرده‌ایم و به هر دستگاهی وظایفی داده‌ایم اما باز هم تمام آن‌ها در کار یکدیگر دخالت می‌کنند. در هر حوزه‌ای ده‌ها دستگاه‌ها مسئول داریم که از مالیات و نفت مردم باید هزینه‌های آنان را پرداخت کنیم. در حال حاضر نیز  نفت و مالیات نداریم و به جای آن پول چاپ می‌کنیم. یکی باید این بساط را بهم بزند.

دریادار سیاری سالروز پدافند غیر عامل را تبریک گفت
هم اکنون بخوانید

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: علت اینکه مقام معظم رهبری موضوع گام دوم را مطرح کردند اصلاح و تغییر روش است. خیلی از دوستان در کانالی قرار گرفته‌ و جلو می‌روند اما نمی‌دانند که مختصات بالای کانال تغییر پیدا کرده است. قطاری روی یک ریل قرار گرفته است. گروه‌های مختلفی سرکار می‌آیند و تغییراتی در تزیینات داخل قطار و موتور داخل لوکوموتیو را تغییر می‌دهند در حالی که ریل قطار مشکل دارد و یک نفر باید ریل قطار را اصلاح کند.

وی ادامه اد: آن ریلی که باید اصلاح شود بازگرداندن دولت به مردم است. همانطور که امام (ره)  این کار را در ابتدای انقلاب انجام داد. امام(ره) وقتی انقلاب به پیروزی رسید تمام کارها را به مردم واگذار کرد. مردم هر منطقه در مسجد محله خود جمع‌ می‌شدند و در رابطه با محله خود تصمیم‌ می‌گرفتند. دستگاه‌های دولتی آمدند و مردم را عقب راندند. جنگ، انقلاب و تجزیه‌طلبی‌های اول انقلاب را با مردم حل کردیم اما در حال حاضر یک سازمان عریض و طویلی درست کرده‌ایم. می‌خواهیم خصوصی‌سازی درست کنیم اما به علت مخالفت یک دستگاه‌، خصوصی‌سازی را به اختصاصی‌سازی تبدیل می‌کنیم. دولت از این جیب به آن جیب دیگرش می‌گذرد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نهادهای مدنی را دولتی کردیم. تامین اجتماعی یک زمانی مختص کارگران و بازنشستگان بود که کاملا دولتی شده است. دولت‌های ضدمردمی روز به روز مردم را از عرصه خارج کردند. ریل اساسی که باید اصلاح شود بازگرداندن مردم به متن اداره کشور است. نام دولت سلام نیز به همین دلیل انتخاب شده است. سلام به یک دوران جدید برای ساخت ایران جدید است. سلام به اصلاح روش کشورداری ما است. 

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: حتی به قانون اساسی هم به درستی عمل نکردیم. قانون اساسی در اصل ۵۶ به حاکمیت مردم قائل است. مردم باید حاکم باشند و بتوانند حکم کنند. اگر دولت بخش‌نامه‌ای صادر می‌کند و مردم با آن اعلام مخالفت می‌کنند دولت باید آن را لغو کند. دولت نباید بدون آگاهی از نظر گروهی از مردم بخش‌نامه‌ای صادر کند.

وی افزود: مدیران دولتی از مردم حقوق می‌گیرند. مردم به ما مدیران دولتی رای می‌دهند و این جایگاه به سبب رای مردم به مسئولین عطا می‌شود، آنوقت یک مسئول نباید پاسخگوی مردم باشد؟ اگر مسئولی پاسخگو نبود و مردم از او ناراضی نبودند نمی‌تواند بر مسئولیت خود باقی بماند. سیستمی طراحی کرده‌ایم اگر یک سوم مردم از فلان مسئول یک اداره دولتی ناراضی بودند، او عزل خواهد شد. آن مسئول اگر می‌خواهد سرکار بماند مجبور است پاسخگوی مردم باشد.

سرعت صدور مجوز مشاغل خانگی ۳۰ برابر شده است
هم اکنون بخوانید

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برخی‌ها می‌گویند حرف‌هایم پوپولویستی است.در پاسخ به آنان می‌گویم چرا کاری می‌کنید که به گونه‌ای تلقی شود که هیچ مسئله قابل حلی در کشور وجود ندارد؟ اگر سراغ اصلاح بزرگی در کشور بروید منافع عده‌ای در کشور به خطر می‌افتد. وقتی رانت توزیع می‌کنید عده‌ای کنار آن رانت‌خوار درست می‌شوند. دنبال پیدا کردن مقصر نیستم. مقصرین از داخل این سیستم به وجود آمده‌اند. باید با مفسدین برخورد کرد اما باید سیستمی که مفسد درست می‌کند را اصلاح کرد. اولین اختلاسی که در نظام بانکی ما سر و صدا به پا کرد مربوط به ۲۰ سال گذشته است. در هر حال حاضر سالانه از اختلاس می‌شنوید. نظام بانکی مشکل دارد که مدام اختلاس درست می‌کند. دولتی نباید سرکار بیاید و این ریشه‌ها را درست کند؟ بالاخره یک دولتی نباید این ریشه‌ها را درست کرده و با فساد اداری و ساختاری برخورد کند؟ این را بیخیال شده‌ایم و مدام دزد می‌گیریم. 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: متاسفانه آنقدر کار نشده که باورپذیری مردم کاهش پیدا کرده است. برخی‌ها می‌گویند کار خوب است اما کارنامه‌ لازم است. راه جوانان را بسته‌ و اجازه نداده‌اید که سرکار بیایند. ما نیاز به یک انقلاب جدید در تکمیل انقلاب اسلامی داریم. این انقلاب جهاد اکبر است و باید داخل را درست کند. تا زمانی که نظام داخلی را درست نکرده و عدالت برقرار نکنیم باید دست‌مان مقابل بیگانه دراز باشد. این موضوع هوشمندی، توجه به رشد دنیا، فهم از آینده عالم، نخبگان، به کاری گیری جوانان و نسل جدید از سیاست‌مداران را می‌خواهد. 

وی بیان کرد: مردم حس و حال مشارکت در انتخاب ندارند. مردم احساس سرخوردگی می‌کنند. مردم سوال می‌کنند که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم، وقتی که تورم و بیکاری با هر دولت سرجایش است. دولت‌ها به ظواهر می‌پردازند. وقتی تصمیم بزرگ در ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی است. تمام ملت‌ها یک روزی در تاریخ خود تصمیمات بزرگ گرفته‌اند. اگر مسئله فقط کسب یک پست بود وارد انتخابات نمی‌شدم. بنده و هم‌نسلی‌هایم و جوانان باتجربه باید بیایند تا شرایط کشور به طور اساسی تغییر کند. برای ساخت ایران جدید به فکر جدید نیاز داریم. کشور ما ظرفیت دارد که ظرفیت آن نیروی انسانی پرورش یافته است که به مدد انقلاب پرورش یافته است. منتها این نسل بیرون در مانده‌اند و نمی‌توانند تفکرات خود را اجرا کنند. باید میدان دهند تا تحول ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا