تنها "۹ متر" تا خروج از مدار نیروگاه اول این سد عظیم، فاصله داریم

خوزستان با دارا بودن سدهای مخزنی پس از پشت سر گذاشتن دو سال آبی مطلوب، اکنون با خشکسالی و تنش آبی شدید مواجه شده است و آب موجود در مخازن سدهای خوزستان کمتر از همیشه است.

به گزارش ایسنا، کاهش بارندگی در خوزستان و بالادست حوضه‌های آبریز، شرایطی برای سدهای خوزستان به وجود آورده که تامین آب در پایین‌دست سدهای استان مشکل‌ساز شده است.

سد شهید عباسپور یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران که روی رودخانه کارون احداث شده‌، یکی از سدهای خوزستان است که اکنون با تنش آبی شدیدی مواجه شده و مخزن آن خالی‌تر از همیشه به چشم می‌آید.

این سد در استان خوزستان و در ۵۰ کیلومتری شرق مسجدسلیمان واقع شده‌ است.

سد شهید عباسپور مسجدسلیمان در خردادماه امسال

فرزاد جونعلی‌وند مدیرعامل سد شهید عباسپور در حاشیه بازدید پایگاه خبریان از این سد با اشاره به آخرین وضعیت مخزن سد گفت: سد شهید عباسپور یکی از سدهای بتنی بسیار بزرگ کشور و دارای دو نیروگاه یک هزار مگاواتی است و نقش بسیار مهمی در پایداری شبکه برق دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تراز نرمال سد شهید عباسپور ۵۳۲ متر از سطح دریای آزاد است که در سال ۱۳۹۹ با توجه به آورد سد، شاهد تراز نهایی و همان ارتفاع ۵۳۲ از سطح دریای آزاد بودیم و با این وضعیت مخزن، به استقبال پیک شبکه برق رفتیم اما متاسفانه امسال با کاهش حجم آورد ورودی مخزن ناشی از کاهش بارش‌ها مواجه شده‌ایم.

مدیرعامل سد شهید عباسپور ادامه داد: آورد سد شهید عباسپور در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته، حدود ۴ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است. در سال گذشته در چنین زمانی تراز سد ۵۳۲ متر از سطح دریای آزاد بود اما اکنون تراز امسال حدود ۲۰ متر در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

افزایش قیمت جوجه/ صدور مجوز احداث مرغداری برای افراد خاص
هم اکنون بخوانید

جونعلی‌وند گفت: این وضعیت به وجود آمده در مخزن سد شهید عباسپور اصلا نشانه خوبی برای تولید برق و همچنین تامین آب نیست. با توجه به وضعیت بی‌آبی و بی‌برقی امسال، اگر این وضعیت ادامه داشته باشد و ما نتوانیم وضعیت مصرف آب و برق را مدیریت کنیم قطعا با بحران‌های شدیدی در تامین آب و برق مواجه خواهیم شد.

سد شهید عباسپور مسجدسلیمان در خردادماه امسال

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف برق و آب افزود: باید مدیریت مصرف آب و مصرف برق در دستور کار قرار گیرد تا با مصرف درست و بهینه به ویژه در ساعت‌های اوج مصرف، شاهد عبور از پیک‌های پیش رو باشیم. مردم حتی با خاموش کردن یک لامپ و مصرف یک لیتر آب کمتر، می‌توانند به جلوگیری از بحران کمبود برق و آب کمک کنند.

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: با توجه به اینکه بالادست سد شهید عباسپور، سد کارون ۳ قرار دارد و وضعیت سد کارون ۳ نیز چندان مناسب نیست، رهاسازی آب از سد کارون ۳ هیچ کمکی به افزایش ارتفاع آب در سد شهید عباسپور نمی‌کند. در حال حاضر دبی ورودی به سد ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد نیز به همین میزان است.

جونعلی‌وند ادامه داد: با شرایطی که در مخزن سد شهید عباسپور وجود دارد، قطعا اوج مصرف بسیار نامطلوبی در ماه‌های پیش رو خواهیم داشت و ممکن است خاموشی‌ها و بی‌آبی‌های بسیاری در روزهای پیش رو در سطح استان خوزستان داشته باشیم.

وی افزود: کاهش آورد سد شهید عباسپور علاوه بر اینکه بر فعالیت صنایع استان خوزستان تاثیرگذار است، بر تامین آب شرب و تامین برق مورد نیاز مردم خوزستان نیز بسیار اثرگذار است.

سد شهید عباسپور مسجدسلیمان در خردادماه امسال

مدیرعامل سد شهید عباسپور با اشاره به مصارف کشاورزی گفت: با توجه به اینکه در حد فاصل سد شهید عباسپور و مسجدسلیمان زمین کشاورزی خاصی وجود ندارد، از آب سد شهید عباسپور برای تولید برق و مصرف آب پایین‌دست استفاده می‌شود.

مصر سفارش خرید 240 هزار تن گندم اوکراین را لغو کرد
هم اکنون بخوانید

جونعلی‌وند ادامه داد: در حال حاضر حجم مفید سد شهید عباسپور حدود ۲.۸ میلیارد مترمکعب است و تقریبا بیش از یک میلیارد مترمکعب آب برای حجم مفید سد کم داریم.

وی گفت: در حال حاضر تراز سد ۵۱۳ متر از سد آب‌های آزاد است و اگر به تراز ۵۰۴ متر از سطح آب‌های آزاد برسیم، نیروگاه دوم سد شهید عباسپور که چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی است از مدار خارج خواهد شد.

مدیرعامل سد شهید عباسپور تصریح کرد: بنابراین اگر تراز آب تنها ۹ متر دیگر در سد پایین برود، یکی از نیروگاه‌های سد شهید عباسپور به طور کامل از مدار بهره‌برداری خارج می‌شود.

سد شهید عباسپور مسجدسلیمان در خردادماه امسال

وی افزود: نیروگاه دوم نیز در ترازی ۱۳ متر پایین‌تر از تراز ۵۰۴ متر است و اگر تراز سد شهید عباسپور از این میزان نیز پایین‌تر برود، عملا دو نیروگاه سد از مدار بهره‌برداری به طور کامل خارج خواهند شد و دیگر نمی‌توان تولید برق داشت.

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: اگر رویه فعلی در سد شهید عباسپور به همین شکل ادامه پیدا کند، در تیرماه یا مردادماه یکی از نیروگاه‌های سد از مدار خارج خواهد شد.

وی افزود: روزانه بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از سطح آب مخزن کم می‌شود و ادامه داشتن این روند تا یک ماه آینده باعث خارج شدن یکی از نیروگاه‌های سد از مدار می‌شود.

جونعلی‌وند گفت: اگر این روند پس از خارج شدن نیروگاه اول از مدار همچنان ادامه داشته باشد، در مردادماه یا شهریورماه با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − پنج =

دکمه بازگشت به بالا