تبعات شعارهای یارانه ای نامزدهای ریاست جمهوری/ احتمال پرداخت یارانه جامانده ها تا یک ماه دیگر

به گزارش ایسنا، امید حاجتی امروز شنبه در نشستی خبری در رابطه با وضعیت ثبت نام جاماندگان از یارانه نقدی و شرایط موجود منابع و مصارف یارانه ها توضیحاتی ارائه کرد و پاسخگوی سوال پایگاه خبریان بود.

افزایش یارانه مجوز می خواهد

با توجه به شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری برای افزایش مبلغ یارانه نقدی به ۴۵۰ هزار تومان و یا در مواردی چند برابر شدن یارانه دهک های پایین این موضوع از رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها مورد سوال قرار گرفت که لازمه این میزان افزایش چه آثاری را با خود به همراه خواهد داشت که او در پاسخ به ایسنا توضیح داد که تمام پرداخت ها در سازمان هدفمندی یارانه ها به موجب قانون مصوب و تبصره آن در قانون بودجه انجام می شود و هیچ کسی به صورت خودسر نمی تواند مبلغ یارانه نقدی را افزایش یا کاهش دهد. بنابراین هر وعده درباره ی پرداخت یارانه نقدی باید مجوز قانونی داشته و به تصویب مجلس رسیده باشد.

وی با بیان این که در حال حاضر یک چهارم از کل مصارف هدفمندی به پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی اختصاص دارد گفت: بنابراین اگر قرار باشد یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یابد باید حداقل ۲ و نیم برابر مصارف فعلی منابع وجود داشته باشد و در تبصره ۱۴ پیش بینی شود.

حاجتی با اشاره به این که در تامین منابع جهت افزایش مبلغ یارانه نقدی باید به چند موردتوجه داشت افزود:  باید قیمت حامل های انرژی افزایش یابد که یا از محل صادرات فرآوردهای نفتی است که آن در دست ما نیست و باید قیمت جهانی رشدکند و یا این که قیمت فرآورده ها در داخل کشور افزایش یابد.

رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها ادامه دارد: در کنار افزایش مبلغ حامل های انرژی باید برخی از یارانه ها که  جنبه حمایتی دارند نیز حذف شود تا بتوان منابع را برای افزایش مبلغ یارانه های نقدی تامین کرد.

وی با بیان این که بنابراین اعلام اعداد بالا برای پرداخت یارانه امکان پذیر است و پرداخت آن را هم می توان انجام داد گفت: اما مساله اینجاست که باید چند مورد بررسی شود. اول ایجاد منابع دوم آثار آن در رفاه و تولید و دیگری مجوزهای قانونی لازم. در این حالت کاندیداهای ریاست جمهوری باید اعلام کنند که آیا تبعات سیاسی و اجتماعی این نوع از افزایش مبالغ یارانه نقدی را پیش بینی کرده اند یا خیر؟

لباس تیم ملی ایران را اصل و با کیفیت از دربی شاپ بخرید!
هم اکنون بخوانید

 جریان ثبت نام از جامانده ها 

یکی از مسائلی که این روزها در رابطه با یارانه ها مطرح است ثبت نام مجدد از یارانه بگیران جامانده و یا انصراف داده در سالهای گذشته است 
به طوری که چندی پیش هیات دولت آیین نامه مربوطه را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.

رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در این رابطه گفت که طی جلسات مکرر با وزارت رفاه حتی پیش از تصویب آیین نامه موضوع مورد بررسی قرار گرفته و توافقاتی در رابطه با تبادل بانک های اطلاعاتی انجام شده است و وزارت رفاه مسئولیت آماده سازی بستر ثبت نام از جاماندگان را بر عهده داشته و به نظر می رسد که در حالت خوشبینانه اگر ثبت نام صورت گرفته و اسامی در اختیار سازمان هدفمندی قرار بگیرد پرداخت بتواند از ماه آینده انجام شود.

وی افزود: در رابطه با ثبت نام از جاماندگان تقریبا تمامی مسئولیت ثبت نام بر عهده وزارت رفاه است و تامین منابع و چپرداخت از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها انجام خواهد شد آن هم بر اساس لیستی که در اختیار ما قرار می گیرد و مطابقتی که با منابع خواهد داشت.

وی در مورد این که منابع برای پرداخت یارانه به جاماندگان در چه صورتی تامین می شود یاد آور شد: آن منابعی که در حال حاضر در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها و طبق قانون  وجود دارد محدود  به آنچه است که در قانون بودجه پیش بینی شده اما ما با توجه به ظرفیت جابجایی ١٠ درصد منابع که در قانون مادر وجود دارد امکان پرداخت یارانه به جاماندگان  و یا انصرافی ها را به نوعی فراهم کرده ایم.

چرا ثبت نام جاماندگان الان انجام می شود 

وی در رابطه با این که چرا در سالهای قبل هم ثبت نام جاماندگان از یارانه به دولت تکلیف شد اما انجام نگرفت و امسال اتفاق می افتد. توضیح داد: تفاوت در این است که سال گذشته الزامی برای ثبت نام جاماندگان نبود اما باید سه دهک بالا حذف می شد ولی در سال جاری الزام حذف سه دهک بالا از بودجه کنار رفته ولی باید جاماندگان ثبت نام شوند. ما بر اساس تکلیفی که خود مجلس در قانون بودجه به عهده دولت گذاشته اقدام به تصویب آیین نامه مربوط به ثبت نام جاماندگان کرده ایم و این عین قانون است و شائبه سیاسی یا انتخاباتی هم ندارد.  

کسری ۷۰ هزار میلیاردی یارانه ها در سال گذشته 

رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در ادامه با اشاره به وضعیت تامین منابع گفت که ما در سال گذشته و زمانی که در سال گذشته کسری حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانی یعنی ۳۰ درصد منابع هدفمندی را داشتیم و انبوهی از تعهدات برای سازمان وجود داشت اما به هر ترتیب توانستیم در مقابل مصارفی که ماهیت اجتناب ناپذیری هم دارد به نوعی مدیریت کنیم تا شرایط حاکم را سامان دهیم.

کدام نمادهای بورسی متوقف شده اند؟
هم اکنون بخوانید

وی افزود: باید توجه داشت که برخی موارد در تامین منابع هدفمندی که از محل شرکت های نفت  و گاز تامین می شود محدودیت ایجاد کرد مانند تصمیم ستاد ملی کرونا برای محدودیت درون و برون شهری و یا تحریم ها که در بحث صادرات فرآوردهای نفتی آثر گذار بود دو عامل مهم برای عدم تحقق منابع به شمار می رفت. با این حال ما در سوی مقابل برخی مصارف با اولویت از جمله پرداخت یارانه های نقدی را داریم.  

حاجتی با اشاره به سایر مصارف و هزینه هایی که باید در رابطه با پرداخت های هدفمندی انجام شود گفت: که ما در سال جاری با افزایش ۳۳۸ درصدی پرداختی به کمیته امداد مواجه شده ایم. که از اهمیت ویژه ای برخوردار است در کنار آن باید منابع مربوط به بنیاد شهید، آثار گران و پزشکان خانواده و خریدهای تضمینی کشاورزی، حمایت از تامین آب شرب و یا مسکن محرومین را انجام دهیم.  

به گفته حاجتی در این مدت در طرح تحول سلامت نیز سازمان هدفمندی یارانه ها بابت تامین ۱۰ میلیون دز واکسن پرداختی به وزارت بهداشت داشته است.

یارانه ها باید هدفمند شود 

رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در ادامه با اشاره به این که باید پرداخت یارانه به صورت کارشناسی شده هدفمند شود و ضعفهای موجود از بین برود گفت: این که مثلا حجم بالایی از یارانه در دو سال به دارو اختصاص پیدا می کند و در اختیار عده ای محدود است خود مشکلات به همراه دارد. و می تواند در این مسیر اتفاقهای خوبی نیفتد. در حالی که اگر این یارانه از وارد کننده حذف و با نرخ ارز نیمایی وارد شود و مابه التفاوت را از پرداخت افراد محدود برداشته و به صندوق ها و شرکت های بیمه ای که نظام ارجاع را اجرا می کنند پرداخت کنیم آن گاه هم فساد موجود در ارز یارانه ای از بین می رود و هم این که حمایت به صورت هدفمند در بخش دارو و درمان صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا