نیاز مبرم تهران به بیمارستان‌هایی با سازه مقاوم / درخواست از شورای شهر ششم

دکتر جلیل کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره اینکه در استان تهران قریب به ۱۷۵ بیمارستان فعال است، گفت: از این تعداد ۷۵ بیمارستان در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارد که از این میان ۱۸ بیمارستان دولتی و مابقی بیمارستان‌های خصوصی تحت پوشش ما است. بیشتر این بیمارستان‌های دولتی در تهران قدیمی و فرسوده هستند.

وی افزود: در کنار بیمارستان‌های قدیمی همچون بیمارستان فیروزآبادی، سینا، امام خمینی (ره) و… ساختمان‌هایی ساخته شده است و یا در حال بهره برداری یا در حال ساخت است. عملا زیرساخت درمانی در بخش‌های دولتی در استان تهران به شدت فرسوده است ولی در بخش خصوصی این وضعیت شرایط متفاوتی دارد؛ برخی از بیمارستان‌ها مربوط به زمان گذشته است و امنیت سازه دچار مشکل است اما در عین حال بسیاری بیمارستان‌ها نیز ظرف سال‌های اخیر افتتاح شده است و قابل قبول هستند.

کوهپایه زاده ادامه داد: بیمارستان‌های عمومی غیر دولتی همچون بیمارستان میلاد و بیمارستان‌های نظامی نیز شرایط نسبتا خوبی داریم و وضعیت سازه و مقاومت مناسبی دارند.

وی درباره درخواست‌های درمانی از شورای شهر ششم، اظهار کرد: اعضای شورای شهر به عنوان کسانی که زیرساخت‌های شهری را سیاست‌گذاری می‌کنند خیلی وظیفه مهمی دارند. سرانه زیرساخت‌های سلامت در استان تهران به شدت از میانگین کشوری فاصله دارد. در حال حاضر در استان تهران ۲۷۰ پروژه بهداشتی مانند پایگاه بهداشت و خانه بهداشت داریم که یا ساخته نشدند یا پیشرفت پروژه زیر ۲۰ درصد داشتند و این موضوع و توسعه زیرساخت‌های سلامت نیاز به توجه ویژه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: در زمینه سرانه تخت بستری هم با اینکه پایتخت هستیم و خیلی از بیماران از سراسر کشور به بیمارستان‌های تهران مراجعه می‌کنند ولی باز هم سرانه تخت کمتر از یک به ازای هزار نفر جمعیت استان داریم و این نشان می‌دهد شورای شهر باید طی سال‌های پیش رویش برای رفع این مشکلات در فضای سلامت شهر تهران تلاش کند.

وی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای ارائه خدمت درست در زمان بحران‌ها در بیمارستان‌ها، بیان کرد: تعدادی از بیمارستان‌هایی که بیرون‌ از شهر هستند شناسایی شدند تا در شرایط سخت مثل زلزله و… بتوانند محلی برای ارجاع بیماران باشند. این بیمارستان‌ها در مناطق مختلف تهران توسط ستاد پدافند غیرعامل شناسایی شدند و می‌توانند به مدیریت بهتر مصدومین احتمالی کمک کنند؛ اما مستحضرید که  سرانه تخت بستری و بیمارستان‌ها نسبت به میانگین کشوری پایین است و خیلی از آنها هم فرسوده هستند و در برابر زلزله تاب مقاومت ندارند و ممکن است خیلی بیمارستان‌هایی که برای شرایط بحران در نظر گرفتیم و آنها را قوی و با تخت بالا محسوب کردیم اصلا قابلیت استفاده در شرایط زلزله را نداشته باشند؛ در نتیجه به نظر می‌رسد باید دولت، وزارت بهداشت، سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه و یا حتی شورای شهر برای ایجاد زیرساخت جدید و جایگزین در استان‌ تهران اعتماد نو به نقل از برنامه ویژه و منحصربه فردی داشته باشد.

پزشکان چند سالگی "بازنشسته" می‌شوند؟
هم اکنون بخوانید

وی افزود: نیاز به ساخت و توزیع بیمارستان‌ها در مناطقی که از نظر تراکم جمعیتی بالا هستند و دسترسی مردم به آنها، یک بحث مهم است. قرار نیست همیشه شرایط بحرانی تجربه کنیم. از طرفی بیمارستان باید در دسترس و نزدیک مردم باشد و طبیعی است که در مناطقی که تراکم جمعیتی بالا است و بیمارستان فرسوده داریم، ریسک بالا است که اگر مشکلاتی داشته باشیم و اگر اتفاقی بیفتد این بیمارستان‌ها نتوانند برای مردم کاری انجام دهند. از این منظر به نظر می‌رسد ۲ اقدام می‌توانیم انجام دهیم اول آنکه در مناطق شلوغ بیمارستان‌های جدیدالتاسیس احداث کنیم و در مناطق غیر مرکزی هم به فکر ساخت بیمارستان باشیم که به مردم به دور از ازدحام خدمت‌رسانی کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا