زاکانی در مناظره اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ۱۴۰۰

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پاسخ به  اولین سوال از دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ درباره اعتماد نو به نقل از برنامه اش برای مقابله با عوامل تهدید کننده جمعیت گفت: موضوع جمعیت در کشور به نقطه بسیار بحرانی رسیده که نیاز به تغییر خاصی دارد.  نرخ رشد جمعیت به هشت دهم درصد رسیده و نرخ باروری از ۶.۹ در سال ۶۰ به ۱.۷ رسیده است. ما باید نرخ باروری را به ۲.۳ برسانیم تا از این وضعیت اسفناک خارج شویم.

وی افزود: برای این مهم چند سطح اعتماد نو به نقل از برنامه در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارم، چهار خط تلاش در حوزه تعلیم و تربیت، تحکیم خانواده، رشد جمعیت، احساس نشاط و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست را دنبال می کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم گفت: از هر پنج زوج یک نفر نابارور هستند، بنده اولین کاری که می کنم آن است که آنها را بیمه کنم تا بتوانند به درمان با هزینه های کم پرداخته و هیچ زوجی نباشد که بچه دار شدن برایش آرزو باشد. سال ۸۴ پیمایشی صورت گرفت که ۷۰ درصد مردم اعلام کردند قائل به داشتن دو فرزند هستند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ پیمایش دیگری انجام شد و ۶۰ درصد مردم گفتند که سه فرزندی مطلوب است اما دولت وضعیتی را به وجود آورده که اکنون پوشک بچه اینقدر گران شده که خانواده باید ماهی یک میلیون تومان برای تامین پوشک بچه کنار بگذارند. پدر و مادر باید این را از کجا بیاورند؟ دولت آقای روحانی این بلا را سر مردم آورده است.

زاکانی ادامه داد: علاوه بر این مشکل اشتغال است که قول می دهم که آن را حل کرده و امید آفرینی کنم تا بتوان امکان فرزند آوری فراهم شود. همچنین شرایط ازدواج را تسهیل می کنم.

وی همچنین گفت: نماینده آقای روحانی در اینجا هست ولی حاضر به مناظره نیست. آنها بر ضعف هایشان سرپوش می گذارند و حاضر نیستند که در این باره بحث کنند.

***

 زاکانی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: به واقع باید دید در مورد ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه در کشور که ۹۵ درصد در مبادی رسمی اتفاق می افتد و افراد و عناصرش هم معلوم است؛ چرا وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی آن را بگیرند که کولبران زندگی عزتمند داشته باشند.

وی افزود: می گویند دنبال آزادی هستیم. آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست. من به عنوان پزشک و رزمنده می گویم که ما جانمان را کف دستمان گذاشتیم و تفکیکی نکردیم. جانمان را فدای همه ملت کردیم. این را هم ثابت کردیم ولی آقایان طبقه بندی دارند. اساسا شرایط را جوری قرار نمی دهند که عموم مردم منتفع شوند.

زاکانی یادآور شد: امروز مشکل فقر و غنا است و بی عدالتی در مقابل تبعیض و فساد و آزادیخواهی در برابر استبداد و استقلال طلبی در مقابل بیگانه پرستی. آقایانی که در دولت بودند کدام سمت این ماجرا می ایستند. معلوم است اگر به اندرونی اینها سر بکشید می شود فهمید چطور با جان و مال و آبروی مردم بازی می کنند. نیاز به مظلوم نمایی نیست بلکه نیاز به کارنامه است.

ویدئو / روحانی: روزانه از امنیت و جلوگیری از برخورد نظامی مراقبت می‌کنم
هم اکنون بخوانید

وی یادآور شد: عده ای رای گرفتند اما تعهدی به آنچه گفتند نداشتند. جوری صحبت کنید که با کارنامه و اعتماد نو به نقل از برنامه تان تطبیق داشته باشد. بخش عمده ای از مشکلات به بانک مرکزی، بی توجهی نسبت به نظارت بر بانک ها، خلق نقدینگی و افزایش پایه پولی بر می گردد. اینکه بگوییم «کی بود، کی بود، من نبودم» درست نیست.

زاکانی اضافه کرد: من معتقدم باید روی منابع تجدید نظر کنیم، عدد و رقم هایی که مطرح می شود عجیب است، نباید موضوع را سیاسی کرد. باید دقیق بگویم که ۱۳۷ میلیارد چیست؟ و چطور می خواهند آن را احصاء کنند.

***

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: در کشور ما انسداد وجود ندارد. بلکه مشکل در مدیریت، زیاده‌خواهی‌ها و باندبازی‌هاست. من حاضرم با هر یک از این کاندیداها مناظره کنم که آن هم بر اساس اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها باشد. آرزویم این بود که مناظره به صورت دو به دو صورت می‌گرفت که این اتفاق رخ نداد؛ لذا برای انجام مناظره اعلام آمادگی می‌کنم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید یک بسته جامع داشته باشد، گفت: نمی‌شود کشور را با کاریکاتور اداره کرد؛ لذا باید به اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، اجتماع، سیاست و سیاست خارجی پرداخت. باید برای هر بخش هم بسته‌های جدی‌ای داشت که بتوان اقدام جدی انجام داد.

زاکانی توضیح داد: به طور مثال در حوزه سلامت معتقدم دولت می‌تواند اقدام اساسی و جدی کند که بیمار غیر از درد بیماری درد دیگری را تحمل نکند یا اینکه برای معیشت می‌توان ریشه فقر مطلق را برداشت. برای آن اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای با شش سرفصل تنظیم کردم که منابع و شرایطش در درونش وجود دارد و امکان اجرای آن از همین حالا وجود دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: درباره آزادی‌های مدنی نیز معتقدم دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد، به شفافیت و دقت در جهت نظارت مردم بر ما و ایجاد فضای اعتمادسازی نوین و اعتراضات مردم معتقدم.

وی گفت که اصول ۸ و ۲۷ و همچنین ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی باید اجرا شود. ما فقط از سه و نیم میلیون سرپرست خانوار زن صحبت می‌کنیم که تنها ۱۷۷ هزار نفر آنها تحت پوشش بیمه هستند. دولت هم برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق و توجه به تمامی ابعاد زندگی مردم اعتماد نو به نقل از برنامه دارد که هیچ‌کدام هم شعاری نیست.

***

زاکانی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در توضیح اعتماد نو به نقل از برنامه اش برای برقراری عدالت اجتماعی گفت: بیش از سه دهه است که عده ای در اقتصاد کشور خیمه زده و تمام سرمایه ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق می دهند. آنها خودشان را در کاخ نشینی قرار داده و مردم را در کوخ نشینی نگه داشتند. در دولت بنده از موضع اشرافی گری به موضع نوکری مردم خواهیم رفت.

روند تعطیلی رستوران‌ها متوقف شد/ افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تقاضا
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه توجه در جهت خلق و توزیع عادلانه ثروت و توانمند سازی شرایط از جمله اعتماد نو به نقل از برنامه های دولت من است، گفت: در دولتم با فساد مقابله کرده و اجازه قبیله گرایی و باندبازی را نمی دهم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به همتی دیگر نامزد انتخاباتی گفت: آقای همتی در حالی صحبت از نظارت می کند که در زمان ریاستش در بانک مرکزی ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک های دولتی به بانک های خصوصی رفت و یک اقدامی بر خلاف قانون انجام شد. آقای همتی نتوانست در کارش به درستی نظارت کند، حالا مدعی سایر حوزه ها است.

زاکانی با تاکید بر اینکه در دولت او با افراد گردن کلفت و شبکه های فساد مبارزه می شود گفت: با کمک مردم ریشه فقر و فساد را خشک خواهیم کرد. من پیش از این با فساد معاون رئیس جمهور، وزرای نفت و اطلاعات و دادستان تهران مبارزه کردم.

***

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در توضیح اعتماد نو به نقل از برنامه‌اش برای توسعه ورزش همگانی و ارتقای جایگاه ایران در ورزش قهرمانی گفت: ورزش امری حیاتی است. ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند چون شرایط آنقدر سخت شده که دیگر مردم حوصله و فرصتی برای ورزش ندارند. دولت آقای روحانی شرایطی را برای مردم ایجاد کرد که آنها زمان و فراغتی برای ورزش ندارند.

زاکانی ادامه داد: طبق آمار جهانی اگر به میزان سه دلار خرج ورزش شود ۱۶ دلار برای سلامت صرفه‌جویی خواهد شد. ورزش و نشاط امکان جهش را برای کشور ایجاد می‌کند اما مردم درگیر تامین ضروریات زندگی خود هستند.

زاکانی خطاب به همتی گفت: آقای همتی راجع به کدام زنان و جوانان صحبت می‌کنند و خیلی هم شیک می‌گویند در مناظره پنج به یک است. آقای همتی اگر بنا باشد ما کاندیدای پوششی باشیم شما کاندیدای روکشی هستید که آمده‌اید بر فاجعه‌ای که هشت سال این دولت بر سر ملت آورد، روکش بگذارید. من این را با عدد و رقم به شما ثابت می‌کنم.

زاکانی ادامه داد: جرأت ندارید با من مناظره کنید اما به آنهایی که به شما یاد می‌دهند چنین حرف‌هایی بزنید بگویید که نمی‌خواهد شما مشت کسی را باز کنید، ما مشت آنها را باز خواهیم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امکان ایجاد سرانه مناسب و بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاه‌داری و فعالیت در عرصه ورزش وجود دارد، گفت: پنجره جمعیتی رو به میانسالی است. به سمتی می‌رویم که افراد پیر در حال افزایش در جامعه هستند لذا توجه به ورزش همگانی و پهلوانی و هم قهرمانی امری ضروری است. معتقدم باید فضایی باز کرد و کشور را از وضعیت اسفناک فعلی نجات داد.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا