قاضی زاده هاشمی: نحوه توزیع یارانه در کشور اشکال اساسی دارد

به گزارش ایسنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤالی درباره اعتماد نو به نقل از برنامه دولت خود برای پرداخت یارانه ها گفت: در داستان یارانه از زوایای مختلفی می توان به مسئله نگاه کرد. اجازه می خواهم موضوعی را توضیح دهم و آن اینکه چرا مردم اصلا یارانه می خواهند.

وی افزود: یارانه وقتی مورد نیاز است و دولت باید آن را بپردازد که شکاف طبقاتی باشد. وقتی قدرت خرید در یک جامعه فاصله زیادی گرفته باشد، مانند کشور ما می شود که بنا به گزارش هایی بر اساس نسبت درآمد دهک بالاتر به پایین حدود ۱۵.۵ برابر است. البته خود آن دهک بالا را باز تبدیل به صدکی بکنیم تا صد برابر بعضا ذکر می کنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: وقتی شکاف طبقاتی زیاد می شود، وقتی اقتصاد توزیعش ناعادلانه است، وقتی ساختارها استضعاف‌گر است و شکاف بین طبقات مختلف اجتماعی و میان مناطق مختلف کشور داریم، مجبوریم جبران کنیم. منتها نحوه توزیع یارانه در کشور ما یک اشکال اساسی دارد. چون برمبنای تعدیل قیمت ها، تولید پول می کند و یارانه را توزیع می کند. یعنی به عبارت بهتر گرانی خلق می کند و هزینه ها را بالا می برد. هزینه های عمومی را از این محل یک منابعی ایجاد می کند و بعد توزیع می کند.

وی افزود: من مخالف هدفمند کردن یارانه های پنهان عجیب و غریب نیستم. یعنی ما چند ده برابر یارانه مستقیمی که می دهیم الان یارانه پنهان می دهیم. هر چقدر ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند این شکاف هم افزایش پیدا می کند. زمانی مثلا در گاز ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می دادیم الان تا دو برابر عنوان می کنند که ما یارانه پنهان می دهیم. ما باید قله ها را بتراشیم و دره ها را پر کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری یادآور شد: ما در اعتماد نو به نقل از برنامه های خود یک نظام جامعی را با عنوان نظام جامع بیمه، مالیات و حمایت طراحی کردیم، این سامانه جامع برای تک تک خانوارهای ایرانی شناسنامه ای در نظر می گیرد. خلاصه اش این است که مردم به سه گروه تقسیم می شوند؛ آنهایی که درآمدشان بیش از هزینه هایشان هست، آنهایی که درآمدشان کمتر از هزینه هایشان است، هزینه های واقعی و آنهایی که سر به سر است.

وی ادامه داد: نظامی که ما طراحی می کنیم یک نظام هوشمند است مجموعه خدمات یارانه ، خدمات بیمه و حمایت همه وصل می شود به این سامانه و متناسب با درآمد می شود. ماهیت مالیات را هم می بریم بر مالیات بر کل درآمد به اضافه مصرف، این طرف هم شکاف هزینه درآمد را به صورت سالانه و هوشمند با آن برخورد می کنیم. چون ممکن است بنده به عنوان یک پزشک الان خدمت شما هستم یک جراح هستم، فردا خدایی نکرده از کار افتاده شوم یا یک تصادفی بکنم آیا چون یک پزشک جراح بودم قبلا و مالیات می دادم و یارانه دریافت نمی کردم امروز نیاز دارم یا خیر؟

قاضی‌ زاده هاشمی اضافه کرد: شما ممکن است پدر و مادر سالمند داشته باشید دولت باید هزینه هایشان را به شما کمک بکند و یا اینکه فرزند معلول داشته باشید دولت باید به شما کمک کند. یا خدایی نکرده آدم یک بیماری سرطانی می گیرد نیاز به کمک پیدا می کند.  در این صورت هزینه افراد تغییر پیدا می کند درآمدهایشان تغییر می کند.

وی همچنین گفت: امسال کروناست بیش از ۶۰ درصد مشاغل که به یک ترتیبی مشاغل روزمره محسوب می شوند، درآمدهایشان تغییر می کند، بنابراین در شرایط خاص کرونا چون مضرب مالیاتی سال گذشته مردم A ریال بوده امسال ما باید ضرب در یک عددی بکنیم دوباره از آنها بگیریم؟ کاری که الان نظام مالیاتی کشور انجام می دهد. نوع بهره مندی از یارانه الان همین است. بنابراین بر اساس نیاز خانوار در زمان معین که به صورت سالانه است یارانه هوشمند پرداخت می شود.

قاضی زاده هاشمی درباره یارانه هوشمند نیز اظهارکرد: سامانه مرکزی سازمان مالیاتی کشور موید همه سامانه های دیگر است یعنی همه سامانه ها به این وصل می شوند. که شامل وزارت بهداشت و درمان سامانه سلامت الکترونیک، سامانه های بانک ها و تراکنش های مالی سامانه خرید ها و آن صندوق پایانه فروش می شود.

وی درباره مقاومت ها در این زمینه اضافه کرد: اینکه روشن است. چون پایه دولت “سلام” شفافیت است آن هم شفافیت همه جانبه. در این نظام حتی شما اگر نظام شفاف درست نکنید، اینکه ما انتظار داشته باشیم می توانیم نقطه زنی کنیم بی معنی است. الان در قضیه دارو و مصرف آن یک مشکل داریم، جالب است بدانید که دهک ثروتمند جامعه مصرف بیشتری حتی در دارو نسبت به دهک فقیرتر دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نقطه زنی یعنی اینکه من بدانم چه کسی دیابت دارد این دیابتش انسولین نیاز دارد به او انسولین برسانم و پوشش ریسک بدهم.برای اینکه هزینه دریافت انسولین را به آن شخص بدهم. یعنی آن کد تامین اجتماعی که دارد نزد من دولت مشخص است، من یارانه دریافت داروی انسولینش را روی دفترچه خودش به او می دهم، نه شخص دیگری. این یک نظام جامع اطلاعاتی کامل می خواهد که باید این محقق بشود.

 قاضی زاده هاشمی ادامه داد: بنده قبل از اینکه یک سیاستمدار یا یک نماینده مجلس باشم، یک پدر هستم و یک پسرم. من فرزندانی دارم و وقتی حال فرزندانم را نگاه می کنم، احساس می کنم که اینها نیاز به امیدی برای آینده شان دارند و این برای همه فرزندان ایران باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: وقتی به پدر و مادرم نگاه می کنم و هزینه هایی که دارند می بینم درست ما برعکس عمل می کنیم چون هزینه ها در دوره سالمندی خیلی بیشتر است تا هزینه ها در دوره فعالیت. اینها در دوران سالمندی عروس و داماد دارند، نوه دارند و  بیماری هم اضافه شده است، یعنی میزان بستری در افراد بالای ۶۰ سال ۱۰ برابر میزان بستری در افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال است، بنابراین هزینه‌هایشان بیشتر است. در این نظام تامین اجتماعی که داریم حقوقشان را نصف می کنیم خدمات کمتری به آنها می دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آمدیم مدل اداره کشور را تغییر بدهیم.  ممکن است اعتماد نو به نقل از برنامه های زیادی قابل ارائه باشد. اعتماد نو به نقل از برنامه های زیادی در این حوزه ها در دنیا ارائه شده است، ولی نوع حاکمیت ما از نوع اعمال حاکمیت مردم است که قانون اساسی به آن اشاره کرده و مردم حاکم هستند یعنی مردم بر دولت حاکم هستند. مردم ما رشید هستند و دولتمردان کارگزاران مردم هستند و باید پاسخگو باشند، باید دست دولت ها پیش مردم دراز باشد. وقتی دولت ها از محل نفت، از محل انرژی درآمد دارند، دستشان دراز نیست، پاسخگو هم نیستند. بنابراین آن خدماتی که باید به مردم ارائه کنند ارائه نمی کنند.

وی اضافه کرد: یک محاسبه کردیم دیدیم میزان منابع طبیعی که در ۵۰ سال گذشته تبدیل به دلار کردیم، اعم از نفت، گاز، معدن و امثالهم، اگر به صورت سرانگشتی بر جمعیت تقسیم کنیم به نرخ امروز، نفری ۳ میلیون تومان در ماه به آنها رسیده است، اما چون این را بد توزیع کردیم شکاف فقر را درست کردیم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: داستان ما در یارانه ها به اضافه اعتماد نو به نقل از برنامه های مبارزه با ساختارهای فقرزا، استضعاف گر باید باشد وگرنه مدام باید این عدد یارانه را اضافه بکنیم. باید این ضریب جینی را کاهش دهیم وگرنه این چرخه ادامه دارد. اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی این است که ان شاءالله تا سال ۱۴۰۳، مجموعه سامانه ها که نظامش وجود دارد و مجموعه اطلاعات کامل بشود و ما کم کم نظام یارانه را به سمت یارانه هوشمند شیفت کنیم.

وی درباره نظام جامع مالیاتی نیز گفت: شما وقتی می گویید من یک اعتماد نو به نقل از برنامه محوری دارم که این اعتماد نو به نقل از برنامه محوری برای ایجاد عدالت است، برای کاهش ضریب جیبی است، برای توسعه تولید است. ما الان جزو کشورهایی هستیم که بیشترین مالیات را از مالیات اشخاص حقوقی داریم. یعنی بیشتر مالیات از کسب و کار می گیریم در حالیکه ما یک عددی نزدیک به ۲۵ درصد در این حوزه می گیریم بعضی از کشورها که از لحاظ اقتصادی و صنعتی کاملا توسعه پیدا کردند، کمتر از مثلا ۴ درصد دارند، انجام می دهند. این تصویر فشار مالیاتی بر دهک های مختلف است و ما جزو بیشترین ها هستیم.

مخالفت تمام قد با انحلال ارتش
هم اکنون بخوانید

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما در فشار مالیاتی بر مصرف کنندگان جزو بیشترین اعداد هستیم، نسبت مالیات تحقق یافته از کل تولید به جی دی پی است ما جزو کمترین ها هستیم. در مالیات بر اشخاص حقیقی یکی از کمترین ها در جهان هستیم. یعنی کاری کردیم که برای تولید ما ضرر و زیان زیادی ایجاد بکند.

وی ادامه داد: باید مالیات را از اشخاص حقوقی  کم کنیم، و بیشتر به سمت افراد حقیقی ببریم ، مالیات بر درآمد مد نظر است، مجموعه درآمد مد نظر است. یا مالیات بر مصرف را جایگزین کنیم. یک بخشی از بودجه کشور وابسته به مالیات است. اینکه ما ذره ذره آن نظام جامع مالیاتی را درست کنیم بعدا که این سامانه را به آن وصل کردیم نظام بیمه ای را باید به آن وصل کنیم.

قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: نظام بیمه ای یک نوع دریافت مالیات است. الان ما دو جور سه جور مالیات از مردم می گیریم، مالیات می گیریم  همچنین عوارض شهرداری ها گرفته می شود، اینها به نوعی ترتیب مالیاتی است. این نظام جامع مالیاتی که می گوییم در آن باید عوارض مختلف به یک جا وصل بشود مردم یک جا مالیات پرداخت بکنند.

وی اضافه کرد: سازمان هدفمندی ممکن است مسئول باشد اما پایگاه اطلاعاتی در سازمان مالیاتی است مجموعه اطلاعات به سازمان مالیاتی می آید مجموعه خانوارهای ایرانی بر اساس درآمد هزینه هایشان طبقه بندی می شوند این ۸۵ میلیون نفر ۸۵ میلیون کد دریافت می کنند، یعنی درست است دهک بندی می شوند اما هر خانواده برای خودش موضوعیت پیدا می کند چون درآمد و هزینه هایشان ممکن است با نفر بعدی متفاوت باشد و امسال با سال بعدش هم متفاوت باشد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این کاری است که ما الان انجام می دهیم ما اصلا کاری نداریم طرف درآمد دارد یا نه سرحال است یا نه، مریض بوده یا نه، مجبور است دخترش را عروس کند، هزینه‌هایش افزایش یافته است یا نه. ما امسالش را نسبت به سال قبل در نظر می‌گیریم این کاملا خطا است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره نحوه برخورد نظام مالیاتی با برخی سازمان های عمومی مثل شهرداری‌ها، گفت: ما برای درآمدهای شهرداری ها یک اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی هایی کردیم که آنها مجبور نشوند از محل ساخت و ساز و تراکم فروشی مالیات بگیرند، ولی باید داده هایشان ثبت بشود چون جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی افراد است.

 وی درباره ارز ۴٢٠٠ تومانی نیز گفت: این هم یک چرخه است. شما از یک طرف باید کالاهای اساسی را ارزان قیمت به دست مردم برسانید. خب این را می توانید در مبدا با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام دهید با این نگاه و تصور که این نتایجیش به مردم خواهد رسید. نیت خیر دولت کافیست که نتیجه کار به دست مردم برسد، بدون نیاز به سیستم هوشمند و نظام توزیع مناسب.

قاضی زاده هاشمی افزود: اول انقلاب که ما کوپن می دادیم دست مردم عملا شبکه توزیع درست کرده بودیم. در فضای انقلابی این جواب می داد. مردم الان هم چوب را می خورند هم پیاز را، هم ۳۰ میلیارد دلار از دارایی هایشان می رود و خارج می شود از سیستمشان معلوم نیست کجا می رود! و قوه قضائیه هم مدام باید سلطان بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مثلا هشت نفر در پشتیبانی امور دام تهران بودند و ۱۰ تن گوشت را بردند یک کشور دیگری فروختند. یعنی ما این را بگیریم یا اینکه باید اصل این سیاست را اصلاح کنیم. در برخی موارد پنج یا ۶نرخ داریم، ولی آن طرف باید یک شبکه توزیع کاملا مناسب و هدفمند باشد.

وی همچنین گفت: ما در دولت “سلام” تمام مکانیزم هایی که تعریف کردیم نهادهای مردمی است. یعنی دولت کار تنظیم گری دارد، نهادسازی می کند. چه در مسکن چه در بازار و امثال اینها و معتقدیم دولت باید کاملا خودش را کنار بکشد و پایش را از روی گلوی مردم بردارد. الان دولت مانع خیلی از چیزهاست و ما وقتی واگذار کردیم به برخی جاها مثل گوشت آثارش را دیدیم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: من در فقره مرغ یک داستان تعریف کنم. یکی از این اعضای مهم اتحادیه کشوری مرغ و تخم مرغ به من مراجعه کرد با اسناد و مدارک گفت که در همین وضعی که شما می گویید ما نمی توانیم کاری بکنیم اگر وزارت جهاد کشاورزی اجازه می داد خود ما از اتحادیه هم مرغ تامین می کردیم هم غذایش را تامین می کردیم هم صادر می کردیم هم ارز برای کشور تامین می کردیم و هم بازار کشور را تامین می کردیم و ۳۰ درصد هم کمتر از این نرخی است که الان به مردم ارائه می شود.

وی ادامه داد: دولت “سلام”سه جا حق ورود دارد. مثلا گندم جزو کالاهای استراتژیک است، اینکه ما باید چگونه خرید کنیم؟ با خرید تضمینی؟ در این صورت در خرید مستقیما دخالت می کنیم در حالیکه گندم باید به بورس کالا برود و آنجا فروخته بشود و آنجا قیمت گذاری شود. این قیمت یا بیش از قیمت تضمینی است یا کمتر از آن. اگر بیش از آن است نوش جان تولید کننده ،اگر زیر آن است مابه التفاوت قیمت فروش و قیمت تضمینی را دولت پرداخت می کند. چون دو طرف هم بخش خصوصی هستند طرف خریدار و طرف فروشنده دیگر خاک از آن در نمی آید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: وقتی که نوسان قیمت اتفاق می افتد دارایی های دولت هم افزایش پیدا می کند. حمایت از قدرت خرید هم افزایش پیدا می کند. یعنی ما یک جا در قیمت تضمینی دخالت می کنیم اینجا، اگر اضافه تر شد آن طرف می رویم سهم یارانه ای که به نان و مصرف کننده نهایی می دهیم ممکن است به نانوایی بدهیم برای اینکه قیمت را نگه دارد.

وی افزود: وقتی که سامانه جامع ما نهایی شد به مصرف کننده نهایی می دهیم و جای سوم در تعرفه است برای اینکه از  تولید داخل حمایت کرد. بقیه اش را باید به زنجیره تامین سپرد یعنی کل تولید و توزیع باید دست یک مدیر زنجیره تامین باشد از ابتدا، یعنی مثلا در مورد گندم از بذر و این بذر یا محصول داخل است یا خارج، سایر محصولات نهاده ها است و بعد سفره مردم و این دولت باید تنظیم گر روابط مدیران زنجیره تامین باشد به جای اینکه در اجزای تولید دخالت کند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: وعده دادن به مردم خیلی راحت است، ولی مردم اگر مبنایش را متوجه نشوند فکر می کنند شعار می دهیم. ما نباید حرف را به خاطر سرعت نصف و نیمه بگوییم. قرار است یک کاری برای مردم بشود ان شاءالله.

وی درباره بیکاری نیز گفت: در کتاب دولت “اعتماد”، جداولی را ذکر کردیم که وضعیت شاخص های کلان را کاملا نشان می دهد که طی زمان از سال ۱۳۹۹ که سال طراحی اعتماد نو به نقل از برنامه است تا ۱۴۰۴ ما به ترتیب چه اتفاقاتی می افتد؟ یعنی نرخ بیکاری را چقدر کاهش می دهیم حتی برای اینکه اینها کاملا روشن تر باشد جدول زمانبندی و تعداد پروژه ها را ذکر کردیم که در تورم و غذا و کار و کشاورزی چه کار می کنیم کاملا روشن است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: یک مسئله بیکاری مطلق داریم یک بحث مشاغل ناقص داریم. تومانی بخواهیم بگوییم یعنی کسی که حداقل حقوق وزارت کار را هم دریافت نمی کند. حدود ۹ میلیون نفر می گویند مجموعه این دو عدد است.

وی همچنین تصریح کرد: طراحی که کردیم این است ۴ میلیون شغل جدید ایجاد کنیم و در این مرحله تثبیت شغل انجام می دهیم. از این ۹ میلیون نفر ۵ میلیون و خرده ای نفر مشاغل ناقص هستند و ۳٫۵ تا ۴ میلیون نفر هم فاقدین شغل هستند. نرخ بیکاری که حدود ۱۱٫۵ درصد، ۱۲ درصد این رابرسانیم به ۶ درصد. به خصوص در حوزه های فناورانه چون اصلا مدل اقتصاد ایران باید برود به سمت استارت آپ ها.

۷ دهک جامعه از اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها منتفع می‌شوند
هم اکنون بخوانید

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: ما یک جمعیت ۸۰ میلیونی هستیم در حوزه نیروی کار ما نمی توانیم با نیروی کار بنگلادش، کامبوج و هند رقابت بکنیم چون حجم زیادی نیروی انسانی دارند. در مرز تایلند با یک دلار کار می کند و در کامبوج با ۸۰ سنت در روز کار می کند. نیروی کار در ایران اینطور نیست. ما باید رشد اقتصادی را کجا بگذاریم؟ باید مدل کره انجام دهیم. باید برویم به سمت فناوری که داریم. نیروی انسانی و دانش آن را داریم، هم نخبگان و مدیران خوبی داریم، ما باید پایه توسعه اقتصادی را بر اساس صنایع خلاق استارت آپ ها و توسعه علمی سرمایه گذاری در این حوزه ها بگذاریم. چه بسا حجم اشتغال در برخی از حوزه ها مثل کشاورزی مثل صنعت را باید کاهش بدهیم و به سمت فناوری برویم.

وی ادامه داد: برای اقتصاد دانش بنیان و توسعه خدمات طراحی دو ساله داریم. گفتیم ظرف دو سال با ایجاد مهارت فعلا ما به مدارک افراد کاری نداریم بر اساس مهارت آمدیم تمام شهرهای کشور را مزیت های شغلیشان را احصاء کردیم.

قاضی‌ زاده هاشمی تاکید کرد: وضعیت شغلی شهرستان ها را درآوردیم. سامانه ای خواهد بود که تمام افراد با شغل ثابت و ناقص ثبت نام خواهند کرد. بر اساس آورده و یا داریی که دارند یا محیطی که زندگی می کنند ما به اینها یک شغل پیشنهاد می دهیم. اگر پذیرفتند ما به آنها سه ماه فرصت می دهیم منابع اولیه آن کالای اولیه را برایشان تهیه می کنیم خرید کالاهایشان را هم تضمین می کنیم، در شبکه فروشی که طراحی کردیم تا زمانی که رشد اتفاق می افتد آن مشاغل دانش بنیان رشد می کنند ما ذره ذره باید بتوانیم توزیع تخصصی نیروی انسانی را انجام بدهیم. البته این را باید که بگویم کارخانه تولید نیروی انسانی متخصصمان را باید اصلاح کنیم. باید این امر مبتنی بر راهبردهای رشد کشور باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر پتروپالایش ها و صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنایع معدنی و صنایع تبدیلی کشاورزی باغی را موتور پیشران کشور می گذاریم، باید نیروی انسانی مان را مبتنی بر همین طراحی بکنیم.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: یک مدلی در مدیریت طراحی کردیم به نام مدل شهر کشوری که هر شهرستانی می شود پایتخت، اختیارات طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی اختیارات هیئت وزیران به آن شهرستان تفیض می شود یعنی فرماندار آن شهر می شود صاحب اختیار وزیر جهاد  و وزیر صنعت، بودجه ها هم به جای اینکه دستکاری بشود به صورت شهرستانی و منطقه ای توزیع می شود در اختیار اینها است. تحت نظارت مردم منطقه. یعنی اگر مردم منطقه ناراضی باشند این مدیر عزل خواهد شد. چون حاکمیت مردم که عرض کردم این را پیاده کردیم. در این مدل اختیارات توسعه اشتغال منطقه‌ای مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای شکل می گیرد.

وی درباره اعتماد نو به نقل از برنامه اش برای ساماندهی بازار بورس گفت: بازار سرمایه که غصه پرغصه است بیش از یک سال است که درگیر آن و شرمنده مردم هستم، به خاطر اینکه در روز روشن کلاهبرداری عظیمی شد و جیب مردم زده شد. خیلی پیگیری کردیم. در جریان کارهای بنده و دوستان در مجلس هستید. بازار سرمایه یک مشکلات ساختاری دارد کوچک است اینقدر حجم پول را تحمل نداشت رقابتی در آن وجود نداشت همه  ساختارش دولتی است فعالان اقتصادی اش وابسته به دولت هستند، سیاستگذار دولتی است، مدیر دولتی است و اشخاص حقیقی فعالان حقیقی بازار کاملا بی پناه رها شدند در بازار سرمایه، رانت اطلاعاتی در آن وجود داشت و مسئول حقوقی ماجرا با اینها برخورد نکرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما یک کار فوری را شروع کردیم. همان وعده سه روزه ای که من در این خصوص دادم، وقتی که بر اساس سیاستگذاری غلط سریع بازار سقوط می کند با اصلاح سیاست ها، وقتی می گوییم اصلاح بازار اصلاح بازار یعنی چی؟ یعنی برگشت اعتماد به بازار، ایجاد صف خرید در بازار و روند مثبت در بازار. منظور این است. یعنی دولتی بگوید من می آیم و نهاده های تصمیم گیری را اصلاح می کنم. من کاری می کنم که متخلفین حقوقی بازار که پول مردم را برداشتند رفتند با آنها برخورد بشود.

وی گفت: بررسی کردیم و ۲۰۰ کد حقوقی را به دادگاه معرفی کردیم که اینها منابع مالی را در عرض ۲ ماه بعضی ها در عرض چند روز آخر برداشتند، بردند. یک جا مثل بانک صادرات که ۹ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان این کار را کرده است و اینها را خدمت مقام قضایی ارائه کردیم.

وی اضافه کرد: همه اینها در اختیار دولت است مدیریت دولتی است این بحث، بحث خصوصی سازی ماست متاسفانه خصوصی نشدند جایشان عوض شده عملا مدیرانشان همه دولتی است. آیا رئیس جمهور امکان دستور دادن به اینها را دارد؟ بله چون مدیرانشان در اختیارش است. اینها بیایند این منابع را برگردانند به صندوق تثبیت بازار و با حفظ مالکیت خودشان شروع به فعالیت کنند.

قاضی زاده ادامه داد: حرفمان این است که شما چرا سریع این را خارج می کنید؟ شما یک دفعه رفتید صف خرید درست کردید بعد ناگهان صف فروش درست کردید و این کم کم رونق پیدا بکند، اما کارهای جدی تری در این حوزه می شود انجام داد که کارهای بنیادی تر است در حوزه بازار سرمایه که می شود به آن اشاره کرد.

وی همچنین گفت: خطری که دولت کرد آمد دامنه نوسان را از ۵- کرد به -۲ رساند که بازار طلا و فلان را به هم می ریزد پس اجازه می دهید این اتفاق بیفتد بعد به صورت دستوری مصوبه شورای عالی بورس لغو می شود. بازار سرمایه یک موضوع امنیتی است یا نه؟ اشتغال یک موضوع امنیتی است یا نه؟ سربازی یک موضوع امنیتی است یا نه؟ سربازی همزمان یک موضوع مربوط به اقتصاد هم می شود.

قاضی زاده افزود: وقتی می گوییم که سرباز تخصصی می گیریم به خاطر موضوع استارت آپ هاست. برای اینکه بچه های فنی ما دو سال به محاق می روند. برای اینکه بچه های فنی ما بتوانند در این حوزه کار بکنند. همه موضوعات به هم وصل است. باید به همه شان توجه کرد و پرداخت .

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: چرا موضوعات اصلی کشور لاینحل باقی مانده است؟ آیا دولت های قبل اعتماد نو به نقل از برنامه نداشتند؟ برای اینکه نگاه به آینده نداشتند، برای اینکه خواستند یک کار سریع و موقت انجام بدهند، برای اینکه با مسکن انجام دادند. ما جراح ها معتقد هستیم که مسکن باعث بیماری می شود چون درد را می پوشاند ما نمی فهمیم که این تومور سرطانی زیر را می خورد.

وی درباره نحوه مقابله با فساد نیزخاطرنشان کرد: من در بحث مالیات عرض کردم، ما دنبال نظام جامع شفافیت هستیم. دولت سلام یک نظریه تحت عنوان دولت مردم دارد، یعنی ادغام مردم و دولت. مردم باید عین دولت باشند یعنی باید همه اطلاعات را داشته باشند باید مطالب گفتگو شود با آنها باید عدم انحصار و رانت وجود داشته باشد و عدالت و پاسخگویی باشد. بنابراین ما نیاز به یک نظام جامع شفافیت داریم.

قاضی زاده هاشمی گفت: وقتی با فساد مبارزه می کنیم هم باید با مفسدین مبارزه بکنیم و هم با ساختارهای فساد زا. ساختار فسادزا  ساختار پنهان کار است. ساختار غیر پاسخگو است. ساختار رانتی غارتی است.

قاضی زاده خطاب به ملت ایران خاطرنشان کرد: جوانان شما عزم کردند که مشکلات مزمن را حل کنند با خواست شما، با توجه شما با عنایت شما به لطف الهی محقق خواهد شد و ۳،۴ سال است ما خودمان را برای تحول عظیم آماده می کنیم. دولت “سلام” اولین دولت گام دوم خواهد بود.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =

دکمه بازگشت به بالا