سفیر ایران در بلاروس: اندیشه‌های امام (ره) الهام‌بخش مقاومت در برابر استکبار بود

به گزارش ایسنا، سعید یاری – سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس – در این مراسم گفت: امام راحل مردمی‌ترین و محبوب‌ترین رهبر انقلابی است که دنیا به خود دیده است.

وی امام خمینی را الگو و نماد یک انسان طراز اول دانست و ساده‌زیستی و صادق بودن با مردم خود را به عنوان بارزترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان برشمرد و تاکید کرد که امام به معنای حقیقی، مردم خود را باور داشت.

یاری در ادامه گفت: امام راحل استقلال واقعی و زندگی توأم با عزت و سربلندی را به ایران و ایرانیان ارزانی داشت و تحت رهبری مقتدرانه او بود که ایران بعد از انقلاب ۱۳۵۷ از زیر سلطه و نفوذ آمریکا بیرون آمد و شعار «نه شرقی، نه غربی» به معنای واقعی، سرمشق و راهنمای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

سفیر ایران افزود: با گذشت ۳۲ سال، نام و یاد امام خمینی(ره) در سراسر جهان زنده بوده و قرین استکبار ستیزی و ظلم‌ستیزی است. هیچ نامی به اندازه نام «خمینی»، لرزه بر جان آمریکا و اسرائیل جعلی و غاصب نمی‌اندازد. اندیشه‌های امام راحل همچنان زنده و بالنده است و الهام‌بخش همبستگی جهان اسلام، برادری و اخوت شیعه و سنی و مقاومت در برابر استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی است.

سخنران بعدی این مراسم، آندری ساوینیخ، رئیس کمیسیون بین‌الملل مجلس نمایندگان بلاروس بود که در سخنانی با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره)، شرکت در مراسم گرامیداشت ایشان را افتخار خود دانست و افزود: بزرگترین دستاورد امام برای ملت ایران «استقلال کامل» است.

ساوینیخ در ادامه گفت: حوادث اخیر بلاروس به ما نشان می‌دهد که امام خمینی راه درستی را و برای ثبات ایران انتخاب کرد؛ به همین دلیل ویژگی‌های شخصیتی ایشان ما را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند.

دانشگاه فرهنگیان در نقطه شکوفایی قرار گرفته است
هم اکنون بخوانید

همچنین، محمد العمرانی، سفیر جمهوری عربی سوریه، به عنوان سخنران بعدی مراسم به شخصیت بزرگ و تاریخی امام خمینی(ره) در جهان اشاره کرد و تاثیرات انقلاب اسلامی به رهبری ایشان را بر منطقه و دنیا بی‌بدیل خواند.

سفیر سوریه، تبدیل شدن موضوع فلسطین به موضوع شماره یک جهان اسلام به عنوان مهمترین تاثیر انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام برشمرد و در ادامه با اشاره به روابط استراتژیک سوریه و ایران، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از  سوریه در همه زمینه‌ها، به‌ویژه در جنگی که سوریه بیش از یک دهه است درگیر آن شده، تشکر کرد.

وادیم گیگین، رئیس دانشکده فلسفه و علوم اجتماعی دانشگاه دولتی بلاروس نیز به عنوان سخنران بعدی گفت: غربی‌ها نمی‌توانند خمینی را درک کنند؛ اگر می‌خواهند خمینی را درک کنند، باید مردم ایران را درک کنند و اگر می‌خواهند مردم ایران را درک کنند، باید خمینی را درک کنند.

پروفسور ویکتور شادورسکی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی بلاروس، در سخنرانی خود به تبیین تاثیرات عمیق انقلاب اسلامی ایران به رهبری ایشان بر روابط بین‌الملل پرداخت و گفت: می‌توان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی را اعتراض آشکار “جنوب فقیر” علیه “شمال ثروتمند” و جهان در حال توسعه علیه جهان استعمارگر دانست.

شادورسکی افزود: انتقادات تند و اقدامات اصلی رهبر انقلاب اسلامی علیه ایالات متحده یعنی رهبر غرب بود. دشمن اصلی ایالات متحده یعنی اتحاد جماهیر شوروی نیز به عنوان متحد ایران شناخته نشد و به شدت مورد انتقاد امام خمینی قرار گرفت. خمینی به هیچ‌کدام از پیام‌های تبریک لئونید برژنف دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی پاسخ نداد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش: دست همه کشورهای منطقه را برای برقراری صلح و امنیت می‌فشاریم
هم اکنون بخوانید

حجت الاسلام والمسلمین میرحامد محراب‌اف، معاون مجمع اهل بیت (ع) بلاروس، به عنوان سخنران پایانی مراسم، مجاهدت‌های امام خمینی(ره) برای تشکیل دولتی مبتنی بر ارزش‌های دینی را همانند نوری در تاریکی جهان برشمرد و افزود: امام خمینی(ره) دانشمندی متدین، فیلسوف دینی و سیاستمداری فرزانه بود. ایشان به عنوان رهبر انقلاب بزرگ اسلامی، فقیه بزرگی بود که از عشق و اعتماد مردم برخوردار بود.

در این مراسم که مفتی مسلمانان بلاروس، رئیس کمیسیون بین‌الملل مجلس نمایندگان بلاروس، سفرای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری عربی سوریه، جمهوری بولیواری ونزوئلا، جمهوری کوبا، جمهوری مولداوی و همچنین رئیس و معاون مجمع اهل بیت (ع) بلاروس، معاون و اعضای حزب لیبرال دموکرات بلاروس، رئیس دانشکده فلسفه و علوم اجتماعی دانشگاه دولتی بلاروس، پرفسور شادورسکی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی بلاروس، رئیس هولدینگ “آمکادور” ، مدیر عامل هولدینگ ” ماز ” و مسلمانانی از کشورهای تاجیکستان، لبنان، فلسطین و ایرانیان مقیم بلاروس و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در این کشور برگزار شد، برخی از  سفرا و مقامات حاضر در جلسه در خصوص ابعاد مختلف شخصیتی و تاثیرات افکار و آراء حضرت امام خمینی(ره) سخنرانی کردند.

در این اعتماد نو به نقل از برنامه همچنین کلیپ‌هایی از زندگی حضرت امام خمینی(ره)، ارتحال و مراسم تشییع پیکر ایشان به زبان‌های فارسی و روسی به نمایش درآمد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا