تضییع حق سلامت، دستیابی به عدالت اجتماعی و کار شایسته را به خطر می اندازد

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مجازی وزرای کار جنبش عدم تعهد گفت: نشست حاضر اولین نشست وزرای کار جنبش عدم تعهد پس از بروز بحران کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و از این حیث اهمیت تاریخی دارد. 

وی اظهار کرد: در هیچ دوره‌ای حقانیت نگرانی ها در خصوص مخاطرات یک جانبه‌گرایی و توسعه نابرابر و ناپایدار در جهان با شواهدی اینگونه ملموس، آشکار نشده بود.

شریعتمداری اظهار امیدواری کرد: این نشست بتواند زمینه ساز تحول در نظام همکاری های موجود بین کشورهای عضو این جنبش برای مقابله با چالش‌های پیش رو باشد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دو سال قبل به مناسبت سده سازمان بین‌المللی کار در چنین گردهم آیی و با تصویب بیانیه سطح در مورد آینده کار متعهد شدیم که با محوریت سازمان مذکور، تغییرات آینده کار را با رویکردی انسان محورانه در مسیر تحقق عدالت اجتماعی مدیریت کنیم، اما با فراگیری بحران کووید ۱۹ در جهان آسیب‌پذیری دنیای کار از منظر عدالت اجتماعی در مقابل دیدگان ما آشکارتر شد. 

وی افزود: ما شاهد بودیم که نابرابری های ساختاری چگونه در نتیجه همه گیری کووید ۱۹ موجب افزایش بیکاری،  کاهش درآمد کارگران و افزایش کار غیر رسمی و زیانبار به ویژه در کشورهای در حال توسعه شد. این نابرابری هم اکنون نیز از طریق توزیع و دسترسی نابرابر به واکسن کووید ۱۹ در حال تشکیل و بازتولید شدن است. 

شریعتمداری بیان کرد: به این چالش‌های ساختاری باید اقدامات یکجانبه گرایانه برخی دولت‌ها را در تداوم اعمال محدودیت ها و تحریم‌ها علیه بعضی از کشورها حتی در این شرایط بحرانی افزود و همه این شواهد حکایت از آن دارد که چند جانبه گرایی و همکاری و تعامل بین المللی نه فقط از جانب ساختارها و توسعه نابرابر در جهان، بلکه از سوی قدرت‌های بزرگ اما غیر مسئول نیز در مخاطره قرار گرفته است. 

تاکید وزارت کشور بر تسریع روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستان
هم اکنون بخوانید

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر در ادوار گذشته شاهد بودیم که اقدامات زورگویانه یک جانبه، حق توسعه و کار را به عنوان حقوق مسلم بشر به مخاطره می انداخت، امروز این مخاطره با تبعاتی به مراتب شدیدتر در مورد حق سلامت توسعه پیدا کرده است. 

وی تصریح کرد: حق سلامت یک حق  انسانی جدایی ناپذیر از سایر حقوق است و در ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفته است.

شریعتمداری تصریح کرد: تضییع حق سلامت به هر دلیلی می‌تواند در دستیابی به اهداف توسعه پایدار ، عدالت اجتماعی و کار شایسته را به خطر بیاندازد. راه حل، ارتقای همبستگی جهانی، تقویت چندجانبه‌گرایی و اتکاء به رویکرد انسان محورانه در مورد آینده کار برای طراحی و اجرای استراتژی های احیای جوامع از آثار بحران کووید ۱۹ است.

شریعتمداری افزود: در حال حاضر،کلیدی‌ترین تهدید، تشدید نابرابری های جهانی به واسطه عدم دسترسی برابر به واکسن و بازتوانی کشورهای جهان از آثار اقتصادی بحران کووید ۱۹ است.

وی گفت: جنبش عدم تعهد می تواند با فراهم کردن زمینه ‌های همکاری مؤثرتر و انتقال تجارب در بازسازی کشورهای در حال توسعه ، گام‌های موثری در کاهش این چالش بردارد.

شریعتمداری اظهارکرد: تفاوت ساختار و ویژگی‌های بازار کار در کشورهای در حال توسعه ایجاب می‌کند که با تکیه بر ساز و کار همکاری‌های منطقه‌ای الگوهای بازسازی منطبق بر  شرایط خاص کشورها ، طراحی و  اجرا شود.

وی تاکید کرد: بدون تردید اگر روندهای کنونی بازسازی به همین شکل ادامه یابند با تشدید فزاینده نابرابری‌ها در آینده روبرو خواهیم بود.

افزایش سهمیه امریه هلال‌احمر/ اعطای کسر خدمت سربازی به امدادگران
هم اکنون بخوانید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آنچه این روزها بر مردم مظلوم فلسطین گذشت، بر کسی پوشیده نیست. مشاهده  رنج  و سختی‌هایی که بر این مردم تحمیل می‌شود ، قلب هر انسان آزاده و شرافتمندی را به درد می‌آورد.  

وی گفت: وقتی امنیت ، جان ، مال و دارایی مردم فلسطین آشکارا مورد تضییع و تعدی قرار می‌گیرد ، ناگفته روشن است که چه بر سر فعالیت های اقتصادی، بازار کار و معیشت آنها می آید . در واقع آنچه در فلسطین روی می‌دهد چیزی کمتر از آپارتاید دینی نیست، بنابراین باید اینگونه اعمال ظالمانه انسانی به فوریت خاتمه یافته و حقوق مردم فلسطین و سایر مناطق اشغالی از جمله جولان سوریه برای حیات عزتمندانه به رسمیت شناخته شود. 

بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، شریعتمداری افزود: در پایان، مایل هستم  بر نقش مهم جنبش عدم تعهد در فراهم آوردن بسیج منابع ضروری و اقدام مشترک و مؤثر برای بازسازی انسان محورانه دنیای کار از آثار بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در بین کشورهای در حال توسعه تاکید نمایم و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری های مشترک به منظور پیشبرد بهبود انسان‌محور اعلام می‌کنم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا