آژانس دسترسی فراتر از پادمان نداشته است/ ارسال نامه صالحی به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی


آژانس دسترسی فراتر از پادمان نداشته است/ ارسال نامه صالحی به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

نماینده کشورمان اعلام کرد آنچه که ایران انجام داده است، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین، در واکنش به انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای برجام در ایران، در مصاحبه‌ای گفت: این گزارش در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه شده است.

مدیرکل آژانس در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران به توقف اجرای تعهدات هسته‌ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

غریب آبادی افزود: آنچه که جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است. این گزارش نیز به خوبی مبین اجرای تصمیم ۲۳ فوریه ایران است. در این گزارش آمده است، آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع آوری شده بوسیله تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است؛ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران پروتکل الحاقی را اجراء نکرده است و همچنین اظهارنامه‌های خود در این رابطه را به‌روزرسانی نکرده است.

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت‌ها و اماکن ایران نبوده است؛ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران کد اصلاحی ۱/۳ را اجراء نکرده است؛ آژانس قادر نبوده است تا دسترسی روزانه از فردو و نطنز انجام دهد؛ ایران موجودی آب سنگین و تولید آب سنگین را به اطلاع آژانس نرسانده و به آژانس نیز اجازه نداده است تا بر ذخایر و میزان تولیدی آب سنگین نظارت نماید.

پاسخ رییس هیات اعزامی پارلمانی ایران به ادعاهای واهی نماینده غیرمنتخب یمنی
هم اکنون بخوانید

ایران به انجام برخی فعالیت‌های غنی سازی در مغایرت با اعتماد نو به نقل از برنامه بلندمدت غنی سازی خود، که در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به آژانس ارائه شده است، ادامه داده است؛ آژانس به اطلاعات مربوط به سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های آن‌ها در انبار دسترسی نداشته است؛ آژانس به اطلاعات مربوط به خروج ماشین‌های آی. آر ۱ از انبار برای جایگزینی با ماشین‌های معیوب دسترسی نداشته است؛ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران اظهارنامه‌های مربوطه به تولید و موجودی روتور‌های سانتریفیوژ و بیلوز را ارائه نکرده و همچنین به آژانس اجازه راستی آزمایی از این اقدام را نداده است.

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس قادر نبوده راستی آزمایی نماید که آیا ایران ماشین‌های جدید آی. آر ۱ را برای جایگزینی با ماشین‌های معیوب تولید کرده است یا نه؛ آژانس قادر به راستی آزمایی مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نبوده است و آنچه که در این گزارش در این مورد اعلام شده، بر اساس برآورد‌هاست؛ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس به اطلاعات مهر و موم الکترونیک و سامانه‌های نظارتی غنی سازی دسترسی نداشته است؛ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، هیچ اطلاعاتی یا دسترسی به اقدامات نظارتی در رابطه با انتقال UOC به یو. اف.۶ برای آژانس فراهم نشده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان، تصریح کرد: آمار و ارقامی که در این گزارش درباره نصب ماشین‌ها و یا ذخایر اورانیوم غنی شده آمده است، یا بر اساس برآورد‌های آژانس بوده و یا اینکه در چارچوب راستی آزمایی‌های پادمانی حاصل شده است و ارتباطی با اقدامات فراپادمانی ندارد.

ارسال نامه صالحی به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

تسلیت ظریف به محمود نیلی احمدآبادی
هم اکنون بخوانید

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، از ارسال نامه دکتر علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

غریب آبادی افزود: در این نامه که در واقع پاسخ به نامه هفته قبل آقای گروسی می‌باشد و بخش کوتاهی از آن در گزارش اخیر مدیرکل آژانس نیز آمده، به گفتگوی تلفنی دو طرف درباره سرنوشت تفاهم فنی مشترک که در سوم خردادماه منقضی گردید، اشاره شد و آمده است: همانگونه که گفتم، ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفتگو‌های فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه دهد.

نماینده ایران همچنین گفت که این نامه به تعاملات موجود میان ایران و آژانس در حوزه پادمان نیز پرداخته و در آن آمده است: ایران تاکنون حداکثر تلاش خود را در همکاری با آژانس به شیوه‌ای محتوایی و با ارائه توضیحات و پاسخ‌های ضروری بعمل آورده است. ما از آمادگی آژانس برای تعامل فعالانه و متمرکز با ایران با هدف حل و فصل چند موضوع پادمانی، بدون تاخیر، استقبال می‌کنیم و به شکل جدی انتظار داریم که این تعامل متقابل، به زودی منجر به نتیجه عملی در این زمینه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا