ارائه تسهیلات کم‌بهره برای فعالان فرش‌بافی در روستاها

فرحناز رافع امروز شنبه (۸خردادماه) در جلسه‌ای که با حضور رییس مرکز فرش ایران و معاونت سازمان صمت کردستان و تولیدکنندگان فرش بیجار برگزار شد؛ به مورد غفلت واقع شدن این صنعت اشاره و اظهار کرد: چندین سال است که این هنر و صنعت از طرف دولت و مردم مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی به تشریح اقدامات اخیر مرکز ملی فرش ایران پرداخت و گفت: ستاد راهبری فرش دستبافت را با هدف اقرار گرفتن بخش دولتی و خصوصی کنار هم راه‌اندازی کردیم و در کنار این ستاد کمیسیون های تخصصی را تشکیل دادیم تا بتوانیم در عرصه بین المللی خودمان را برای انقلاب صنعتی چهارم آماده کنیم.

رافع افزود: این ستاد راهی است که مشکلات بخش خصوصی به گوش مسئولان دولتی برسد.

رییس مرکز ملی فرش ایران به طراحی شناسنامه فرش دست‌بافت اشاره و بیان کرد: پیش از طراحی شناسنامه، آیین نامه ۱۴ در هیئت دولت مصوب شد تا از تخلفات حوزه فرش‌ دست‌بافت جلوگیری شود و شیوه برخورد با متخلفان مشخص شد؛ در این آیین نامه گواهی اصالتی برای فرش‌ها طراحی و علامت تاییدیه بین المللی از سازمان مالکیت معنوی جهانی با هدف حمایت از هنرمندان اخذ شد.

وی افزود: تمامی تولیدکنندگان را تشویق می کنیم که نشان تجاری را بگیرند تا بتوانند برندسازی کنند و دفاتر کارگزاری فرش دست‌بافت با نظارت مرکز ملی فرش ایران راه‌اندازی خواهدشد.

رافع به حذف تمدید مهارت کارت قالی‌بافان کار اشاره کرد و گفت: این موضوع با طی مسیر طولانی به سرانجام رسید، قالیبافی که یکبار امتحان می‌دهد و کارت مهارت را اخذ می‌کند نیازی به امتحان مجدد سالانه ندارد.

وی اظهار کرد: در حوزه فرش دست‌بافت بیش از شش سال بود که تسهیلاتی نداشتیم و اکنون دو ردیف بودجه داریم که حوزه مهم آن مربوط به تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است.

جدیدترین قیمت میوه‌های نوبرانه+ جدول
هم اکنون بخوانید

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در زمینه زنجیره ارزش فرش دست‌بافت آماده دریافت هرگونه طرحی از قبیل پرورش و اصلاح نژاد دام، شست‌وشو، چینش دام و ریسندگی هستیم تا تسهیلات چهار، شش و هشت درصد در حوزه صنعتی روستایی پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه در بیجار هنر فرشبافی وجود دارد بیان کرد: بیجار در اقتصاد فرش درست عمل نکرده و این موضوع نیاز به زنجیره تامین مواد اولیه و کارگاه های متمرکز دارد؛ در ایجاد کارگاه‌های متمرکز و مجتمع‌های قالیبافی به منظور تشویق و ترغیب جوانان آماده کمک‌رسانی هستیم ضمناً تسهیلات ۱۸ درصدی برای مشاغل خانگی و کارگاه های غیرمتمرکز در نظر گرفتیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران به اهدای کارت هنرمندی به قالیبافان در سامانه جامع فرش دست‌بافت اشاره کرد و گفت: قالیبافی هنر است و اثری خلق می‌کند که شخص دیگری قادر به خلق آن نیست و بنا داریم به قالیبافان کارت هنرمندی اهدا کنیم.

رافع در پایان به قدمت دیرین فرش‌بافی در ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم در این جلسه با خرد جمعی بتوانیم هنرصنعت فرش به شکوفاشدن این حوزه کمک کنیم.

علی‌اکبر ورمقانی فرماندار شهرستان بیجار گفت: با توجه به شغل دامداری که از گذشته در بیجار وجود داشته، فرش دست‌بافت آهنین بیجار همواره باعث افتخار این شهرستان بوده و با این حال سال های گذشته مشکلاتی در این حوزه وجود داشته و بخشی از آن حل شده اما تولیدکنندگان کماکان انتظاراتی دارند که به حق است.

ورمقانی به گله‌مندی‌های تولیدکنندگان اشاره و عنوان کرد: یکی از گلایه‌ها مربوط به بیمه فرش‌بافان است که در مقطعی خوب انجام شد اما هم‌اکنون وضعیت خوبی ندارد، صادرات بحث دیگری است که دچار مشکل است؛ خوشبختانه افراد با انگیزه ای در فرش بافی حضور دارند اما مثل گذشته این هنر در تمامی خانه‌ها وجود ندارد با این حال باید برای نسل جوان انگیزه ای ایجاد شود که با آموزش این هنر و صنعت رشد پیدا کند. 

جزییات 12 پروژه ارتقاء کیفیت سوخت/ 35 درصد سوخت کشور استاندارد یورو 4 و 5 دارد
هم اکنون بخوانید

وی افزود: اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی برای ایجاد موزه ملی فرش بیجار با متراژ ۱۲ هزار مترمربع در کنار کمربندی حرکت خوبی بود که انجام شد، دو سال از قطعی شدن آن می‌گذرد و اعتبار سال اول صرف جواز و پروانه ساخت شد و در سال دوم شروع به اجرای فونداسیون شد؛ هر ساله اعتباری در شورای اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی به این موزه اختصاص داده می‌شود و امیدواریم با توجه به انتظار مردم بتوانیم موزه فرش را به نتیجه برسانیم.
بختیار خلیقی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با علم به اینکه شهرستان بیجار قطب فرش‌بافی در غرب کشور است به همراه رییس مرکز فرش ایران به بیجار سفر کردیم.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های استاندار کردستان امیدواریم دو برند فرش دست‌بافت در استان کردستان ثبت جهانی شوند.

خلیقی اظهار کرد: در استان کردستان ۱۸۰ هزارمترمربع فرش بافته می‌شود که ۹۰ هزار نفر بافنده فرش داریم که ۷۰ درصد آن بانوان هستند.

وی به تشریح وضعیت بیمه قالیبافان پرداخت و عنوان کرد: از مجموع ۹۰ هزار بافنده، ۱۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که هفت هزار نفر آنان فرش دست‌بافت است و مابقی آن مربوط به صنایع دستی است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: امیدواریم با توجه به نامه‌نگاری‌های استاندار کردستان در جریان سفر معاون اول رئیس جمهور ۱۰ هزار نفر بافنده جدید با اعتبار ۴۷ میلیارد تومان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا