ریش‌سفیدان افغان، میانجی آتش‌بس طالبان و دولت افغانستان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، توقف یک ماه خصومت‌ها در ولسوالی علینگار واقع در ولایت لغمان که به سختی از خشونت‌ها آسیب دیده است، برقرار شد تا کشاورزان محلی بتوانند گندم برداشت کرده و محصلان هم در آزمون‌های سالانه شرکت کنند.

یکی از سکنه علینگار چهارشنبه به رویترز گفت: آتش‌بس مساله‌ای است که قدرتمندترین کشورهای جهان برای برقراری آن در افغانستان تلاش کردند اما متاسفانه به آن نرسیدند.

بزرگان قبایل عریضه‌ای را تهیه کردند و بعد دو مقام محلی از طالبان و دو مقام دولت افغانستان آن را به امضا رساندند. یک نسخه از این عریضه به دست رویترز رسیده است. از زمان آغاز آتش‌بس در علینگار از روز سه‌شنبه هیچ خبری مبنی بر وقوع درگیری گزارش نشده است و این در حالیست که درگیری در نقاط دیگر ولایت لغمان ادامه دارد.

این آتش‌بس که تا ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) ادامه خواهد یافت، اولین توافق از این دست در دوران جنگ نیست اما در برهه زمانی حساسی به دست آمده است. درگیری‌ها در سراسر این کشور در پی اطلاعیه واشنگتن مبنی بر خروج بدون پیش‌شرط نظامیان آمریکایی تا سپتامبر افزایش یافته است.  

چندین کشور غربی و چندین کشور منطقه‌ای بانفوذ تاکنون نتوانسته‌اند طالبان را به توقف درگیری با نیروهای افغان برای بلند مدت راضی کنند، این در حالی است که بارها برای مذاکره تلاش شده است.

یکی از ریش سفیدان علینگار می‌گوید، کشاورزان بابت درگیری‌ها تا یک سال دیگر هم با از دست دادن گندم آماده برداشت مواجه بودند. در سال‌های قبل دسته دسته گندم با اصابت گلوله و خمپاره به زمین‌های کشاورزی به خاکستر تبدیل شد.

ترامپ به تماشای کشتی "باورنکردنی" سومو نشست
هم اکنون بخوانید

او می‌گوید: دهقانان برای بدست آوردن نتیجه زحمت خود آماده می‌شدند و طالبان و نیروهای افغان دست به ماشه می‌شدند و به دنبال کوچکترین بهانه برای شلیک به یکدیگر بودند.

کشاورزان این منطقه از ۲۲ مه برداشت گندم را آغاز می‌کنند. یکی از اعضای هیاتی که با دو طرف گفت‌وگو داشت، به رویترز گفت که این آتش‌بس همچنین موجب شد تا هزاران محصل از امتحاناتشان جا نمانند. به گفته او، محلی‌ها از این دستاورد بسیار شادمان هستند زیرا باور دارند که این می‌تواند نمونه خوبی برای دستیابی به آتش‌بس در سراسر افغانستان از طریق “درستی و صداقت” بزرگان قبایل باشد.

اسدالله دولتزی، سخنگوی فرماندار ولایت لغمان گفت، دولت در حال همکاری با بزرگان قبایل محلی و علماست تا این آتش‌بس را به مناطق دیگر هم گسترش بدهد. دولت محلی برای دستیابی به آتش‌بس دائم تلاش می‌کند، حتی اگر در سطح یک روستا، ولسوالی یا ولایت باشد. آتش‌بس اکنون در مرکز ولایت لغمان هم برقرار است.

سخنگوی طالبان به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداده است، اما یک منبع درون این گروه گفت که طالبان با این تدابیر موافقت کرده و آن را تعامل با محلی‌ها می‌داند نه دولت.

براساس توافق یک برگی که به امضای مقام‌های دولت محلی، ارتش و طالبان رسیده است، تصریح شد که هر دو طرف به مناطقی که قبلاً در آن محدود بوده‌اند، محدود بمانند و در جریان آتش‌بس هیچگونه تحرک و عملیاتی انجام نخواهند داد. هر دو طرف باید مشکلات قبایل را مورد توجه قرار دهند و در حل آنها کمک کنند. هر طرف موارد فوق را نقض کند، از دید قبیله مقصر خواهد بود.

ادامه سرکوب و بازداشت فعالان سیاسی در رام‌الله به رغم قتل نزار بنات
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 17 =

دکمه بازگشت به بالا