خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۹ اردیبهشت

به گزارش ایسنا جلسه علنی مجلس  به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها، طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی و … در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه، نمایندگان مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در خصوص لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را بررسی کردند اما به دلیل ابهامات موجود، مجددا این لایحه را به کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها ارجاع دادند.

محمد باقر قالیباف در جریان بررسی این لایحه تصریح کرد: شورای نگهبان ایرادات و ابهامات کلی را به این لایحه وارد دانسته و وارد سایر جزئیات نشده است اما خود کمیسیون مجددا برخی از مواد را بررسی کرده است. بهتر است مجددا این لایحه به کمیسیون باز گردد و ابهامات پیش آمده مرتفع گردد. امروز وظایف و اختیارات شهرداری ها یک معضل جدی در سطح کشور است که باید در بررسی این لایحه توجه بیشتری به آن شود.

گزارش نهایی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد بررسی عملکرد استانداری خوزستان (در اجرای ماده(۲۳۴) آیین نامه داخلی مجلس هم در دستورکار قرار گرفت و نمایندگان با ارجاع آن به قوه قضائیه موافقت کردند.

همچنین تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص در این رابطه گفت: بعد از چهار سال از زلزله کرمانشاه هنوز عده ای در کانکس زندگی می کنند، اعتبارات زلزله چقدر بود و چقدر هزینه شده؟ ابهامات جدی در این زمینه و عملکرد مدیران استان وجود دارد.

ناطقین مجلس

محفوظی: آبادان و خرمشهر همچنان در وضع جنگ زدگی است

حسین زاده بحرینی: برای نجات اقتصاد ایران باید بند ناف بانک مرکزی را از دولت قطع کرد

انتقادات نماینده بندر انزلی از عملکرد مجلس در یک سال اخیر

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: حقوق سربازان مثل پرسنل واقعی داده شود

صهیونیست‌ها پشت حوادث اخیر عراق قرار دارند
هم اکنون بخوانید

***

در ادامه جلسه علنی، ایرادات شورای نگهبان در لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان آن را  اصلاح کردند.

لایحه موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه که از شورای نگهبان به مجلس اعاده شده در دستور کار  قرار ‌گرفت و نمایندگان مجلس با اصرار بر مصوبه پیشین خود، آن را به مجمع تشخیص ارجاع کردند.

لایحه پروتکل اصلاح موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه جهت معاضدت در پرونده‌های مدنی و جزایی هم که از شورای نگهبان به مجلس اعاده شده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

نمایندگان همچنین لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل را تصویب کردند.

در ادامه گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل را بررسی و کلیات و جزییات آن را به تصویب مجلس رسید.

در ادامه جلسه علنی،‌ نمایندگان گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی را بررسی کرده و در نهایت کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

پس از تصویب کلیات این طرح، رییس مجلس تاکید کرد: طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی با پایان دادن به نابسامانی‌ها در حوزه کشاورزی در تاریخ مجلس یازدهم ثبت خواهد شد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه هم با انتقاد از مخالفت نماینده دولت با کلیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی تاکید کرد که این طرح یکی از بهترین اقدامات در حوزه تامین امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود.

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه چند وقت گذشته ما شاهد آشفتگی فاجعه‌باری در بخش تامین مرغ بودیم، اما مجلس به کمک حل مشکل آمد، گفت: مجلس شورای اسلامی حق دارد در عموم مسائل قانون جامعی وضع کند تا مشکلات مردم حل شود. این طرح نیز اقدام بزرگی در حوزه تامین امنیت غذایی کشور می‌باشد.

امضای رئیس جمهور آمریکا قابل اتکا نیست/ شرط بازگشت آمریکا به برجام،لغو تحریم‌هاست
هم اکنون بخوانید

یک فوریت لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت هم در جلسه امروز به تصویب نمایندگان رسید.

علی فرهادی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری در توضیح تقاضای دولت برای تصویب یک فوریت لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت اظهار کرد: این لایحه قضایی به همت قوه قضاییه تهیه و تصویب شده و درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این بوده که یک فوریت این لایحه را تصویب کنند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

ماموریت قالیباف به کمیسیون‌های بهداشت و اصل ۹۰ برای پیگیری ضرب و شتم یک پایگاه خبری

انتقاد نصیرایی از افزایش قیمت کالاها

نماینده جاجرم: دولت هر چه سریعتر نسبت به ارزیابی و جبران خسارات مناطق زلزله زده اقدام کند

تاکید یک نماینده مجلس بر توجه جدی به مطالبات معلمان کشور

میرتاج‌الدینی: هیات نظارت بر مصوبات مجمع تشخیص نباید قانونگذاری کند

صباغیان: موافقان و مخالفان در مجلس حق اظهار نظر دارند

انتقاد نماینده اهواز از دستورالعمل صرفه جویی ۲۵ درصدی برق در استان خوزستان

خاتمی: مجلس مذاکرات برجام را پیگیری کند

دنیامالی: وزارتخانه های کشاورزی و نیرو توجه ویژه ای به موضوع خشکسالی داشته باشند

صالحی: هیات نظارت پرونده کاندیداهای شوراها را به دقت بررسی کند

تذکر عسگری به وزیر کشور برای پیشگیری از «کمبود تعرفه اخذ رای»

پژمانفر: نمایندگان دو هفته فرصت ارائه پیشنهادات درباره طرح بانکداری اسلامی دارند

آریان‌پور: تضمین مذاکرات وین چیست؟

***

۲۰۵ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور از عملکرد بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت انتقاد کرده و ضمن تأکید بر صنعت هیدروکربوری به ضرورت اولویت بخشی توسعه‌ای به میادین مشترک نفت و گاز تأکید کردند.

در پایان سیدناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رییسه مجلس هم از اعلام وصول سوال نمایندگان از ۵ وزیر خبر داد و علی کریمی فیروزجائی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا