مدارک ۴۰ داوطلب طبق مصوبه شورای نگهبان بود / در انتخابات ریاست‌جمهوری واژه‌ای به نام «ردصلاحیت» نداریم


مدارک ۴۰ داوطلب طبق مصوبه شورای نگهبان بود / در انتخابات ریاست‌جمهوری واژه‌ای به نام «ردصلاحیت» نداریم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مدارک حدود ۴۰ نفر از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بر مصوبه اخیر شورای نگهبان منطبق بود.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری امروز ۲۶ اردیبهشت ماه در اعتماد نو به نقل از برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور  عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بررسی شد.

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه امروز مدارک از وزارت کشور برای ما ارسال شد گفت: فردا اولین جلسه شورای نگهبان را خواهیم داشت، در دوره گذشته بیش از هزار و ۶۰۰ نفر ثبت‌نام داشتند، اگر مصوبه اخیر شورای نگهبان نبود الان چیزی در حدود ۳ هزار نفر ممکن بود ثبت‌نام بی‌رویه داشته باشند که خوشبختانه مصوبه اخیر شورای نگهبان موثر واقع شد.

وی با اشاره به اینکه ۵۹۲ نفر طبق ضوابط و آیین نامه اقدام به ثبت نام کردند افزود: این تعداد به وزارت کشور مراجعه کردند لذا حدود ۴۰ نفر هستند که از جهت مدارکی که منطبق با مصوبه باشد مدارک‌شان را ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است کسی نقص مدارک داشته باشد و یا فرصت گرفته باشد تا مدارکش را تکمیل کند گفت: اگر کسی مراجعه کرده و هیچ مدرکی ارائه نداده دیگر برای ما موضوعیت ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: تلاش ما بر این است که در فرصت پنج روز کاری بررسی صلاحیت‌ها انجام شود و زودتر بتوانیم نتایج را اعلام کنیم، ولی اگر شرایط به گونه‌ای باشد که نیازمند بررسی بیشتر باشیم زمان را تمدید می‌کنیم، فرایند تبلیغات از ۷ خرداد به مدت ۲۰ روز شروع خواهد شد.

کدخدایی با اشاره به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری اصولاً رد صلاحیت طبق قانون نداریم بلکه احراز صلاحیت داریم عنوان کرد: یعنی افراد باید واجد شرایط باشند تا بتوانند اعضای شورای نگهبان آن‌ها را برای پست مهم ریاست جمهوری احراز کند.

وی با اشاره به اینکه ما نسبت به افرادی که صلاحیت نداشته باشد هیچ گونه اظهار نظری نمی‌کنیم ادامه داد: افرادی که واجد شرایط باشند را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و نسبت به بقیه افراد ساکت هستیم، ما اعلام کردیم کسانی که واجد شرایط نیستند حضور پیدا نکنند و از طرف دیگر هم اصرار داشتم کسانی که توانمند هستند حضور داشته باشند و در ثبت نام‌ها سلیق سیاسی مختلف حضور داشتند و امیدواریم که در نهایت امر این موضوع ادامه پیدا کند و همه بتوانند نامزد موردنظرشان را انتخاب کنند.

باید همچنان ⁧‫صلح‌طلب‬⁩ اما ⁧‫قوی‬⁩ و ⁧‫بازدارنده‬⁩ در کنار هم باشیم
هم اکنون بخوانید

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ملاک و معیار ما قانون اساسی و شرایطی است که در قانون اساسی گنجانده شده، آنچه که در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده، با آنچه که در مصوبه شورای نگهبان بر اساس این سیاست‌ها اعلام شده را انجام می‌دهیم، هیچگونه حدس و گمانی نمی‌توانیم داشته باشیم، پیش بینی و پیشگویی‌ها هیچگونه اعتباری ندارد.

وی با اشاره به اینکه مردم نباید به گمانه‌زنی‌های فضای مجازی توجه کنند لذا باید مردم خودشان تشخیص بدهند که چه کسی اصلح است گفت: انتظار داریم که صحبت‌های نامزد‌ها فریبنده نباشد.

کدخدایی با اشاره به اینکه ما به هیچ وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تایید خواهند شد اظهار کرد: شورای نگهبان بر مبنای نظارت موثر، طبیعتاً باید بر تبلیغات هم نظارت کند. در انتخابات مجلس تبلیغات را رصد می‌کردیم، اما در انتخابات ریاست جمهوری، چنین رویه‌ای نبوده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته این به معنای آن نیست کاندیدا‌ها پشت تریبون رفته و هر چه می‌خواهند بگویند، در مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل بررسی موردنظر است البته ارزیابی مدیریت فرد هم، مهم است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت نام‌ها ارائه کند، یک گام به جلو بود.

وی ادامه داد: ردصلاحیت به مفهومی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی است اینجا نیست، اصلا این واژه را ما در انتخابات ریاست جمهوری نداریم، اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی این واژه وجود دارد.

کدخدایی افزود: این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد، اما رجل مذهبی نباشد یا رجل مذهبی باشد، اما رجل سیاسی نباشد، این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد.

تشکر و قدردانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین از رهبر معظم انقلاب
هم اکنون بخوانید

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی گفت: در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس نکردم که علایق سیاسی اعضای شورای نگهبان دخیل بوده باشد.

وی افزود: ما سقف مشخصی برای تاییدصلاحیت‌ها نداریم و اگر تعداد زیادی هم شرایط لازم را داشته باشند، ما اعلام می‌کنیم، قانون از ما خواسته شرایط قانونی را مدنظر قرار دهیم و ما بدون هیچ ملاحظه‌ی مرّ قانون را رعایت می‌کنیم.

کدخدایی با اشاره به اینکه در انتخابات مجلس، صلاحیت نمایندگان فعلی را دوباره بررسی می‌کنیم اظهار کرد: صلاحیت افراد در انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان برای همان یک دوره است، در دوره بعدی وضعیت افراد دوباره باید بررسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: فردی که می‌داند چند بار ثبت نام کرده و مدارک مستندی وجود دارد که صلاحیت آن تایید نشده، وقتی می‌داند که در شرایط خودش هیچ تغییری ایجاد نشده طبیعتاً ثبت‌نام نکنند بهتر است.

وی افزود: به هر میزان که پرونده‌ها آماده باشد بررسی و ارزیابی‌های لازم انجام می‌شود و در نهایت نتایج را اعلام می‌کنیم، برای تایید صلاحیت افراد ۷ رای اعضای شورای نگهبان را لازم داریم، اگر ۶ رای و یا کمتر باشد احراز نشده تلقی می‌شود.

کدخدایی با تاکید بر اینکه تبلیغات کاندیدا‌ها باید دارای وعده‌های صحیح و کارآمدی باشد و فریبنده نباشد عنوان کرد: از بین شروط احراز صلاحیت داوطلبان، ۴ شرط اهمیت بیشتری دارند لذا مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی – مذهبی بودن همتراز و دارای بالاترین اهمیت هستند.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا