برای تولد خالق «پاتال» و به یاد آرزوهای کوچک‌مان

به گزارش ایسنا، ۲۴ اردیبهشت ما سالروز تولد کامبیز صمیمی مفخم است. عمرش به این دنیا کوتاه ولی پرثمر بود.

ما نسل خوشبختی بودیم. گرچه اسباب بازی‌های آنچنانی و گوشی‌های هوشمند و تبلت نداشتیم، ولی دوره کودکی‌مان فیلم‌هایی مناسب گروه سنی‌مان در سینما ساخته می‌شد. ما با دیدن همان فیلم‌ها محو جاوی سینما شدیم و کامبیز صمیمی مفخم یکی از همان‌ها بود که هم دنیای کودکی‌مان را رنگین کرد و هم ما را با جادوی پرده نقره‌ای آشنا ساخت.

کامبیز صمیمی مفخم زاده ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۳۱ است. یکی از دانش‌آموختگان نمایش عروسکی در دانشکده هنرهای دراماتیک  و کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی‌ از مجتمع دانشگاهی هنر و یکی از هنرمندان تاثیرگذار در تئاتر عروسکی و تئاتر کودک است.

او که اوایل دهه در گروه تئاتر۵۰ وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد ، جزو فعالان تئاتر در دوران طلایی کانون است.

صمیمی مفخم در سال‌های فعالیت خود به عنوان بازیگر، طراح صحنه و لباس، طراح و سازنده عروسک و صداپیشه در کانون پرورش فکری و دیگر فضاهای تئاتری و سینمایی خوش درخشید. او در همان دوره دو نمایش «داستان خرس کوچک» و «چشم در برابر چشم» را به عنوان کارگردان در کانون پرورش فکری روی صحنه برد. به واسطه اجرای نمایش برای کودکان با تریلر کانون به شهرهای مختلفی سفر کرد وبرای تماشاگران کودک در بسیاری از شهرهای ایران، به اجرای نمایش پرداخت. همچنانکه در کشورهای دیگر هم روی صحنه رفت.

اما همه فعالیت او به اجرای نمایش و خلق اثر هنری محدود نشد و در آموزش هنرجویان و مربیان کانون هم بسیار کوشا بود.

بازیگران «خورشید کاروان» معرفی شدند
هم اکنون بخوانید

آموزش هنرجویان نوجوان از دیگر خدمات او به شمار می‌آید. هنرجویانی که در کتابخانه‌های مختلف کانون آموزش می‌دیدند و توانستند نمایش‌هایی را زیر نظر مربیان خود آماده اجرا کنند.

او علاوه بر آموزش هنرجویان و مربیان کانون، از استادان فعال تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده سینما تئاتر هم بود.

ما گرچه نمایش‌های درخشان آن دوره را روی صحنه ندیدیم، ولی در عوض با دیدن فیلم‌هایی مانند «پاتال و آرزوهای کوچک»،«گلنار» ، «شهر موش‌ها» ،«الو الو من جوجوام»، «دزد عروسک‌ها» و … این لذت را چشیدیم و کامبیز صمیمی مفخم در ساخت تمام این آثار سهم داشت. در اغلب این آثار طراحی صحنه و لباس را بر عهده داشت. برای بعضی عروسک، طراحی کرد  و در برخی دیگر به عنوان بازیگردان عروسک یا مدیر هنری حضور داشت.

کارگردانی مجموعه‌هایی مانند «السون ولسون» ، «داداش و باباش» در «آقای مبادا»، «گنجشکک اشی مشی» و مشارکت در ساخت مجموعه«مدرسه موش‌ها» … بخشی از فعالیت‌های پرشمار او در تلویزیون به شمار می‌آید.    

این هنرمند گویی می‌دانست که زندگی، فرصت چندانی به او نمی‌دهد و این گونه بود که در همان ۴۵ سالی که از خدا عمر گرفت، آثار بسیار بر جای گذاشت تا جایی که گفته می‌شود در ساخت بیش از ۳۰۰ پروژه تلویزیونی مشارکت داشته است.  

جوان‌تر از آن بود که برایش بزرگداشتی برگزار کنند. با این همه وقتی دی ماه سال ۱۳۷۶ در سن ۴۵ سالگی،  با رفتن غیرمنتظره‌اش، دوستان خود را شگفت‌زده و غم‌زده کرد، آنان تلاش کردند تا یاد و خاطره‌اش را زنده نگه دارند و این چنین بود که هفتمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی را به نام او برگزار کردند.

تجربه شکست‌خورده سینمای ایران در ساخت کوروش بزرگ
هم اکنون بخوانید

سال ۱۳۸۵ هم جمعی از دوستانش از جمله حمید جبلی و ایرج طهماسب، به دعوت دانشکده هنرهای زیبا در این دانشکده حضور پیدا کردند تا یکی از سالن‌های دانشکده به نام استاد کامبیز صمیمی مفخم نامگذاری شود.

در این سال‌ها هم عادل بزدوده دیگر هنرمند فعال تئاتر و تئاتر عروسکی نمایش‌هایی همچون «جادوگران نیمه شب» و «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را به یاد او و با بهره گیری از عروسک‌هایی که صمیمی مفخم برای این آثار طراحی کرده بود، در کانون پرورش فکری باز تولید کرده است.

دی ماه سال ۱۳۷۶  کامبیز صمیمی مفخم برای همیشه چشمانش را بر این دنیا با همه عروسک‌های رنگارنگش بست و در بهشت زهرا آرام گرفت.

او که همسر هنگامه مفید است، از مرداد ماه سال گذشته مهمانی در کنار خود دارد؛ بهمن مفید برادر همسرش، مرداد پارسال درگذشت و در مزار صمیمی مفخم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا