گفت‌وگوهای تهران – ریاض؛ گامی مهم برای حل و فصل بسیاری از منازعات

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی خود از گفت‌وگوهایی میان ایران و عربستان، اظهارکرد: هرگونه تغییر و تحول در ایالات متحده آمریکا در ریاض هم انعکاسی بر جای می گذارد در واقع عربستان در پیوستگی کامل با سیاست های آمریکا حرکت می‌کند.

وی افزود: بن سلمان هم اکنون در وضعیت گذار احتمالی در دوران پس از ملک سلمان قرار دارد و در درون کاخ ریاض هم تنش هایی وجود دارد برای این دوره انتقالی . در حالی که محمد بن سلمان در نسل جدید حکام عربستان است که نگرش مدرن تری را دنبال می‌کند و تلاش دارد با آمریکا در ارتباط باشد.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: از طرفی بایدن هم تلاش می کند تا یک اعتماد نو به نقل از برنامه نئولیبرالیسم تدافعی در مسیرهای تهران، ریاض، تل آویو و آنکارا داشته باشد که هزینه های کمتری را بپردازد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: این که فکر می کنیم با شروع مذاکرات ایران و عربستان همه مسائل تهران –ریاض حل خواهد شد نگرش زود باورانه ای است اگرچه می تواند این مذاکرات گامهای مهمی در جهت حل و فصل بسیاری از منازعات را شکل دهد.

مطهرنیا همچنین بیان کرد: رقابت بین ایران و عربستان استراتژیک است و با توجه به جهت گیری انقلابی تهران و تحریم های فلج کننده ای که ترامپ اعمال کرد طبیعتا عربستان ارزیابی دقیقی از آینده ایران ندارد و لذا محتاطانه برخورد می کند.

وی ادامه داد: از طرفی درتهران هم مذاکرات با عربستان و آمریکا، رقبا و دشمنان جدی دارد از یک سو رقبایی هستند که حل و فصل این مسائل در دوران روحانی را به نفع جریان سیاسی خود می دانند از سوی دیگر گروهی  هستند که کنار آمدن ایران با ریاض و واشنگتن را به عنوان ضد ارزشهای انقلاب اسلامی می دانند.

اجرای حکم عضو گروهک تروریستی جبهه النصره
هم اکنون بخوانید

وی تصریح کرد: اینگونه موضع گیریها از منظر سیاسی و رقابت اقتصادی در ریاض رد پای بسیار قدرتمندانه ای دارد اکنون در فضای سیاسی تلاش می شود چنین مذاکراتی چه با ریاض و چه با واشنگتن صورت گیرد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: ارزیابی موقعیت انتقالی در ریاض و گفت و گو با تهران، اگرچه مثبت است اما باید توجه داشت کامل نیست و بسیار لغزنده است گرچه ظاهرا پر انرژی نشان می دهد اما نیازمند زمان و ادامه گفت و گوها است تا طرفین به برد برد بیاندیشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا