رئیس رژیم صهیونیستی یائیر لاپید را مامور تشکیل دولت جدید کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی تصریح کرد: لاپید در حال حاضر از مجموع ۱۲۰ عضو پارلمان حمایت ۵۶ عضو را داراست.

همچنین به گزارش یورونیوز، این در حالیست که ریولین، در تاریخ شش آوریل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل را مسؤول این امر کرده بود. حالا با پایان مهلت قانونی ۲۸ روزه و ناکامی او در این امر، رئیس این رژیم رهبر حزب یش عتید، یعنی یائیر لاپید را به عنوان مامور تشکیل کابینه کرد.

با این حال همچنان بنیامین نتانیاهو، مسؤول دولت انتقالی خواهد بود و دولت را اداره خواهد کرد. این در حالیست که نتانیاهو از ماه مه سال ۲۰۲۰ درگیر پرونده‌های فسادی است که در نظام قضائی اسرائیل برای او باز شده است.

با وجود عدم موفقیت نتانیاهو، کار برای رقیب او نیز چندان راحت نخواهد بود. بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند لاپید هم نمی‌تواند حمایت لازم برای تشکیل دولت را در کنست به دست بیاورد. این در حالی‌است که در دو سال گذشته چهار انتخابات در اسرائیل برگزار شده و هنوز هیچ یک از سیاستمداران اسرائیل نتوانسته‌اند با حمایت کنست دولت تشکیل دهند.

ریولین روز چهارشنبه در یک سخنرانی زنده تلویزیونی با اعلام اینکه بر این باور اس لاپید بیشترین شانس را برای تشکیل ائتلاف دارد، افزود: «من با لاپید صحبت کردم و به او گفتم که ماموریتی ۲۸ روزه به او اعطا می‌کنم تا بتواند یک دولت با حمایت دست‌کم ۵۶ نفر از ۱۲۰ عضو پارلمان را تشکیل دهد.»

نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا، از نخستین افرادی بود که به این موضوع واکنش نشان داد. بنت در یک نشست خبری ابراز تمایل کرد که به منظور جلوگیری از برگزاری انتخابات پنجم، در مسیر تشکیل کابینه با لاپید گام بردارد.

مردم و رسانه‌ها از انتقاد و اتهام بی‌جا علیه طالبان خودداری کنند
هم اکنون بخوانید

در هفته‌های اخیر مذاکراتی میان لاپید و بنت برای تشکیل کابینه ائتلافی شکل گرفته است. این دو سیاستمدار اسرائیلی قصد دارند مقام نخست وزیری را به صورت چرخشی میان یکدیگر تقسیم کنند.

لاپید روزنامه‌نگار و سیاستمداری باسابقه در اسرائیل به شمار می‌رود و پدرش هم زمانی یکی از وزرای کابینه اسرائیل بوده است.

در صورت ناکامی لاپید، برگزاری پنجمین انتخابات تکراری محتمل‌ترین گزینه برای آینده سیاست در اسرائیل خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا