پاشینیان؛ گزینه مطلوب روسیه، ترکیه و آذربایجان

ولی کالجی در گفت وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به وضعیت ارمنستان به ویژه استعفای نخست وزیر این کشور گفت : قانون اساسی ارمنستان درباره این که استعفا در چنین شرایطی قانونی است یا خیر، شفاف نیست، اما استعفای نیکول پاشینیان با هدف برگزاری انتخابات فوق العاده و زودهنگام که در ۲۰ ژوئن (۳۰خرداد سال جاری) است، می باشد.

وی تصریح کرد : انتخابات ۲۰ ژوئن دومین انتخابات زودهنگام در ارمنستان است که طی دو سال اخیر برگزار می شود، در سال ۲۰۱۸ پاشینیان توانست با رأی قاطع، مخالفان را کنار بزند و جایگاه خودش را تثبیت کند.

این پژوهشگر ارشد مسائل آسیای مرکزی و قفقاز همچنین بیان کرد : طبق قانون ارمنستان انتخابات باید هر پنج سال یکبار یعنی در سال ۲۰۲۳ برگزار می شد اما شرایط جنگ و اعتراضات گسترده ای که در ارمنستان صورت گرفت و حدود ۱۷ حزب سیاسی از جمله حزب جمهوری خواه، حزب ارمنستان شکوفا و… جزو منتقدین و مخالفان پاشینیان هستند ضمن این که اشخاصی چون مانوکیان نخست وزیر پیشین ارمنستان و همچنین رئیس جمهور قبلی این کشور نیز در صف مخالفان بسیار جدی پاشینیان قرار دارند.

کالجی خاطرنشان کرد : در عین حال پاشینیان موافقانی هم دارد، نمی توان گفت به طور یکپارچه کل جامعه ارمنی با او مخالف هستند، در واقع تنها برگ برنده پاشینیان بعد از شکست قره باغ مفاد توافق آتش بس بوده و گشایش راه های ارتباطی و حمل و نقل که در این موافقت نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

توافق آتش بس اجرایی شود ارمنستان از بن بست ژئوپلیتیک بیرون می آید 

این پژوهشگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری یادآور شد: اگر مفاد توافق نامه آتش بس که در پی جنگ قره باغ اتفاق افتاد، اجرایی شود پس از ۳۰ سال ارمنستان از انزوا و بن بست ژئوپلیتیک بیرون می آید و این ها تنها برگ برنده پاشینیان است.

وی تصریح کرد : به همین دلیل پاشینیان با توجه به اعتراضاتی که به وجود آمد و مخالفان در کف خیابان ها آمدند، در چندین نوبت نیز توانست موافقان را به خیابان ها بیاورد و زورآزمایی سیاسی نشان دهد که چهره شکست خورده کامل را ندارد.

کالجی با بیان این که انتخابات زودهنگام ارمنستان را از این بن بست و وضعیت نا مشخص سیاسی خارج می کند، گفت: این انتخابات می تواند وضعیت داخل و خارج ارمنستان را مشخص کند در واقع اگر پاشینیان شکست بخورد شرایط با گونه ای دیگر خواهد بود، مخالفت هایی درباره توافق آتش بس می شود هر چند بعید است ارمنستان بتواند کل موافقت نامه را زیر سوال ببرد، اما در مقابل اگر پاشینیان مجددا رأی آورد با اعتماد به نفس بهتر و مقبولیت بیشتر مفاد آتش بس را اجرایی می کند، در نتیجه از این جهت  برنده شدن و ادامه حضور پاشینیان در قدرت گزینه مطلوب تری است.

در سال جاری شاهد دشمنی همه جانبه دشمنان ایران اسلامی بودیم
هم اکنون بخوانید

این پژوهشگر ارشد مسائل اوراسیا اظهار داشت: با توجه به این که پاشینیان در جنگ شکست خورد اکنون آماده اجرای موافقت نامه است تا تکلیف فضای سیاسی در ارمنستان مشخص شود، استقلال، ثبات سیاسی، اجرای توافقنامه، کریدور نخجوان و… وارد فاز اجرایی می شوند.

قبل و بعد از جنگ دوم قره باغ روابط پاشینیان با روسیه تفاوت دارد 

وی درباره هماهنگی استعفای پاشینیان با روسیه با توجه به تماس و دیداری که او با پوتین داشته است، گفت: قطعا که اطلاع داده شده اما این که در چه سطح هماهنگ شده باشد را نمی توان قضاوت کرد، زیرا نیکول پاشینیان قبل و بعد از جنگ قره باغ در نوع روابطش با روسیه کاملا تفاوت پیدا کرده است، او پیش از این به سمت غرب و اسرائیل حرکت کرد که موجب ناخرسندی روسیه و شخص پوتین شد.

کالجی تصریح کرد : اما پاشینیان بعد از جنگ قره باغ دیگر شخص قبل از جنگ نیست، صلح‌بانان روسیه به منظور تحقق آتش بس بر اساس توافقنامه امضا شده بین مسکو، ایروان و باکو در امتداد خطوط حائل در منطقه قره باغ مستقر می شوند.  همچنین مقرهای دیده بانی روسیه در امتداد خطوط حائل در منطقه قره باغ و تا امتداد دالان لاچین (متصل کننده قره باغ به ارمنستان) مستقر می شوند. در واقع بدون این ها هیچ مکانیزم دفاعی که جنبه بازدارندگی در مورد تهدیدات بیرونی داشته باشد را ندارد و لذا پاشینیان بعد از جنگ به روسیه نزدیک تر شده است. 

 اکنون گزینه مطلوب روسیه پاشینیان است 

این پژوهشگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ابراز عقیده کرد: به نظر بنده اکنون گزینه مطلوب روسیه پاشینیان است، شاید قبل از جنگ قره باغ نبود اما الان روس ها همراهی و همسویی طرف مقابل را می بینند که پاشینیان امروز همانند یکی دوسال پیش نیست، در واقع ترکیه، آذربایجان و روس ها ترجیح می دهند مجددا پاشینیان نخست وزیر باشد.ممکن است مخالفانی روی کار آیند که مفاد آتش بس را اجرا نکرده و شرایط منطقه را دچار تنش کنند. 

به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط بایدن اتفاق بزرگی است 

کالجی افزود: استعفای نخست وزیر ارمنستان یک روز بعد از به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه از سوی بایدن اتفاق بزرگی است که موجب اعتماد به نفس پاشینیان شده و به نظر می رسد روابط دولت بایدن با ارمنستان به مراتب بهتر از دولت ترامپ باشد زیرا روابط ترامپ با ترکیه و آذربایجان بهتر بود تا ارمنستان، در جلسه ای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان صراحتا از دولت جدید آمریکا گله داشت که حتی هیچ پیامی از سوی دولت بایدن به او داده نشده بود، به نظر می رسد اقدام بایدن نشان می دهد که آمریکا دوباره به ارمنستان توجه دارد.

فرانسه: ایران به مذاکرات وین بازنگردد، شانس حصول توافق به خطر می‌افتد
هم اکنون بخوانید

حفظ روابط با روسیه، آمریکا و فرانسه برای ارمنستان حائز اهمیت است 

وی خاطرنشان کرد : جامعه دیاسپورای ارمنی قدرتمند هستند که دو میلیون نفر در روسیه، یک میلیون نفر در آمریکا و ۵۰۰ هزار نفر در فرانسه زندگی می کنند و حفظ روابط با این سه کشور به ویژه این که کشورهای گروه مینسک هستند بسیار حائز اهمیت است برای این که ارمنستان رابطه اش را حفظ کند.

این پژوهشگر مسائل آسیای مرکزی و اوراسیا ادامه داد: تنها نکته مهم این است که پاشینیان بخواهد از طریق حمل و نقل و کریدور به سمت عادی سازی روابط با ترکیه برود که دیاسپورای ارمنی به شدت با این مساله مخالف هستند، پیش شرط هر گونه روابط عادی سازی با ترکیه باید شناسایی نسل کشی ارامنه باشد، پاشینیان از طریق اجرای آتش بس بدون پیش شرط روابط را با ترکیه عادی سازی کند.

ایران نمی تواند هیچکدام از همسایگان را حذف یا جایگزین کند

کالجی درباره موضع ایران نسبت به استعفای نخست وزیر ارمنستان و تحولات این کشور نیز اظهار داشت: براساس سیاست همسایگی اولویت اول ما حفظ صلح و ثبات ارمنستان است، ایران با ۱۵ کشور همسایه است و ما به همه همسایه ها نیاز داریم هیچکدام را نمی توانیم حذف یا جایگزین کنیم و ارمنستان نیز تنها کشور مسیحی همسایه ما است، و لذا یک ارمنستان ضعیف بی ثبات و دچار تلاطم قطعا به نفع ما نیست.

وی تصریح کرد : پاشینیان به جز مساله توسعه مناسبات با اسرائیل که باعث ناخرسندی داخل ایران شد مشکل دیگری در دوره نخست وزیری اش در ارتباط با ایران ایجاد نکرد، البته در مورد تعامل ارمنستان و اسرائیل هم باید گفت پس از جنگ دوم قره باغ این روابط کاهش یافت آن هم به دلیل حمایت پهپادی که اسرائیل از آذربایجان داشت.

پاشینیان همواره بر روابط نزدیک با ایران تاکید داشت 

این پژوهشگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری یادآور شد : پاشینیان رئیس انجمن دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران بود و شناخت کافی داشته و همواره بر روابط نزدیک با ایران تاکید داشت و اکنون نیز در صورتی که رای آورد می تواند با ایران همکاری خوبی داشته باشد البته مخالفان او مانند نخست وزیر یا رئیس جمهور پیشین این کشور نیز با طور سنتی روابط نزدیکی با ایران داشتند.

ثبات و امنیت در روابط با ارمنستان برای ایران مهم است 

کالجی تاکید کرد : بنابراین برای ایران جای نگرانی نیست، مهم برای ما در روابط با ارمنستان این است که ثبات و امنیت ایجاد شود، حفظ مرز ها، موقعیت قفقاز جنوبی، عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و… مناسبات ما را مانند مناسبات با گرجستان چند جانبه می کند. بنابراین  الگوی ۳+۳ که وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به قفقاز مطرح کرد می تواند به توسعه همکاری ها بیانجامد. 
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =

دکمه بازگشت به بالا