حضور ترکیه در لیبی؛ اولین اختلاف‌نظر کابینه الدبیبه با شورای عالی این کشور

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه النهار چاپ مصر، نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی در نشستی با کمیته امور خارجه پارلمان ایتالیا در رم اعلام کرد که کشورش بر خروج نیروهای ترکیه از خاک لیبی تاکید دارد.

المنقوش اظهار کرد: دولت وحدت ملی لیبی به ریاست الدبیبه گفتگویی را با ترکیه آغاز کرده و از آمادگی آنکارا برای آغاز مذاکرات و گفتگوها مطلع شد.

وزیر خارجه لیبی گفت: لیبی همزمان در مورد اهداف خود مصمم است و از همه کشورها می‌خواهد برای بیرون کردن نیروهای خارجی از خاک لیبی همکاری کنند.

همچنین او تاکید کرد: این مساله اولویت لیبی است چرا که امنیت ما بر خروج نیروهای خارجی متکی است.

این مسؤول لیبیایی افزود: ما می‌دانیم که این موضوع نمی‌تواند یک شبه حل شود اما با توجه به آمادگی که شاهد بودیم، به حل آن اطمینان داریم.

المنقوش در ادامه با لوئیجی دی‌مایو، همتای ایتالیایی خود دیدار کرد.

دی‌مایو تاکید کرد: بازگشایی مسیر ساحلی و خروج مزدوران از لیبی اولویت کشور ما است.

در ادامه شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی در بیانیه‌ای به اظهارات المنقوش واکنش نشان داد.

این شورا اعلام کرد: ما رعایت نقشه راهی را که از گفتگوی سیاسی لیبی حاصل شده و بر اساس نتایج آن دولت وحدت ملی تشکیل شد، لازم می‌دانیم اما همزمان تاکید می‌کنیم لغو هر گونه توافقنامه قبلی و یا تغییر آن بر اساس بند ۱۰ ماده شش همین نقشه راه، در حوزه اختیارات کابینه نیست.

در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به اظهارات وزیر خارجه ایتالیا آمده است: ما تاکید می‌کنیم که به توافقنامه امضا شده با دولت ترکیه و هر توافق قبلی در هر زمینه‌ای که با کشورهاید دیگر امضا شده، احترام می‌گذاریم. در مورد حضور نیروهای خارجی در خاک لیبی نیز این مساله به طور کلی مردود است و نباید مورد گفتگو و بررسی هیچ طرفی قرار بگیرد بلکه همه باید به خوبی تفاوت میان مزدوران و حضور نیروهایی بر اساس توافقنامه‌های امضا شده را درک کنند، ما امیدواریم قدرت اجرایی به این نکته توجه داشته و نقشه راه را کاملا رعایت کرده و به آن پایبند باشد.

دوحه: در پرونده شکایت علیه امارات در سازمان تجارت جهانی برنده شدیم
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا