شورای امنیت قطعنامه‌ای در حمایت از روند سیاسی لیبی تصویب کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، اعضای شورای امنیت جمعه در نشستی قطعنامه ای را با اکثریت آرا تصویب کردند که در متن آن بر لزوم ایجاد مکانیسمی برای نظارت بر آتش بس در لیبی تاکید شده است.

در این قطعنامه همچنین بر حمایت از هرگونه تحرکات و تحولات در لیبی که به نفع تحقق صلح در این کشور باشد تاکید شده است.
 در متن قطعنامه مذکور آمده که باید تیمی از ناظران متشکل از ۶۰ ناظر 
تشکیل شود که این تیم جزئی از هیات سازمان ملل در لیبی محسوب می شود.
این تیم ناظران جدای از مکانیسم نظارت بر توافقی است که طرف های درگیر را به ایجاد آن سوق داد.

قطعنامه مصوب شورای امنیت از توافق آتش بس در لیبی که ۲۳اکتبر ۳۰۲۰ امضا شد و همچنین تشکیل دولت موقت تا برگزاری انتخابات در ۲۴ دسامبر آتی استقبال کرد.
همچنین در متن این قطعنامه از دولت موقت لیبی خواسته شده مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آزاد و شفاف را فراهم کند.
درباره اوضاع امنیتی نیز در قطعنامه مذکور بر لزوم خلع سلاح گروه های نظامی و بازگشت این نظامیان به پایگاه های خود، اصلاح ساختار امنیتی و ایجاد ساختاری دفاعی و مسئول در لیبی تاکید شده است.

علاوه بر این همه طرف های درگیر به اجرای کامل توافق آتش بس امضا شده در ماه اکتبر دعوت شده و از اعضای شورای امنیت خواسته شده به این توافق احترام گذاشته و هرچه سریعتر نیروهایشان را از لیبی خارج کنند.

این قطعنامه همچنین بر یک چارچوب قانونی برای انتخابات و تصویب قوانینی در صورت لزوم تا اول ژوئیه آینده تأکید دارد تا فرصت کافی برای کمیساریای انتخابات فراهم شود و به موقع خود را برای انتخابات آماده کند.

از سرگیری پروازهای روسیه به شرم الشیخ مصر
هم اکنون بخوانید

شورای امنیت در این قطعنامه همچنین بر ضرورت بهبود خدمات اساسی، مقابله با فساد، رعایت حقوق بشر و تضمین مدیریت شفاف و عادلانه درآمدها توسط دولت موقت وحدت ملی لیبی تأکید کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا