رهاسازی حداقل نیاز آبی زیست‌محیطی رودخانه جاجرود در گرو توافق با وزارت نیرو

امیرعباس احمدی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه براساس قانون تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست موظف است حداقل نیاز آبی زیست‌محیطی رودخانه‌ها را مطالعه و مشخص کند، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز در همین راستا برای مطالعه نیاز آبی زیست‌محیطی رودخانه جاجرود در استان تهران اعتباری تعیین کرد و این مطالعات توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شد.

وی ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی طی یک سال نیاز آبی زیست محیطی رودخانه جاجرود – که به دو سد لتیان و ماملو می‌ریزد – را مورد مطالعه قرار داد و حداقل این نیاز آبی را در سه مدل مختلف شرایط نرمال، ترسالی و خشکسالی تعیین کرد.

رییس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه به‌طور میانگین حداقل نیاز آبی زیست‌محیطی برای هر یک از این سدها در حالت خشکسالی ۱۰۸ میلیون متر مکعب برآورد شده است تا جریان رودخانه استمرار داشته باشد، تاکید کرد: ملاک عمل برای سازمان حفاظت محیط زیست میانگین حداقل‌ها نیست بلکه استمرار جریان رودخانه است.

وی ادامه داد: میزان حداقل‌ نیاز آبی رودخانه‌ها تاکنون براساس روش مطالعات قدیمی مونتانا انجام می‌شده است اما این روش اکنون منسوخ شده و جای خود را به روش‌های مطالعاتی جدیدی مانند اکوهیدرولوژی داده که تلفیقی از مهندسی آب و محیط زیست است و حداقل نیاز آبی زیست‌محیطی که براساس این روش‌های جدید محاسبه می‌شود، مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است.

احمدی با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده روی رودخانه جاجرود باید در شورای عالی آب ارائه و با حضور مسئولان وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست مورد بحث و دفاع واقع شود، گفت: وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست باید برسر حداقل‌های نیاز آبی زیست‌محیطی رودخانه جاجرود به توافق برسند پس از آن فرمان بهره‌برداری از مخازن سدهای لتیان و ماملو بر این اساس تنظیم و آب به‌صورت مستمر در زمان‌های خشکسالی،  نرمال یا ترسالی رهاسازی شود.

ثبت دو زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۴ در استان فارس/۱۰ استان زلزله‌ بیش از ۳ ریشتر تجربه کردند
هم اکنون بخوانید

رییس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون شرایط کشور در وضعیت آبی نرمالی قرار ندارد و رو به‌ خشکسالی است، حداقل نیاز آبی زیست‌محیطی رودخانه جاجرود باید به گونه‌ای تعیین شود که در این شرایط بتواند علاوه‌بر نیازهای زیست‌محیطی ‌پاسخگوی نیاز کشاورزی و آب شرب نیز باشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که این حداقل‌ها در شورای عالی آب به تصویب اعضا نرسد رهاسازی حداقل نیاز آبی زیست‌محیطی  ‌پایین‌دست سدهای لتیان و ماملو اجرایی نخواهد شد.

احمدی با بیان اینکه سال گذشته مطالعات در زمینه تعیین حداقل نیاز آبی زیست‌محیطی رودخانه جاجرود به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد و مورد تایید کارشناسان قرار گرفت، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ارایه نتایج مطالعات درباره  میانگین حداقل نیاز آبی زیست‌محیطی رودخانه جاجرود به وزارت نیرو و توافق درباره آن را در دستور کار خود قرار داده و در انتظار برگزاری نشستی در این زمینه است.

انتهای ‌پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا