ضرورت ایجاد چتر حمایتی قانون بر سر محیط‌بانان

مرتضی صالحی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شهادت دلخراش دو تن از محیط‌بانان استان زنجان به دست شکارچیکان غیرمجاز، اظهارکرد: متاسفانه حمله به محیط‌بانان و مدافعان محیط‌زیست در کشور تبدیل به یک رویه شده است و کسانی که جان و زندگی خود را برای دفاع از محیط‌زیست آسیب‌پذیر اما با ارزش کشور ‌می‌گذارند به دست عده‌ای قاچاقچیان حیوانات یا شکارچیکان غیرمجاز شهید ‌می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه شغل محیط‌بانی یکی از مشاغل سخت و پرخطر کشور است که بارها در این خصوص صحبت شده و تنها عشق به کار است که ‌می‌توان محیط‌بانان کشور را بر سر کار نگاه دارد وگرنه با وجود خطرات زیاد حقوق و مزایای زیادی ندارد، تصریح کرد: چنین مشاغل سخت و حساسی، باید از سوی دولت و قانون حمایت شوند.

نماینده زنجان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: متاسفانه محیط‌بانان به‌طور کامل از حمایت قانون برخوردار نیستند و اگر با قاچاقچیان حیوانات یا سارقان حیاط وحش درگیر شوند و برای دفاع از جان خود مجبور شوند به سارقان آسیب بزنند، ممکن است در برابر قانون محکوم شوند و اگر هم از خود دفاع نکنند، کشته ‌می‌شوند.

صالحی‌نژاد با بیان اینکه محیط‌بانان از نظر درآمدی هم در شرایط نامناسبی هستند، اضافه کرد: محیط‌بانانی که ساعت‌ها در کوه و دشت پیاده‌روی ‌می‌کنند و پاسدار محیط‌زیست کشور هستند باید دغدغه معیشت نداشته باشند و با خیال راحت به این کار بپردازند.

وی اضافه کرد: زمانی که خطرات و ریسک‌های یک شغل نسبت به مزایای آن کاهش پیدا ‌می‌کند، به سمت ریزش نیروها پیش ‌می‌رویم و اگر یک شغل با کمبود نیروی انسانی مواجه شود با خطر حذف روبه‌رو ‌می‌شود. درست است که شغل محیط‌بانی حذف نمی‌شود اما به هر حال دفاع از محیط‌زیست کشور نیاز به نیروی انسانی دارد و اگر نیروی انسانی تمایل به مشارکت در این امر نداشته باشد، ما با مشکلات و معضلات زیادی مواجه ‌می‌شویم.

ارسال سومین محموله امدادی و بشردوستانه هلال احمر ایران به ترکیه / اعزام ۶۰ امدادگر جدید
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا