دستمالچیان: ایران با استفاده از فرصت همکاری با چین زیرساخت‌های خود را ارتقاء دهد

احمد دستمالچیان کارشناس مسایل بین الملل و دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بلندمدت ایران و چین اظهار کرد: سند همکاری بلندمدت ایران و چین برای روشن شدن افق همکاری دو کشور است و بعدها باید در جلسات و کمیسون های همکاری مشترک درباره آن بحث و رایزنی شود تا این تفاهم به قرارداد و یک توافق جامع تبدیل شود و البته قراردادهایی که در این چارچوب به دست می آید باید در مجلس بررسی شود.

وی با تاکید بر این که این سند همکاری ضمیمه‌ محرمانه ای ندارد، افزود: در حال حاضر نمی توان این تفاهم را به طور جامع ارزیابی و بررسی کرد. این یک سند و چشم انداز همکاری در آینده است و بر اساس منافع ملی خود و علاقه مندی سیاسی و اقتصادی رهبران دو کشور تفاهم شده است. این تفاهم سعی دارد در زمینه های مختلف علمی، فنی، زیربنایی و تاسیساتی عمل کند و در ظرفیت های دو کشور حتما هم‌پوشانی دارد.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: بدون شک چین با توجه به این که قدرت بزرگ اقتصادی است، نیازمند این است که با کشوری مثل ایران در منطقه‌ی حساس خلیج فارس ارتباط و تعامل داشته باشد و ایران نیز به دنبال آن است که از ظرفیت های چین بتواند استفاده کند، مخصوصا در رابطه با کریدور جنوب به شمال و شرق به غرب می تواند جاده ابریشم را تکمیل کند، این برای چین از اهمیت حیاتی برخوردار است. از دیرباز ایران و چین با توجه به این که در این زمینه ها تفاهم داشتند و بر این اساس می توانند همکاری های خوبی را شکل دهند.

حل مناقشه یمن به بهبود روابط ایران و عربستان کمک می‌کند/ سیاست‌ بایدن خارج کردن انصارالله از گروه‌های تروریستی است
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: ایران در سالیان گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا و همراهی اروپا نیازمند بازسازی تاسیسات زیربنایی خودش در همه ابعاد است و این فرصت خوبی برای دو طرف است که این همکاری های گسترده شکل بگیرد و آینده روشن با افق بلندی ترسیم شود. یکی از طرح های خوبی که رییس جمهور چین چند سال پیش در سفر به ایران مطرح کرد، تبدیل قشم به هاب آی تی منطقه است و ما از این دست همکاری‌ها به وفور می توانیم با چین شکل دهیم. معتقدم در آینده بدنه کارشناسی ایران باید متمرکز و دقیق عمل کند که منافع ایران در قراردادهایی که بر اساس این تفاهم بسته می شود، کامل حفظ شود تا شک و شبهه ای باقی نماند.

دستمالچیان درباره منفعت ایران از تفاهم بلندمدت با ایران گفت: آمریکا در سالیان گذشته سعی کرد با محاصره و تحریم ایران را تحت فشار قرار دهند الان که دیدند این بازار بزرگ برای ورود چین محیا می شود و چین و ایران تصمیم استراتژیک برای همکاری گرفته‌اند، نگران شده اند و جیغ بنفش شان بلند شده است. آمریکا، اروپا و اپوزیسیون وابسته به آنها سعی دارند ذهن مردم ایران را نسبت به این سند همکاری مشوش کنند، از طرفی از قدیم غرب‌زدگان در ایران و آمریکا دوستان در ایران سعی کردند ایران را به غرب وابسته کنند. اما ایران بر اساس منافع خود و دور از هرگونه فرافکنی اهداف خود را دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به این که ممکن است این تفاهم موجب شود آمریکا در تلافی بیشتر به ایران فشار آورد؟ اظهار کرد: اولا بنا به اعتراف صریح مقامات آمریکایی تحریم های ظالمانه آمریکا و فشار یک جانبه شکست خورده است و تاثیری که می خواستند این سیاست بر ایران برگذارد، نگذاشت. دوما منافع بسیار بزرگ و استراتژیکی بین ایران، چین و روسیه است و این همگرایی باعث شده ظرفیت های خوبی بین سه کشور ایجاد شود. ما یک تفاهم دراز مدت با روسیه هم داریم که به زودی برای پنج سال دیگر هم تمدید می شود. از سویی همکاری های چین در دوره تحریم ها نسبت به ایران مثبت بوده است، از این رو ایران و چین راه‌های همکاری را پیدا کردند و در در طول زمان می توانند آن را بسط دهند.

غرضی: مردم به امتیازطلبان رای نخواهند داد
هم اکنون بخوانید

این کارشناس مسایل بین الملل با مثبت خواندن سند راهبردی ایران و چین اظهار کرد: این تفاهم را مثبت می دانم چون کشور ظرفیت ذاتی و درونی خوبی دارد و می تواند از این فرصت برای ارتقای علمی و تکنولوژیک با کمک چین استفاده کند. ایران کشوری نیست که به سیاست خاصی یا کشور و اقتصادی وابسته باشد. ایران زیرساخت های خوبی در زمینه های مختلف در ۴۰ سال گذشته ایجاد کرده و همکاری چین می تواند سرعت ایران را در توسعه و پیشرفت خود افزایش دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا