ناکامی در نصب پورت‌های VDSL و حرکت به سمت ۵G خانگی

به گزارش ایسنا، اینترنت ADSL با بهره‌گیری از سیم مسی خطوط تلفن ثابت، جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم می‌آورد و البته با محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست، اما سرعت دانلود روی اینترنت VDSL که از ترکیب فیبر نوری و سیم مسی استفاده می‌کند، نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است.

اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی‌بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد و حتی سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت عرضه کند.

پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر در ایران هم مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفت، اما با مشکلات مالی روبه‌رو شد. کارشناسان حوزه عنوان کردند اگرچه انحصاری در حوزه فیبر نوری وجود ندارد، اما شرکت‌های اینترنتی توان سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند، زیرا فیبر نوری سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد و به همین دلیل فیبر نوری منحصر به شرکت‌هایی شده که از قبل در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه زیرساخت توسعه اینترنت خانگی خوب نیست و در مقابل، زیرساخت موبایل خوب است، گفته بود: بار عدم کیفیت شبکه ثابت به شبکه موبایل سرریز می‌شود و به همین دلیل مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مشکل اصلی کیفیت اینترنت ثابت انحصار مخابرات است که لایحه‌ای تصویب کردیم و با ارسال لایحه دوفوریتی در مجلس، این انحصار را برای همیشه رفع خواهیم کرد.

بابایی کارنامی: دخالت دولت، بازار بورس را به این روز انداخت
هم اکنون بخوانید

پس از آن آذری جهرمی درباره ارائه فیبر نوری توسط مخابرات و اینکه چرا شرکت‌های اینترنتی دیگر فیبر نوری ارائه نمی‌دهند، توضیح داده بود: پس از دو سال پیگیری، با قراردادی که بین شرکت مخابرات و آسیاتک امضا شده، انحصار مخابرات برای ارائه خدمات فیبر نوری شکسته شده است. هر کجا مخابرات امکانات دارد، ‌ آسیاتک هم قادر به ارائه خدمات است. قرارداد سایر شرکت‌ها هم در دست تبادل است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه روند گذر از ADSL در حال حاضر آغاز شده، مسوولان در شرایطی که فراهم کردن امکان فیبر نوری تا منازل نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است، جایگزینی VDSL با ADSL‌ را در دستور کار قرار دادند و وزیر ارتباطات هم بارها به این موضوع اشاره کرده و از چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی با این جایگزینی خبر داد و اردیبهشت سال گذشته عنوان کرد که تا پایان سال ۱۳۹۹، پنج میلیون پورت نصب می‌شود.

با وجود این، پروژه نصب پورت‌های VDSL با موفقیت انجام نشد و آذری جهرمی با تاکید بر اشتباهاتی که در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت مخابرات انجام شده است، گفت: ما اعتماد نو به نقل از برنامه داشتیم تاپایان سال ۵ میلیون پورت VDSL در شهرهای قم، تهران و هشت شهر دیگر واگذار کنیم، که مخابرات ایران نتوانست منابع مالی این کار را تامین کند و از طرفی هم با شرکت‌های بخش‌خصوصی علی‌رغم قراردادی که بسته بود (بیت استریم) همکاری نکرد. نتیجه آن شده که حالا در حد یک میلیون پورت VDSL  نصب‌شده داریم و نتوانستیم به دلیل عدم همکاری مخابرات به اعتماد نو به نقل از برنامه اصلی در دراین زمینه برسیم.

کالاهای مشمول قیمت‌گذاری جدید، بدون توجه به زمان تولید و با قیمت جدید عرضه خواهد شد
هم اکنون بخوانید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما تلاش کردیم به اعتماد نو به نقل از برنامه‌مان برسیم که به جای تمرکز روی ‌VDSL، حرکت به سمت ۵G FWA یعنی اینترنت خانگی ۵G است. اولین شرکتی که این خدمات را عرضه می‌کند، مبین‌نت است که اولین مجموعه کاری خود را در زمینه ۵G خانگی در تهران افتتاح می‌کند و به تدریج در سال آینده نقاط بیشتری را پوشش می‌دهد تا ما از اعتماد نو به نقل از برنامه توسعه اینترنت خانگی خود عقب نمانیم.

آذری جهرمی پس از آن در مراسم آغاز فرایند ارائه ۵G برای مشترکان خانگی و سازمانی در اسفندماه ۱۳۹۹، درباره انتقادها نسبت به سرعت اینترنت و عدم توسعه VDSL‌ در کشور، گفت: ما تلاش کردیم به اعتماد نو به نقل از برنامه‌مان برسیم و راهبردی که در این حوزه وجود دارد، به جای تمرکز روی ‌VDSL، تکیه بر راه‌حل‌هایی مانند ۵G FWA، یعنی استفاده از ۵G برای اینترنت خانگی است. استراتژی ما این بود که برای برون‌رفت از شرایط فعلی مخابرات و محدودیت در ارائه خدمات خانگی، به شرکت‌های FWA ثابت مجوز دهیم تا خدماتشان را روی نسل پنج ببرند و پهنای باند بیشتری روی اینترنت خانگی ارائه دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا