مذاکرات توتال برای همکاری در پروژه‌های خورشیدی و گازی عراق

به گزارش ایسنا، وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد عراق و توتال که در ۲۷ ژانویه تفاهم نامه ای برای توسعه پروژه‌های بزرگ امضا کردند، می خواهند در پروژه‌های جمع آوری گاز از میدان نفتی رتاوی در جنوب، دیاله در شرق و انبار در جنوب شرقی عراق همکاری کنند.

وزیر نفت عراق و نمایندگان توتال همچنین درباره پروژه‌های توسعه نیروی خورشیدی در استانهای مرکزی و جنوبی این کشور گفت و گو کردند. دو طرف درباره حمایت احتمالی و فاینانس پروژه‌های زیرساخت نفت توسط توتال گفت و گو کرده اند.

عراق تحت فشار آمریکا، در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات گاز و برق ایران است. از زمانی که آمریکا صنعت انرژی ایران را در سال ۲۰۱۸ هدف تحریم قرار داد، عراق معافیتهای متعددی از واشنگتن برای ادامه واردات انرژی از ایران دریافت کرد.

عراق برای جلوگیری از کمبود شدید برق به خصوص در ماههای گرم تابستان که دمای هوا در جنوب این کشور به ۵۰ درجه می رسد و باعث برانگیخته شدن اعتراضات مردم این کشور در گذشته شده است، به واردات انرژی ایران نیاز دارد.

گازی که در عراق تولید می شود، عمدتا به همراه نفت استخراج می شود که در حال حاضر تولیدش به دلیل مشارکت عراق در توافق کاهش تولید اوپک پلاس محدود شده و به این ترتیب میزان گاز مورد نیاز برای تولید برق در این کشور کمتر شده است. عراق همچنین قصد دارد مشعل سوزی را کاهش دهد. طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، عراق پس از روسیه، دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان است.

پاسخگویی وزیر نیرو به سوالات نمایندگان در کمیسیون عمران
هم اکنون بخوانید

عراق قصد دارد از عربستان سعودی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و اردن برق وارد کند و در حال بررسی پروژه‌های انرژی خورشیدی برای کمک به رفع کمبود برق است.

بر اساس گزارش پلاتس، توتال در مقایسه با سایر غولهای نفتی مانند اکسون موبیل، انی و بریتیش پترولیوم، فعالیتهای محدودی در عراق دارد. این شرکت فرانسوی در میدان حلفیه در استان میسان در جنوب عراق ۲۲.۵ درصد و در بلوک اکتشافی سارسنگ در منطقه کردستان ۱۸ درصد سهم دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا