ایران امروز یکی از کشورهای برتر نیروگاه ساز جهان است

به گزارش ایسنا، اسماعیل نمازی، امروز در حاشیه ششمین همایش ساخت داخل و بازسازی تجهیزات و قطعات نیروگاهی در جمع پایگاه خبریان با بیان اینکه شرکت های ایرانی امروز هم تمامی نیروگاه های مورد نیاز کشور را می سازند، هم تعمیرات اساسی و دوره ای را انجام می دهند و هم به بهترین شکل ممکن، بهره برداری می کنند.

وی تصریح کرد: نیروگاههای جدید را با توان داخلی می سازیم و بهره برداری می کنیم و علاوه بر آن، نیروگاههایی که در گذشته شرکت های خارجی ساختند را نیز نگهداری و بهره برداری می کنیم که بخش دوم، مورد تأکید همایش ساخت داخل امسال بوده؛ چرا که تجهیزات و قطعات نیروگاهی با مشخصات مختلفی در کشور در نیروگاه های در مدار بهره برداری وجود دارند که هر کدام ساخت یک شرکت خارجی است و ویژگی ها و مشخصاتش با قطعات دیگر متفاوت است.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه بتوانیم در زمینه تعمیرات و بهره برداری یک طیف وسیعی از تجهیزات و قطعات ساخت شرکت های خارجی به خودکفایی در دانش و اجرا برسیم، موفقیتی مهم است، ادامه داد: توان تعمیراتی تجهیزات نیروگاهی در کشور روندی روبه رشد است و با توجه اینکه اولویت صنعت برق کشور، اول حفظ ظرفیت موجود و سپس ارتقای ظرفیت با ایجاد نیروگاههای جدید است، بحث تعمیرات و نگهداری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گفته نمازی خوشبختانه در چندسال اخیر، در تأمین داخلی قطعات یدکی نیروگاهها موفقیت های روبه رشدی داشته ایم و تلاش شده قطعات یدکی برای تجهیزات اصلی با توان داخلی طراحی و ساخته شود که به طور مثال هم اکنون می توانیم تقریبا تمامی پره های توربین گاز و بخاری را در کشور بسازیم.

آخرین نرخ خرید و فروش دلار و یورو
هم اکنون بخوانید

تکیه بر توان داخلی راز خودکفایی در صنعت نیروگاهی است

همچنین  علی نیکبخت، دبیر ششمین همایش ساخت داخل و بازسازی تجهیزات و قطعات نیروگاهی در اختتامیه این همایش اظهار کرد: همایش ششم که در طول ماهها به صورت مجازی برگزار شد، در راستای تحقق اهداف حمایت از ساخت داخل، بررسی موانع و مشکلات پیش رو، به ویژه قطعات نیروگاهی و صنایع وابسته است.

وی افزود: این همایش با نگاه مسئله محور به دنبال این بود که بتواند با نزدیک کردن ارکان دولتی و فعالان نیروگاهی در بخش تولید برق و سازندگان تجهیزات، در برقراری تعاملی سازنده بین تمامی بخش های صنعت برق موثر و نقش آفرین باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات تابا تصریح کرد: از جمله الزامات مهم جهت دهی و تسریع در فرآیند ساخت داخل تجهیزات نیروگاهی و فعالیت های بازسازی آنها وجود اطلاعات کافی از نیازمندی های فناورانه نیروگاهها است تا تیم های نوآور، سرمایه گذاران و سازندگان، فرصت پیاده سازی آنها را در اختیار داشته باشند.

به گفته وی در ۶ ماه گذشته هر دوشنبه یکی از نیروگاهها را از نظر نیازهای فناورانه بررسی کردیم و درواقع ششمین همایش ساخت داخل بستر مناسبی جهت طرح این نیازمندیها از سوی همکاران نیروگاهی ایجاد کرده است.

همچنین، غلامرضا مهرداد، رئیس هیئت مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی در این مراسم اظهار کرد: فعالان نیروگاهی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی و همچنین فعالان صنایع مرتبط نیروگاهی باید در قالب بسترهایی به صورت مستمر، دانش و تجارت خود را به اشتراک بگذارند که برگزاری چنین همایش هایی بستر به اشتراک گذاری تجارت و دانش را بین تمامی فعالان و ذی نفعان فراهم می کند.

هر متر مسکن ملی فعلا ۷ تا ۸ میلیون تومان
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه من از سال ۱۳۶۲ وارد صنعت برق شدم، در آن زمان که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، در بخش ساخت نیروگاهها شاهد بودیم که شرکت های خارجی صفر تا صد ساخت نیروگاهها را انجام می دانند و حتی قبل از اینکه در زمینه بهره برداری آموزش لازم را به نیروهای ایرانی بدهند، کشور را ترک می کردند؛ گفت: در این شرایط، متخصصان و کارکنان ایرانی نیروگاهها با اعتماد به توان علمی و تجارب اندک خود، البته با اعتماد به نفس، وارد مقوله بهره برداری شدند و اولین موقعیتی که در زمینه خودکفایی و خوداتکایی در صنعت نیروگاهی حاصل شد، در بخش بهره برداری بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی تصریح کرد: دومین گام و موفقیتی که با اعتماد به توان داخل طی شد و بدست آمد، بحث تعمیرات نیروگاهی بود که متخصاصان داخلی صنعت برق با اعتماد به دانش بومی و تجارب ملی در این زمینه ورود کردند.

وی ادامه داد: سومین گام مهم در این عرصه، ساخت داخلی نیروگاهها بود و امروز شاهد هستیم که ایران جزو کشورهای پیشروی جهان در ساخت نیروگاه است و طی این مسیر خودکفایی در صنعت نیروگاهی، با اعتماد به توان داخلی و تکیه بر ظرفیت های داخلی بدست آمده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا