شناسایی ۴۴۹ منطقه نیازمند بهبود شاخص های عدالت آموزشی/جزئیات اجرای نهضت «نصیب آموزشی»

محمدرضا سیفی در گفت وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: نهضت «نصیب آموزشی» از سوی دفتر توسعه عدالت آموزشی در هفته ابتدایی اسفندماه و در مشهدمقدس آغاز بکار کرد. ایده راه اندازی این نهضت از فرمایشات رهبری در اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور برگرفته شده است. ایشان در تعریف عدالت آموزشی فرمودند که باید به نصیب آموزشی توجه کنیم و همه دانش آموزان کشور به صورت یکسان و برابر از امکانات آموزشی برخوردار باشند.

وی افزود: تعبیر ما این بود که ایشان به کیفیت آموزش اشاره و این بار مبنای عدالت آموزشی را کیفیت قرار داده اند. عدالت آموزشی در وهله اول یعنی دسترسی تمام دانش آموزان لازم التعلیم کشور به مدرسه و اینکه بتوانیم همه دانش آموزان را وارد مدرسه کنیم. کشور ما در این زمینه موفق عمل کرده اما عدالت آموزشی به معنای واقعی یعنی کیفیت بخشی به امر یادگیری زمانی محقق می شود که تمام موانع را شناسایی و در جهت برطرف کردن آنها گام عملیاتی برداریم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اخیرا ۲۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان نوسازی مدارس تحت عنوان تامین تجهیزات دریافت و به مناطق محروم ارسال شد که از این مبلغ ۷۶۰ میلیون تومان را به دو شهر زاوه و صالح آباد خراسان رضوی که شناسایی  شده بودند اختصاص دادیم و ۴۰ عدد گوشی تلفن همراه نیز اهدا شد.

به گفته سیفی، ۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری، ۳٫۵ میلیون دانش آموز روستایی و ۶۳۵ هزار دانش آموز در کلاس های چندپایه مشغول به تحصیل هستند.

هوای تهران « قابل قبول» است
هم اکنون بخوانید

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در تشریح این طرح که دارای چهار گام است گفت: گام نخست که سه ماه زمان برای آن صرف شد انجام مطالعات و مفهوم شناسی عدالت آموزشی بود. تدوین مبانی نظری و رسیدن به چارچوب ها و شاخص ها در زمینه بهداشت، نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، عوامل بیرونی و محیطی از این جمله است. در گام دوم بررسی وضعیت موجود بر اساس همین شاخص ها صورت گرفت. همچنین سهم دانش آموزان دختر از آموزش ها، میانگین طول تحصیل، نرخ ماندگاری دوره ابتدایی، نرخ گذر به متوسطه اول، نرخ امید به تحصیل، پوشش تحصیلی دوره ابتدایی از جمله شاخص های تاثیر گذار ما هستند.

وی با اشاره به شناسایی ۴۴۹ منطقه که در این زمینه مشکلاتی داشتند گفت: برای اینکه بتوانیم این طرح را با موفقیت پیش ببریم از محرومترین مناطق هراستان شروع کردیم و از هر استان دو منطقه را انتخاب کردیم و طرح را روی ۶۴ منطقه بستیم تا بتوانیم گام های عملی برداریم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هرمنطقه مشکلات خاص خودش را دارد و مسائل یک استان با استان دیگر به لحاظ جغرافیا، محله، آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت است گفت: به عنوان مثال در استان البرز با مهاجرپذیری بالای جمعیت دانش آموزی مواجهیم اما مهاجر پذیر بودن استان البرز در خراسان رضوی معنا  ندارد و در خراسان رضوی ازدواج دختران در سنین پایین یکی از معضلات است.

سیفی ادامه داد: با کمک معاونین آموزش ابتدایی و راهبران آموزشی مشخص کردیم هر منطقه چه مشکلات بخصوصی دارد. مثلا در سیستان و بلوچستان مشکل فضا و تجیهزات و نیروی انسانی پررنگ تر است. یک مشکل فراگیر که در همه استان ها مشترک است نیروی انسانی کارآمد است که به اندازه کافی در اختیار ندارد و اکثرا سرباز معلم هستند.

توضیح درباره گرانی حج، سرانجام پرونده منا و عمره
هم اکنون بخوانید

وی گام سوم این نهضت را تهیه شناسنامه آموزشی شهرستان ها دانست و گفت: این کار در حال انجام است و مشخص می کند که به عنوان نمونه فلان استان چندکلاس و مدرسه دارد، فضا و امکانات آموزشی چگونه است و چه تعداد از دانش آموزان به ابزار آموزشی دسترسی دارند. در واقع یک اسکن کامل از وضعیت موجود صورت می گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود: گام چهارم تدوین اعتماد نو به نقل از برنامه است که با مشارکت استان ها صورت می پذیرد و این اعتماد نو به نقل از برنامه عمل از مهرماه ۱۴۰۰ اجرایی می شود. وبینارهایی از هفته گذشته با معاونین آموزش ابتدایی و راهبران و سرگروه های آموزشی آغاز شده و از ظرفیت نهادهای محلی هم استفاده می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا