مهمترین خبرهای حقوقی سومین هفته اسفندماه ۹۹/ آزادی زاغری در صدر خبرها

مهمترین خبرهای حوزه حقوقی و قضایی را در این گزارش ایسنا مرور می کنیم.

نازنین زاغری آزاد شد

وکیل مدافع نازنین زاغری متهم ایرانی – بریتانیایی از آزادی موکلش خبر داد.

حجت کرمانی در گفت وگو با ایسنا در این باره گفت: موکلم محکومیت قبلی که داشته امروز به پایان رسید و پابندش باز شد زیرا او یکسال با پابند بیرون بود که امروز باز شد.

 وی افزود: همچنین زمان رسیدگی به پرونده دوم موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ۲۴ اسفندماه در دادگاه انقلاب تعیین شده است.

زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان بازداشت شد.

جنتی: باید فضای جامعه را با درخت و سبزه شاد کنیم

دبیر شورای نگهبان گفت: باید هرچه می‌توانیم فضای جامعه را با درخت و سبزه شاد کنیم و فرهنگ درختکاری و کشاورزی را ترویج کرده و کسانی که در این راه گام برمی‌دارند را مورد تقدیر قرار دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح روز شنبه (۱۶ اسفند ۱۳۹۹) پس از کاشت یک اصله نهال میوه در محوطه شورای نگهبان، در سخنانی گفت: این روز و هفته قطعا مایه برکت است. قرآن می‌فرماید کار خیر انجام دهید که از جمله جلوه‌های کار خیر درختکاری، گل‌کاری، نشاء زدن و باغداری است.

جنتی در بخش دیگری از سخنان‌ خود تاکید کرد: دولت باید در حل مشکلات پیش پای کشاورزان و باغداران عزیز، نقش جدی‌تری ایفا کند؛ حتی معتقدم که باید همان احترامی که به طبقات بالای جامعه در ادارات گذاشته می‌شود، به کشاورزان و باغداران زحمت کش و عزیز هم همان عزت و احترام گذاشته شود.

وی همچنین گفت: باید هر چه می‌توانیم فضای جامعه را با درخت و سبزه شاد کنیم، حتی در منازل هم هر کس می‌تواند درخت و سبزه بکارد و گل کاری کند.

برگزاری دادگاهی برای “منافقین”

قوه قضاییه از برگزاری دادگاهی برای “گروهک تروریستی منافقین” در “شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی و عمومی بین‌الملل تهران” خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: اولین دادگاه رسیدگی به دادخواست ۴۲ نفر از اعضای سابق گروهک و فرقه  تروریستی منافقین به سرکردگی مریم و مسعود رجوی و جمعی از اعضای کادر ارشد این گروهک در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی و عمومی بین‌الملل تهران در حال برگزاری است.

مدیر مسئول و خبرنگار رکنا مجرم شناخته شدند
هم اکنون بخوانید

در ابتدای جلسه قاضی پورمریدی ضمن اعلام رسمیت جلسه، گفت: خواندگان این پرونده گروهک منافقین، مسعود رجوی، مریم رجوی، مهدی ابریشمچی، ابوالقاسم رضایی، سید محمد سید محدثی، مجید حریری، محبوبه جمشیدی، مهدی مرادی، مژگان پارسایی، محمدعلی توفیقی خانیکی، محمد حیاتی، عباسعلی سیفی‌پور، هادی روشن‌روان، علیرضا جعفرزاده، محمدصادق سادات دربندی، مهوش سپهری، عذرا علوی طالقانی، مهدی علی قلی، محمدجواد غدیری مدرسی، سارا صمصامی و گیتی گیوه‌چیان هستند.

وی ادامه داد: از طریق کشورهای فرانسه و آلبانی که محل اقامت اعضای این گروهک است، ابلاغ بعد از ارائه دادخواست انجام شد. نیابت را مستقیماً به وزارت دادگستری آلبانی انجام دادیم تا ابلاغ را انجام دهند که از طریق وزارت خارجه برای آن‌ها ارسال شده است.

همچنین در ادامه جلسه این دادگاه وکیل خواهان اظهارات خود را ارایه کرد و گفت: دادخواست در چند بخش تنظیم شده است، بخش اول ماهیت گروهک به عنوان یک فرقه و مولفه‌های تشکیل یک فرقه و آثار رفتار فرقه‌ای است. بخش دوم نیز رفتار شناسی این گروهک است.

در ادامه این جلسه رسیدگی تعدادی از شکات که از اعضای سابق گروهک و فرقه  تروریستی منافقین بودند اظهارات خود را بیان کردند.

همچنین دومین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواست ۴۲ نفر از اعضای سابق گروهک تروریستی منافقین به ریاست قاضی پورمریدی نیز در این هفته برگزار شد.

رییسی: تعرض به محیط زیست از ناحیه هیچکس پذیرفتنی نخواهد بود

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تعرض به جنگل‌ها، محیط زیست و منابع طبیعی از ناحیه هیچکس با هیچ توجیهی پذیرفتنی نخواهد بود، گفت: تغییر کاربری اراضی خلاف قانون چه از ناحیه افراد حقیقی و چه از ناحیه افراد حقوقی مجاز نیست و لازم است با آن برخورد شود.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، پیش از ظهر روز شنبه یک اصله نهال میوه کاشت.

آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی نیازمند اصلاح و کارآمدسازی است
هم اکنون بخوانید

رئیس قوه قضاییه پس از کاشت نهال در سخنانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع گسترش فرهنگ درختکاری گفت: به تاسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره مردم، مسئولان و دستگاه های کشور را به درختکاری، توسعه فضای سبز و حفظ زیست امروز توصیه کرده‎اند، به عنوان دستگاه قضائی کشور وظایف مهمی بر عهده داریم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به لزوم انجام یک کار متفاوت در زمینه حفظ محیط زیست و جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی کشور گفت: همه مسئولان، دستگاه ها و سازمان ها باید خود را نسبت به رعایت مقررات و قوانین در زمینه حفظ محیط زیست مسئول بدانند.

راه اندازی ۱۰۵۰ شعبه در محاکم و دادسراها برای حفظ حقوق بیت‌المال

حجت الاسلام و المسلمین «جعفر منتظری» دادستان کل کشور با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال در مردادماه امسال از اصلاح دستورالعمل اجرایی و فعالسازی دبیرخانه این شورا در دادستانی کل کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل ازقوه قضاییه، دادستان کل کشور با اشاره به تلاش برای اجرای مصوبات نخستین جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال اظهار کرد: در راستای تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به پرونده‌های اراضی ملی و منابع طبیعی، مجموعاً ۷۰۲ شعبه محاکم بدوی و تجدیدنظر و ۳۴۸ شعبه بازپرسی و دادیاری با همکاری روسای کل دادگستری ها و دادستان ها راه اندازی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ضمن تاکید بر ضرورت اجرای طرح کاداستر در حریم کلانشهر تهران از آمادگی کامل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه خبر داد.

تغییر زمان برگزاری آزمون وکالت

در حالیکه رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران  تاکید کرده بود که جمعه ۲۲ اسفند ماه آزمون وکالت برگزار می‌شود اما سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که زمان برگزاری این آزمون به روز جمعه ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۰ موکول شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا