تدوین برنامه «اقدام ملی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی»

داوود میرشکار در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه لاک‌پشت‌هایی دریایی در کشور ما گونه‌ای رو به‌انقراض هستند، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده، پنج گونه لاک‌پشت در خلیج فارس و دریای عمان مشاهده شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه گونه غالب لاک‌پشت‌ها در خلیج فارس لاک‌پشت منقار عقابی است که در سواحل آن تخم‌گذاری می‌کنند، تصریح کرد: گونه غالب لاک‌پشت‌ها در دریای عمان نیز گونه لاک‌پشت سبز است. همچنین طی سال‌ها اخیر گزارش‌های محدودی از حضور لاک‌پشت زیتونی، لاک‌پشت سرخ و حتی لاک‌پشت چرمی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان داشتیم. 

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یک مورد تخم‌گذاری لاک‌پشت زیتونی در سواحل نای‌بند ثبت شده است همچنین تعدادی لاشه لاک‌پشت سرخ و لاک‌پشت پشت چرمی نیز در سواحل جنوب مشاهده شده است.

میرشکار در ادامه با اشاره به اهمیت لاک‌پشت‌ها در اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی گفت: ما هرساله زیستگاه لاک‌پشت‌ها و تخم‌گذاری‌ها را بررسی می‌کنیم همچنین اگر محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها مناسب نباشد و امکان آبگرفتگی و از بین رفتن آن‌ها وجود داشته باشد، تخم‌ها را به سایت‌های که برای نگهداری از آن‌ها تعبیه شده است، منتقل می‌کنیم.

 پاکسازی سواحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی و شمارش آن‌ها و تک‌گذاری و بیومتری لاک‌پشت‌هایی که برای تخم گذاری به سواحل مراجعه می‌کنند از جمله اقداماتی است که به گفته میرشکار، هر ساله برای حفاظت از لاک‌پشت‌ها در سواحل جنوبی کشور انجام می‌شود. نصب تابلوهای هشدار دهنده در سواحل مستعد تخم‌گذاری و مدیریت منابع نوری – هنگامی که جوجه لاک‌پشت‌ها به سمت دریا می‌روند – از دیگر اقدامات انجام شده برای حفاظت از لاک‌پشت‌ها است.

کاهش بستری و مرگ کرونایی در کشور / عادی انگاری نکنید
هم اکنون بخوانید

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: از آنجایی که دستگاه‌های زیادی در امر حفاظت از لاک‌پشت‌ها دخیل هستند، اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای تحت عنوان اعتماد نو به نقل از برنامه « اقدام ملی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی» توسط دانشگاه آزاد چابهار و با مشارکت همه ذی‌نفعان تدوین شده است.

میرشکار در پایان با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم تجهیزات مورد نیاز برای پایش دقیق لاک‌پشت‌ها را در اختیار داشته باشیم، تصریح کرد: خوشبختانه درحال‌حاضر  تمامی اقدامات حفاظتی برای لاک‌پشت‌ها یکپارچه شده است و به‌همین دلیل می‌توان به داده‌هایی رسید که قابل استفاده و در امر حفاظت موثر باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا